Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: geder  (Læst 7325 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline manniken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 148
geder
« Dato: 16 August , 2009, 18:50 »
Hej

Ville hører lidt om geder. Hvor meget stald skal de have? Jeg mener kan et halvtag gøre det? Bor i irland og det bliver jo ikke dansk vinter men det regner jo en del. Jeg lurer lidt på 2 geder til malkning, hvormeget mælk giver de sådan ca. ? og hvormeget ost kan man få ud at f. eks. 2 liter mælk? Hvis nogen har lidt links læser og takker jeg 


Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: geder
« Svar #1 Dato: 02 ſeptember , 2009, 19:25 »
Hej

Geder er jo meget nøjsomme dyr, som ikke kræver ret meget i virkeligheden. Du behøves ikke nogen stald, et godt læskur er nok, bare der er et tørt sted hvor de kan ligge varmt i læ, (de hader regn, mens de sagtens kan ligger ude frivilligt i ti graders frost), men vil du malke kunne du måske godt selv tænke dig at der var nogenlunde plads til dig i tørvejr.
Til gengæld kræver de en hel del af indhegningen, helst både fast hegn 140 cm og derover, og strøm. Desuden så kræver det jo at de par gimmere som du eventuelt skulle have enten er med kid eller har været med kid (og blevet malket) for ellers er der ingen mælk.
Jeg kender ikke rigtig noget til irske gederacer, men mon ikke der er nogle gode, herhjemme giver vores danske landracegeder cirka halvanden liter mælk om dagen og der går omkring 10 liter til et kilo ost.

Rasmus

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: geder
« Svar #2 Dato: 02 ſeptember , 2009, 19:48 »
Vent på lestat - hun ved meget om geder!
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: geder
« Svar #3 Dato: 02 ſeptember , 2009, 20:18 »
Årh, det er også en gammel drøm jeg har, som jeg stadig en dag håber på at få indfriet :)

Hej

Geder er jo meget nøjsomme dyr, som ikke kræver ret meget i virkeligheden. Du behøves ikke nogen stald, et godt læskur er nok, bare der er et tørt sted hvor de kan ligge varmt i læ, (de hader regn, mens de sagtens kan ligger ude frivilligt i ti graders frost), men vil du malke kunne du måske godt selv tænke dig at der var nogenlunde plads til dig i tørvejr.
Til gengæld kræver de en hel del af indhegningen, helst både fast hegn 140 cm og derover, og strøm. Desuden så kræver det jo at de par gimmere som du eventuelt skulle have enten er med kid eller har været med kid (og blevet malket) for ellers er der ingen mælk.
Jeg kender ikke rigtig noget til irske gederacer, men mon ikke der er nogle gode, herhjemme giver vores danske landracegeder cirka halvanden liter mælk om dagen og der går omkring 10 liter til et kilo ost.

Rasmus

Ih, du ved da en masse!!! Jeg har lige nogle spørgsmål, så! :D Håber du er frisk på at svare! :)

Hvordan malker I? Har I en malkemaskine, eller er det ved håndkraft? Hvis I bruger maskine (som I jo nok gør), hvor har I så købt den og hvad kostede den? Hvordan laver I osten?

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: geder
« Svar #4 Dato: 02 ſeptember , 2009, 21:02 »
Kan godt se at jeg fik formuleret mig lidt forkert.
Vi har i nogle år haft en del geder, flere forskellige og i flere forskellige størrelser. Men alle gadekryds eller hegnsblandinger eller hvad man nu kalder geder der ikke er racerene. Har prøvet at malke lidt, for sjov og for at se om jeg kunne, men mest af alt for hyggens skyld, for at græsse af og for lidt kød fra bukkekiddene engang imellem.
Men i foråret forelskede vi os fuldstændigt i nogle smukke danske landracegeder, som primært er malkegeder (lestats mener jeg er rene kødgeder) og har så brugt forsommeren til at skifte de gamle ud. Nu har vi så kun et bukkekid fra i år og en gimmer fra sidste år, hun er gammel nok til at få kid nu, så til næste forår skulle hun gerne få kid og begynde at producere mælk. Som vi så i løbet af sommeren begynder at malke. Så det er først næste år der rigtig sker noget og vi glæder os rigtig meget. Men det skal aldrig blive noget stort noget og kan ikke forestille mig vi skal have maskiner. Dem vi købte dem af har fem mener jeg som de malker, det foregår med ren håndkraft og tager ikke ret lang tid, når man har øvet sig lidt.
Så vi har endnu heller ikke prøvet at lave ost, men regner med at det primært er det mælken skal bruges til.

