Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Killinger og flytte hjemmefra tidspunkt  (Læst 8432 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Killinger og flytte hjemmefra tidspunkt
« Dato: 22 ſeptember , 2009, 06:43 »
Sig nærmer tiden vor vore killilnger skal væk og til andre kærlige logi  :'(
Jeg er klar over vi i dag siger 12 uger inden de kan komme væk fra moderen og hinanden , mod tidligere 8 uger. Hvad skyldes denne forøgelse af tiden sammen ? Dette mest fordi den ene familie ringer og ringer om at få deres lidt før de 12 uger , men det får de ikke : det er bedre end fjernsyn at se dem tumle rundt :D
kh
jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Killinger og flytte hjemmefra tidspunkt
« Svar #1 Dato: 22 ſeptember , 2009, 07:21 »
De 12 uger er, fordi en killing først er "færdigopdraget" når den er ca. 3 mdr. Hvis kattene selv får lov til at bestemme, vil det også være ved den alder, at missemoderen afviser dem.
Hvis killinger flytter hjemmefra før, kan man risikere at få en kat, som ikke er psykisk færdigudviklet. Dette problem ses også, når en killing af forskellige årsager er blevet opfodret af mennesker uden kontakt til jævnaldrene eller den voksne kat.
Jeg tror, myten om de otte uger er opstået, fordi små hundehvalpe er klar til at flytte hjemmefra, når de er otte uger, og umiddelbart virker en killing jo også "færdig", man kan endda nemt tro, at den er før udviklet end en lille hvalp, fordi katte naturligt er så renlige, at de bruger bakken, killingerne spiser jo også "rigtig" mad, men de dier altså også hos deres mor, lige så længe hun overhovedet giver dem lov, og gerne ud over de tre måneder.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Killinger og flytte hjemmefra tidspunkt
« Svar #2 Dato: 22 ſeptember , 2009, 07:24 »
Nemlig :D
 Grænsen på otte uger har altid kun været gældende for hunde, men mange tror, det er det samme for katte.

Lad være! De bliver med stor sandsynlighed sære! En af de meget vigtige ting, de bruger de sidste fire uger på er jagtteknik.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Killinger og flytte hjemmefra tidspunkt
« Svar #3 Dato: 22 ſeptember , 2009, 08:09 »
Når man selv har haft flere kuld killinger, synes jeg også, man meget nemt kan se, at de slet ikke er klar til at flytte som 8 uger.

De udvikler sig rigtig rigtig meget de sidste 4 uger.

De sidste 4 uger plejer vores missemødre også stadig at give de små lidt mælk og hjælper dem også med at holde sig rene.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Mercedes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 257
    • www.123hjemmeside.dk/benz
Sv: Killinger og flytte hjemmefra tidspunkt
« Svar #4 Dato: 22 ſeptember , 2009, 08:15 »
Jeg har altid fået mine misser når de var 10 uger, og har aldrig haft problemkatte..snarere tværtimod.
Det har altid været meget kærlige og søde killinger, og jeg har haft ialt 9 katte. ;D
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Killinger og flytte hjemmefra tidspunkt
« Svar #5 Dato: 22 ſeptember , 2009, 08:27 »
Reglen om de 12 uger sikrer mod at katten kan blive sær. De gange jeg har talt med folk som har katte med "adfærdsproblemer". For eksempel uldspiseri og urenlighed i for eksempel senge/ dyner, har det hver gang været en kat som ikke har haft 12 uger ved sin mor.

Jeg siger ikke, at alle killinger får adfærdsproblemer, hvis de ikke får 12 uger ved moderen. Der er bare en væsentlig øget risiko. Jeg ville på ingen måde vælge at få en killing, der er yngre end 12 uger, hvis det på nogen måde er muligt at undgå. Det kan hjælpe, hvis der er andre katte i husstanden, der kan deltage i den videre opdragelse, men det optimale er missemor.

Jeg bliver helt trist, når jeg kan se at folk rask væk sælger killinger der er yngre end 12 uger. Det er mangel på respekt for kattens udvikling.

