Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kamphunde...  (Læst 21271 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Kamphunde...
« Dato: 02 ſeptember , 2009, 15:39 »
Hvordan er jeres holdning til kamphunde?
Min holdning er nu at de er for farlige for børn og andre hunde mm, så fint med mig hvis de blev ulovlige.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline morildvej320

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 189
Sv: Kamphunde...
« Svar #1 Dato: 02 ſeptember , 2009, 15:41 »
det er vel så nemt, alle hunde der bider en person, må lade livet.
og hvis folk gerne vil undgå at miste deres hund, så er mundkurven vel bare noget alle hunde skal gå med
hilsen
michael

lykkelige ejer af
1.0 maine coon
0.1 norsk skovkat 130L saltvandsakvarium med div.levende skabninger 0.2 skånske blomstehøns og 0.4 hellevadhøns og 0.3 danske landhøns

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Kamphunde...
« Svar #2 Dato: 02 ſeptember , 2009, 16:01 »
Jeg ville hellere den anden vej rundt - forbyde de personer, hvis hunde har bidt i agression, al form for hundehold fremover !

Det er jo ikke hundenes skyld, at deres ejere er idioter, så hvorfor er det dem, der skal undgælde ?

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kamphunde...
« Svar #3 Dato: 02 ſeptember , 2009, 16:07 »
Men er det ikke netop fordi at de såkaldte kamphunde(udefineret begreb) har noget i hovedet der pludselig slår klik og så bider...de har større "chance" for at blive skøre i bolden?? Mon ikke Storm-Olsen ved en masse om det her??  ;) :)
Og selvfølgelig skal alle hunde der bider aflives og der burde indføres kørekort til hundehold.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Kamphunde...
« Svar #4 Dato: 02 ſeptember , 2009, 16:20 »
Jo, I kan tro, jeg har en mening om det :)

Begrebet kamphund er et mærkeligt ord, som jeg ikke kan lide.
Hvad er det præcis for en race? Eller muskelhund? Alle hunde har muskler!

Amstaffer, Dogo Argentino, Boerboel.. rottweiler, berner sennen.. de kan alle sammen være farlige. De kan alle sammen bide og de er alle sammen store. Store hunde bider hårdere end de små. Men de små bider dælme også!
I den forbindelse vil jeg hellere håndtere en amstaff end en papillion!

En meget udskældt race som Amstaffen er faktisk oftest en utrolig kærlig og dejlig familiehund, som er god til børn. Meeen, når det er sagt, så har de et løjerligt temperament i forhold til andre hunde. Det kan være enormt farligt at lade dem lege med andre hunde f.eks. fordi "filmen pludselig kan knække" og så går de amok. Det skal ejeren jo vide, og det ved ejeren ofte ikke!

At sige at alle hunde, der bider mennesker, skal aflives, synes jeg er for nemt. Nogle gange er det f... folks egen fejl, fordi de er onde ved kræet eller presser den for hårdt, og i sådanne situationer kan alle hunde bide.

I øjeblikket kan folk med amstaffer heller ikke komme til træning nogen steder (hvis de ville) og så får de da slet ikke fundet ud af, hvad de har købt. Og så kan det gå rigtig galt..

Men altså; der burde vel være en lov om, at det er ejerens ansvar: Bider din hund skal du en tur i retten, ligesom hvis du kører nogen ned. Din hund, din bil - dit ansvar, at den ikke laver skader på andre hverken mennesker eller dyr.

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Kamphunde...
« Svar #5 Dato: 02 ſeptember , 2009, 16:30 »
For ca. 15 år siden havde vi nøjagtig den samme debat; det mindste hundebid kom på forsiden af aviserne, og folk forlangte forbud og straf... dengang var det schæferhunde, man havde set sig sure på. Og dengang var miseren, ligesom idag, at begærlige avlere havde indavlet racen, så den blev skør og folk ikke kunne håndtere dyrene... tja, hvad skal man mene... er der nogen, der har en schæfer? Og hvilken race bliver den næste?

mvh

jesper
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Kamphunde...
« Svar #6 Dato: 02 ſeptember , 2009, 16:48 »
Det er netop og præcis lige det...!

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Kamphunde...
« Svar #7 Dato: 02 ſeptember , 2009, 16:49 »
Ja det er selvfølgelig rigtigt, men syntes det var syn for hende der skyndte sig at aflive 2 af 3 hunde pga at de havde bidt den udlænding unge, han har garanteret stået og drillet hundene før i tiden igennem hegnet, syntes at hun var fornuftig og det skal ikke gå ud over den sidste når den ikke havde bidt. jeg har selv haft problemer med at et par udlændinge unger, da jeg boede i byen, de drillede min hund igennem en glasdør når jeg ikke var hjemme og min hund ku sku kende de små sataner så når vi gik forbi dem gøede og knurede han af dem.
Mange er nok selv skyld i det.
Men ja hellere en kamp hund end en lille arrig gøende hissigprop. De kan jo heller ikke "æde" en stor hund <H
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kamphunde...
« Svar #8 Dato: 02 ſeptember , 2009, 16:52 »
Jeg synes det er et MEGET svært problem at løse. For hvad skal man gøre ved det ??

Det er selvfølgelig frygteligt at mennesker og dyr bliver angrebet, dette bør ikke kunne ske.

Et forbud vil vel ikke komme de illegale/uregistrere hunde til livs, kun dem som har racen på forsvarlig vis i forvejen.

Et hundekørekort vil heller ikke komme de illegale/uregistrede hunde til livs.

Alle hunde burde være i snor når de færdes på offentlige veje og steder. Alle hunde, som forgriber sig på menensker eller andre dyr skal aflives med det samme og ikke komme til psykolog først.