Selvom dyr er fantastiske og livsbekræftende, afslappende og hyggelige, så giver det for os mest mening hvis de også kan bruges til noget, men selvfølgelig undtagelser hund, kat, kaniner...

Rasmus

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: geder
« Svar #5 Dato: 02 ſeptember , 2009, 21:03 »
Tja nu er det ikke malkegeder jeg har men kødgeder  ;)

Og så kender jeg heller ikke til de Irske regler for hold af klovdyr, med hensyn til registrering (chr) vaccination (blue tongue) osv.

Angående malkeracer så er der den Danske Landrace (måske svær at finde i Irland) Saanengeden fra sweitz, British Toggenburg, som nok kan findes i Irland.
Så er der også Anglo Nubisk og Walliser.

Der er lavet en up to date udemærket gedebog som hedder Geder af Christina Schwartz hvor der står om ALT, selvfølgelig er de lovpligtige regler for Danmark, men fodring, sygdomme, malkning osv er jo nok det samme for irske geder som for danske.

« Senest Redigeret: 02 ſeptember , 2009, 21:07 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: geder
« Svar #6 Dato: 02 ſeptember , 2009, 21:09 »
Geder er dog dejlige og opfindsomme dyr, der som skrevet før, kræver gode indhegninger.
Evt. dyrehegn med min. 2 eltråde på indersiden, så dyrene ikke kravler op eller endnu værre stikker hovedet igennem for derfor at sidde fast med øremærket og så river øret itu. :o /d

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: geder
« Svar #7 Dato: 03 ſeptember , 2009, 17:04 »
Puh geder vi havde ca 20 sidste år jeg ved hvirkelig ikke hvordan de holdes inde mine kunne flyve tror jeg,da de havde ædt alt i min have et par gange inkl mine orkiderer fik de en enkeltbillet til slagteren.

og alle spørger hvorfor har i ikke geder alle har da geder
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline manniken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 148
Sv: geder
« Svar #8 Dato: 04 ſeptember , 2009, 06:05 »
Tak for svar

Jeg har set at de har
Anglo Nubisk her. Jeg vil lige over sagen lidt, det lyder til at de er temmilg dyre at holde inde. Min nabo som er gammel landmand kan huske at man slap side geder ud om morgenen og så kom de bare hjem til natten og blev malket, fil lidt foder for at være sikker på at em næste dag. Det lader ikke til at de skal øremærkes her men jeg er ikke sikker endnu

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: geder
« Svar #9 Dato: 04 ſeptember , 2009, 12:42 »
Kan godt se at jeg fik formuleret mig lidt forkert.
Vi har i nogle år haft en del geder, flere forskellige og i flere forskellige størrelser. Men alle gadekryds eller hegnsblandinger eller hvad man nu kalder geder der ikke er racerene. Har prøvet at malke lidt, for sjov og for at se om jeg kunne, men mest af alt for hyggens skyld, for at græsse af og for lidt kød fra bukkekiddene engang imellem.
Men i foråret forelskede vi os fuldstændigt i nogle smukke danske landracegeder, som primært er malkegeder (lestats mener jeg er rene kødgeder) og har så brugt forsommeren til at skifte de gamle ud. Nu har vi så kun et bukkekid fra i år og en gimmer fra sidste år, hun er gammel nok til at få kid nu, så til næste forår skulle hun gerne få kid og begynde at producere mælk. Som vi så i løbet af sommeren begynder at malke. Så det er først næste år der rigtig sker noget og vi glæder os rigtig meget. Men det skal aldrig blive noget stort noget og kan ikke forestille mig vi skal have maskiner. Dem vi købte dem af har fem mener jeg som de malker, det foregår med ren håndkraft og tager ikke ret lang tid, når man har øvet sig lidt.
Så vi har endnu heller ikke prøvet at lave ost, men regner med at det primært er det mælken skal bruges til.

Selvom dyr er fantastiske og livsbekræftende, afslappende og hyggelige, så giver det for os mest mening hvis de også kan bruges til noget, men selvfølgelig undtagelser hund, kat, kaniner...

Rasmus


Tak *l