Sørg for at give den utålmodige familie godt med billeder, så de ved hvad de kan vente sig. Forventningens glæde er også stor. :)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Killinger og flytte hjemmefra tidspunkt
« Svar #6 Dato: 22 ſeptember , 2009, 09:01 »
Jeg synes ikke at det har været svært at forklare kattekøbere at det er bedst for killingen at blive hos opdrætter/missemor til de er tre måneder (altså 13 uger). De kommende katteejere vil jo killingens bedste - og der er jeg slet ikke i tvivl: de har bedst af at være mindst 12 uger. Som 3-måneders killinger er de derimod selvsikre, nysgerrige og motorisk parate til at flytte hjemmefra. Det samme gælder i øvrigt flaskekillinger, der har stor gavn af deres søskende og evt. voksne katte i husstanden. De katte jeg for mange år siden selv købte som 10-ugers killinger har alle haft behov for dyrlægehjælp lige efter flytningen - dårlig mave!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Killinger og flytte hjemmefra tidspunkt
« Svar #7 Dato: 22 ſeptember , 2009, 09:17 »
Vi har her i huset også haft flere kuld killinger og de gange vi har valgt at beholde en killing kan vi se at mor og barn har stor glæde af hinanden ud over de 12 uger, så min opfattelse er at 12 uger er abselut minimum, og jeg bliver så trist når jeg høre om killinger eller andre dyr for den sags skyld der bliver taget for tidligt fra deres mor og søskende.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Killinger og flytte hjemmefra tidspunkt
« Svar #8 Dato: 22 ſeptember , 2009, 09:25 »
Vores killinger var lidt over 12 uger gamle, da vi fik dem, og de havde rigtig dårlig mave begge to. En enkelt tablet mod orm løste det problem...

Dem, vi fik killingerne af, lod os besøge dem hver uge indtil de var gamle nok, og det oplevede vi (og vores børn) som meget høj service! Så hvis I sælger/forærer killinger væk, kan jeg helt klart støtte, hvad der er skrevet højere oppe om at lade aftagerfamilien komme forbi nogle gange, det gør ventetiden kortere...
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Killinger og flytte hjemmefra tidspunkt
« Svar #9 Dato: 22 ſeptember , 2009, 15:56 »
Her er lige et par billeder af Sirna, der lader de to sidste killinger die. Den tredie killing er solgt, og hun blev først solgt da hun var15 uger, så de to her er lidt ældre. På det andet billede ses killingerne ca en uge tidligere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Killinger og flytte hjemmefra tidspunkt
« Svar #10 Dato: 22 ſeptember , 2009, 16:26 »
Her er lige et par billeder af Sirna, der lader de to sidste killinger die. Den tredie killing er solgt, og hun blev først solgt da hun var15 uger, så de to her er lidt ældre. På det andet billede ses killingerne ca en uge tidligere.


For syv satan da Marianne.... de er kraftpedervæltemig smukke dine siamer..... en skønne dag, skal bare vente lidt endnu, men en skønne dag så bor der sådan en i mit hjem :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Killinger og flytte hjemmefra tidspunkt
« Svar #11 Dato: 05 Oktober , 2009, 15:09 »
Tak skal du ha' Wanda, Ja, siamesere er smukke, adrætte, elegante, snaksalige, nysgerrige, irriterende, vidunderlige og en hel masse andre ting. Man skal være indstillet på en kat, der deltager særdeles aktivt i familielivet, og som regel også højlydt kommentere på både passende og mindre passende tidspunkter *p
Har man først haft sådan et eksemplar i huset, kan det aldrig rigtig blive det samme uden.
Jeg skal se, om jeg ikke lige kan få taget et friskt billede af min lille blå laban, Sirna og killingerne var jo brunmaskede, mens han er blåmasket.
Det sjove med siameserkillinger er, at de er kridhvide, når de bliver født, så i løbet af den første uge kommer der en lille plet på næsetippen, og en streg langs kanten af øret, halen og benene begynder også at få farve. Som unge, og hvis de ikke kommer ud i kulden, forbliver de meget lyse, men som ældre, og især hvis de får lov til at komme ud, bliver de noget mørkere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Killinger og flytte hjemmefra tidspunkt
« Svar #12 Dato: 05 Oktober , 2009, 21:11 »
Jeg så lige i avisen i dag, at der skal være bødestraf for at skille killinger fra moderen før 12 uger - Politiken.  Så ka' de lære det!
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Killinger og flytte hjemmefra tidspunkt
« Svar #13 Dato: 05 Oktober , 2009, 22:21 »
Hunde skal nu være 10 uger for at flytte hjemmefra, loven om alder kom samtidig for hund og kat, og det er fodi den ikke bliver overholdt at der stadig er nogen der er i tvivl, for det er da tæt på 10 år siden, men af en eller anden grund er der mange der vælger at ignorerer den, til skade for den gode begyndelse på livet.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Killinger og flytte hjemmefra tidspunkt
« Svar #14 Dato: 06 Oktober , 2009, 10:56 »
Ina, kan du linke / dokumentere den med de ti uger for hund? Mig bekendt hedder den da stadig otte uger jvf. BEK nr. 817 af 22/6 2004 hvor der står at:
Hvalpene skal være minimum 8 uger gamle: Det er forbudt at overdrage hundehvalpe, der er under 8 uger gamle, eller indføre dem fra udlandet, medmindre de overdrages/indføres sammen med deres moder
« Senest Redigeret: 06 Oktober , 2009, 11:10 Fra Storm-Olsen »