Jeg har faktisk aldrig hørt om nogen "kamphunde" som har taget fjerkræ, det har jeg tilgengæld om mange andre racer.

« Senest Redigeret: 02 ſeptember , 2009, 16:54 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Kamphunde...
« Svar #9 Dato: 02 ſeptember , 2009, 17:59 »
Ja det er selvfølgelig rigtigt, men syntes det var syn for hende der skyndte sig at aflive 2 af 3 hunde pga at de havde bidt den udlænding unge, han har garanteret stået og drillet hundene før i tiden igennem hegnet, syntes at hun var fornuftig og det skal ikke gå ud over den sidste når den ikke havde bidt. jeg har selv haft problemer med at et par udlændinge unger, da jeg boede i byen, de drillede min hund igennem en glasdør når jeg ikke var hjemme og min hund ku sku kende de små sataner så når vi gik forbi dem gøede og knurede han af dem.
Mange er nok selv skyld i det.
Men ja hellere en kamp hund end en lille arrig gøende hissigprop. De kan jo heller ikke "æde" en stor hund <H

Øhm at konkludere at "alle udlændinge unger" driller hunde og ergo selv beder lidt om at blive bidt, er efter min mening ligeså forkvaklet som at sige at alle såkaldt muskelhunde-kamphunde vil gå amok og bide. Mennesket har jo alle dage fremavlet specielle typer egenskaber hos dyr og typisk er de i øjeblikket forhadte hunderace, nogen der er lavet til at passe på større dyr, derfor størrelsen og udholdeheden. Og i de forkerte hænder er det farligt.
Men der er vel ingen her der ville forbyde alle Brahma-høns hvis 10 eller 50 haner var aggressive og hakkede efter os. Selvfølgelig findes der hunde der ikke er skruet ordentlig sammen oveni, men typisk er det jo menneskets skyld enten på grund af overdreven avl eller manglende kendskab og træning. 

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kamphunde...
« Svar #10 Dato: 02 ſeptember , 2009, 18:03 »
Det kunne være 'sjovt' at se en statistik over de hunde der bider mest - forholdsmæssigt i forhold til deres repræsentation i DK. Findes der mon sådan en statistik eller oversigt?
Mvh Marianne

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Kamphunde...
« Svar #11 Dato: 02 ſeptember , 2009, 19:45 »
Hmm..

Så vidt jeg ved er det som kendetegner kamphunde, at nogle af deres muskler låser når de bidder og derfor ikke kan vriste kæberne fri før der er gået et stykke tid.

Det er ihvertfald hvad jeg har hørt, men om det er kendetegn ved alle "kamphunde" skal jeg ikke sige med sikkerhed, kun hvad jeg har hørt.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Kamphunde...
« Svar #12 Dato: 02 ſeptember , 2009, 20:30 »
Ja det er selvfølgelig rigtigt, men syntes det var syn for hende der skyndte sig at aflive 2 af 3 hunde pga at de havde bidt den udlænding unge, han har garanteret stået og drillet hundene før i tiden igen

Okay, her røg jeg godt nok af!  ??? Du lyder meget racistisk, er du det? Du fremhæver at det er en udlænding og antager samtidig at han har drillet hunden ???

Alle hunde, som forgriber sig på menensker eller andre dyr skal aflives med det samme og ikke komme til psykolog først.

Enig! Det burde bare overhovedet ikke være til diskussion! Og ja, så kan det være uheldigt, at det er ejeren som har presset hunden for hårdt, og det er da synd for hunden. Men derfor retfærdiggør det stadig ikke at den skal leve videre, efter måske at have skambidt et lille barn :(

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Kamphunde...
« Svar #13 Dato: 02 ſeptember , 2009, 20:39 »
Jo, I kan tro, jeg har en mening om det :)

Begrebet kamphund er et mærkeligt ord, som jeg ikke kan lide.
Hvad er det præcis for en race? Eller muskelhund? Alle hunde har muskler!

Amstaffer, Dogo Argentino, Boerboel.. rottweiler, berner sennen.. de kan alle sammen være farlige. De kan alle sammen bide og de er alle sammen store. Store hunde bider hårdere end de små. Men de små bider dælme også!
I den forbindelse vil jeg hellere håndtere en amstaff end en papillion!


Jeg kan altså lide at du på den måde sidestiller en Berner Sennen med Amstaffer og andre muskelhunde (eller hvad vi nu skal kalde dem). Fælles for de "farlige" racer som i medierne kaldes kamp- eller muskelhunde er at de oprindeligt er fremavlet til at slå ihjel - det er en Berner Sennen IKKE!

Ja - I kan vel fornemme at jeg er ejer af en skøn Berner, og jeg er fuldt ud klar over hvordan den virker på folk der ikke kender den, men der er nu stor forskel på de instinter der er "forædlet" hos en "kamphund" og så en gammeldags gårdhund som en Berner Sennenhund, der netop er fremavlet til at være en god arbejdshund (kvægdriver og vogter) og en hund, der i kraft af sin fremtoning var en god vogter, der kunne passe på gården og dens ejere ved at være "vagtsom og skarp, men ikke bidsk" som det står skrevet i hundebøgerne.

Jeg er i øvrigt enig i at der bør indføres en slags kørekort til ALLE hundeejere, som giver en ret til at holde hund. Dette kort (og hunden) skal kunne fratages på samme måde som et rigtigt kørekort hvis hundeejeren enten ikke kan passe sin hund ordentligt, eller ikke kan håndtere den rigtigt (f.eks. hvis den går amok)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kamphunde...
« Svar #14 Dato: 02 ſeptember , 2009, 20:46 »
Og der burde også indføres kørekort til alle som vil have børn, for der findes bestemt også mange som ikke burde være forældre.

Osv osv osv

Okay det var et sidespring.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub