Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaringer med blodøre ?  (Læst 11571 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Erfaringer med blodøre ?
« Dato: 10 Oktober , 2009, 15:44 »
En af mine hunde har lige fået det man kalder for et blodøre.
Har været inde og tjekke op på det, og kan se at det heldigvis ikke kræver akut behandling.

Men jeg vil da gerne lige høre, om nogen af jer har erfaringer med blodøre?
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

pylle pylle

  • Gæst
Sv: Erfaringer med blodøre ?
« Svar #1 Dato: 10 Oktober , 2009, 17:12 »
Erfaring og erfaring.. mine forældres gravhund fik det i forgårs.. pludselig var hans ene øre, hævet helt op, og virkede væskefyldt.. det generede ham, det spændte, og han forsøgte at rappe i det.. de kørte ham til dyrlægen den næste dag, og der drænede dyrlægen det. Han fortalte at når hunde med hængeøre, noglegange slår deres øre på noget, når de ryster på hovedet, så risikere de at ødelægge blodårene i øret, og derfor løber blodet ud i selve øret..

men du skal da til dyrlægen med det.. det er ubehageligt for hunden, og blodet kan da ikke løbet væk igen?? kan det???

pylle pylle

  • Gæst
Sv: Erfaringer med blodøre ?
« Svar #2 Dato: 10 Oktober , 2009, 17:15 »
du får lige det her med.. ved ikke om du har læst det..

http://www.netdyredoktor.dk/sw5047.asp

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Erfaringer med blodøre ?
« Svar #3 Dato: 10 Oktober , 2009, 18:16 »
Tak Tine, har dog læst det link du sendte.
Jo, han skal til doktor dyr på mandag. På dyrlægevagt sagde de, at det var bedst, at vente et par dage, da jeg ellers kan riskiere at skulle afsted igen. Noget med at så kunne blødning nå at løbe færdig.

Han virker nu heller ikke til at ha' ondt, men ser lidt sjov ud, da han normalt har oprejste øre. De syge øre hænger som et hvalpeøre pga blodansamlingen.
Men han så længe han affinder sig med at jeg rør ved det, uden han piver, skulle jeg bare vente et par dage.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Erfaringer med blodøre ?
« Svar #4 Dato: 10 Oktober , 2009, 18:45 »
Hmmm, det var ikke, hvad vi fik at vide da vi passede en hængeøret hund en weekend. Der skulle dræn i omgående så der ikke gik koldbrand i øret grundet afbrudt blodforsyning..... Heldigvis var kræet forsikret, for det skete selvfølgelig også i vagttiden  ::). Vi måtte køre 90 km for at få gjort noget ved sagen, men da det var en udstillingshund turde vi ikke lade være. De skal jo helst have to ører :D. Nå, vovsen kom med hjem med dræn i øreflappen til at tage evt. efterblødning og måtte til egen dyrlæge om mandagen for at tjekkes.
Så-øh, er det din egen dyrlæge eller en vagtordning som bare ikke gider? Det har vi nemlig prøvet med et sygt gedekid, som de mente ikke var dyrlægeregningen værd at køre ud til  :(. Det kom de så til alligevel og kiddet overlevede  :). I øvrigt også med en kat med brækket ben (katte overlever det meste, sagde hun) - den fik også skinne på samme nat og blev indlagt til smertelindring, da først dyrlægen så hvor slemt det så ud. Nå, du er nok selv den, der bedst kan vurdere hvor stor blødningen er.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Erfaringer med blodøre ?
« Svar #5 Dato: 11 Oktober , 2009, 08:55 »
Sikke nogle vilde historier du har oplevet, Kirsten,  :o
Jeg troede faktisk, dyrlæger levede af at behandle deres patienter!!
Hvordan kan man have tillid til sådan en efterfølgende, når h*n udviser så lidt empati?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Erfaringer med blodøre ?
« Svar #6 Dato: 11 Oktober , 2009, 10:11 »
Den med koldbrand har jeg nu hverken hørt eller læst om - har ellers været stort set alle mine hundbøger samt internet igennem.
Når blodøre opstår, er det jo kun en lille hævelse på øret, som kan blive lige så stor som en ballon.
Så for mig er det kun logisk, når der er tale om et bristet blodkar, at man lader det få tid til at "sætte sig", før man trækker blodansamlingen ud af øret på dyret.
Min egen dyrlæge har vagttelefon, og hendes ord plejer jeg at stole på, så det gør jeg også i denne omgang - også selvom min hund både bliver udstillet og brugt til avl.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Erfaringer med blodøre ?
« Svar #7 Dato: 11 Oktober , 2009, 10:21 »
Sikke nogle vilde historier du har oplevet, Kirsten,  :o
Jeg troede faktisk, dyrlæger levede af at behandle deres patienter!!
Hvordan kan man have tillid til sådan en efterfølgende, når h*n udviser så lidt empati?
Det var nu ikke vores egen dyrlæge med hunden. De skiftes til at have vagt. Gedekiddet var imidlertid patient hos en dyrlæge tilknyttet vores "eget" dyrehospital. Jeg blev stiktosset over den første besked og insisterede på at han kom og om ikke andet aflivede dyret. Han behandlede dog og var tydeligvis ilde berørt. Vi fik heller aldrig en regning selv om det jo netop var "meget dyrt i weekenden", som han påpegede telefonisk.
Katten brækkede benet ved at hænge fast i rillerne på en radiator da han sprang ned. Vi var lige kommet hjem fra en fest klokken 02 søndag morgen. Dyrlægen var træt og i øvrigt afløser og vi er ikke kunder i den pågældende klinik. Benet strittede imidlertid ud til siden og katten klagede sig samtidigt med at den spandt. Så vi insisterede på ikke at vente til mandag. Det tager en time at køre fra os til den pågældende dyreklinik, men da den søvnige og temmeligt negative dyrlægevagt så katten, skiftede hun helt over til at være meget omsorgsfuld.
Angående blodøret, så var det ret voldsomt - hele huden på oversiden af ørebrusken var udspilet af blod. Deraf muligheden for manglende blodforsyning af øret. Har i øvrigt set et par jagthunde med følger efter blodøre. Øret var "krøllet" på dem begge. Mine mange dårlig erfaringer må jo skyldes min høje alder - der sker jo nogle ting efterhånden  ::).
« Senest Redigeret: 11 Oktober , 2009, 10:30 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Erfaringer med blodøre ?
« Svar #8 Dato: 11 Oktober , 2009, 10:45 »
Jeg tror desværre, at der generelt er mange dårlige dyrlæger imellem.
Har faktisk også selv prøvet en af dem - hvor jeg efterfølgende måtte kører til en anden dyrlæge, for at få udført selvsamme operation en gang til, fordi den første ikke havde været god nok til at fjerne et fremmedlegeme.
I de 4 år jeg har boet her, har jeg faktisk været igennem 5 forskellige dyrlæger, før jeg fandt en jeg var tilfreds med.
Min hunds øre er kun lige på 1. stadie af blodøre, måske derfor jeg skal vente. På mandag vil dyrlægen vurdere øret, og se om det skal tappes, eller vente et par dage mere.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Erfaringer med blodøre ?
« Svar #9 Dato: 11 Oktober , 2009, 10:50 »
Min kat havde blodøre da jeg hentede den hos Dyrenes beskyttelse.  Hun var blevet behandlet på dyreklinik, tror bare de havde punkteret det, for der var ingen dræn eller efterbehandling.  Hendes øre hænger også lidt den dag idag, og fik at vide det var helt normalt efter sådan en gang.

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Erfaringer med blodøre ?
« Svar #10 Dato: 11 Oktober , 2009, 19:39 »
I min erfaring er det sjældent nødvendigt med dræn til blodøre, men selvfølgelig kan det ske, hvis det er voldsomt.
Det er ikke ret ofte, katte har blodøre.
Som regel er de hængeørede hunde mest udsatte, men nogle hunde får det igen og igen, måske fordi de har mere sarte blodkar i øret.. Når der har været blodøre flere gange, er det, det kan lave blomkålsøre. Ikke så fikst, men det gør så vidt vides ikke ondt på hunden.
Hunde med oprette øre har en tendens til at blive knækørede efter blodøre, men det kan jo også se ret kækt ud :)
Lyder fornuftigt med dyrlægen i morgen - lad os høre, hvordan det går :D

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Erfaringer med blodøre ?
« Svar #11 Dato: 11 Oktober , 2009, 20:14 »
Det skal jeg nok Tine.
Han har faktisk fået lidt knæk på øret, og ja det ser ganske sødt ud. Han ligner jo næsten en hvalp igen.
Det bekymre mig heller ikke, at det måske bliver ved med at være der. Han er jo stadig den samme dejlige hund  ;)
Og til udstilling og avlsmæssigt, kan der jo laves en attest hos dyrlægen /o
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Erfaringer med blodøre ?
« Svar #12 Dato: 12 Oktober , 2009, 11:13 »
Så har vi været forbi doktor dyr.
Min dyrlæge tjekkede op på blodansamlingen, mente at det var stoppet med at bløde, da det ikke var hævet yderligere fra i går af.
Med en sprøjte trak hun blodansamlingen ud, gav en binyrebarkhomon sprøjte.
Han skal de næste 14 dage behandles med predisolon piller, holdes i ro fra trækarbejdet i 5 dage, og så er han ellers god fin igen.
Det eneste jeg skal holde øje med, er at der ikke opstår infektion, hvilket der jo godt kan gøre, når der er blevet pillet ved øret på den måde.
Chancerne for at det kommer igen vides ikke, da det er meget forskelligt fra hund til hund.
Hun mener ikke han ender med "blomkålsøre", og tiden må vise, om han rejser sit "hvalpeøre" igen.
Men det betyder jo intet udstillingsmæssigt, da han er dansk champion, og en dommer derfor vil kunne sige sig selv, at det ikke er medfødt.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Erfaringer med blodøre ?
« Svar #13 Dato: 12 Oktober , 2009, 11:51 »
Det er jo super :D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Erfaringer med blodøre ?
« Svar #14 Dato: 12 Oktober , 2009, 15:26 »
Godt nyt, Tina  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk