Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: marsvin udendørs  (Læst 12314 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline katrinepigen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
marsvin udendørs
« Dato: 06 August , 2009, 19:22 »
Hej
Sikke en fin side det her er, nu har jeg både fået råd om mine høns i dag, og forhåbentlig også om mine marsvin...
For nogle uger siden anskaffede jeg mig to hanmarsvin. Da det jo nu er sommer og dejligt vejr går marsvinene ude i et meget stort bur parallelt med vores kanin. Men jeg vil høre om nogen har erfaringer med at lade marsvinene gå ude hele året rundt? Har jo hørt de kan være lidt sarte og ikke tåler kulden på samme måde som kaninerne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: marsvin udendørs
« Svar #1 Dato: 06 August , 2009, 20:20 »
De kan godt gå ude, hvis de står i en garage, skur, eller andet som skaber total læ for dem. De kan nemlig ikke tåle det kolde træk der ellers kommer. Og så skal de have masser af halm, ikke hø, men halm, som isolerer godt. Og så er det naturligvis vigtigt at give dem et foder som er godt beriget med c-vitaminer, da de ikke selv kan danne c-vitamin :)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: marsvin udendørs
« Svar #2 Dato: 06 August , 2009, 20:20 »
Det kan de sagtens. Du skal bare lade dem blive ude nu, så udvikler de vinterpels. Du kan grundlæggende ha' dem på samme måde som kaninerne.

Marsvin er faktisk meget robuste og kan holde til meget mere end kaniner. De tåler dog ikke træk - ligesom høns og kaniner ;D

Vi har 15 af slagsen boende i det annekterede legehus (Det sønnen solgte til sin far for en kat!). Det er et helt almindeligt uopvarmet legehus af brædder med gamle vinduer med enkeltlags glas. Der bor de hele året. De havde adgang til en indhegnet gård, men de har aldrig brugt den, så nu bor der høns i gården ;D

Enes dine to hanner godt nok? Det kan være et problem, når de bliver kønsmodne, men plejer at gå, hvis de er vokset op sammen.

Hvis din kanin er en flink kanin, kan de faktisk godt gå sammen alle tre.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: marsvin udendørs
« Svar #3 Dato: 06 August , 2009, 20:22 »
PS; så lige Christinas svar og fæstnede mig ved det om C-vitaminer.
Vi giver ikke vitaminberiget foder, fordi c-vitaminernes holdbarhed alligevel er begrænset. Men ha' dem skal de jo.. så vores får solbærsaft et par gange om ugen om vinteren ;D

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: marsvin udendørs
« Svar #4 Dato: 06 August , 2009, 20:32 »
Ja, vi skrev da vist samtidig ;D Men...kan de virkelig lide solbærsaft? :D

Offline katrinepigen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: marsvin udendørs
« Svar #5 Dato: 06 August , 2009, 20:40 »
Det lyder super godt, så skal de jo bare blive ude. De går i et gammelt meget stort legehus, som de deler med en gammel sur, hankanin, dog i hver deres rum - og nej, de kan ikke gå sammen med kaninen, - den ene dag havde jeg glemt at lukke helt for lågen ind til marsvinene, og så havde gamle sure Sigurd (min kanin) været på krigsstien, hold da op hvor var de skræmt de små stakler  :(

Det er voksne hanner, som jeg har købt fra en der ikke gad dem mere, ved ikke om de har været vant til at gå sammen altid, men de enes fint nu, de kan da godt markere lidt af hinanden, men ikke noget slemt, men de har også rigtig meget plads og mange gemmesteder  :)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: marsvin udendørs
« Svar #6 Dato: 06 August , 2009, 22:02 »
Det lyder da herligt.
Måske lige bortset fra Sure Sigurd. Det forekommer mig, at kaniner altid bliver sure med alderen. ??? :D
Hvis dine to hanner havde hadet hinanden, så havde de haft åbne sår nu. De ser så fredelige ud, men to hanmarsvin, der ikke kan sammen... det er en blodig affære.

Og ja, vores marsvin elsker solbærsaft. Det var en gammel dyrlæge, der foreslog det en gang. Problemet er, at hvisman køber en helt sæk foder af det berigede, så svinder virkningen af c-vitaminerne ganske langsomt (De fordamper eller hvad sådan nogen nu gør), og ved den tid, hvor vi når bunden af sækken, er der sikkert ingen vitaminer i alligevel. Det pulver, man kan komme i vandet holder i omkring ti timer. Så vi prøvede ribena... Ved ikke helt, om de har godt af alt sukkeret, men de kan li' det og de stortrives på det. De drikker faktisk en flaske saftevand noget hurtigere end det almindelige vand.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: marsvin udendørs
« Svar #7 Dato: 06 August , 2009, 22:34 »
Da jeg hentede et gratis bur fulgte der 2 hanmarsvin med. buret er isoleret og de har altid stået ude i en carport.
De er brødre så hygger sig samme ....
Så ingen problemer her.
Med venlig hilsen Søs

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: marsvin udendørs
« Svar #8 Dato: 07 August , 2009, 10:37 »
Jeg er også lidt spændt, vi har marsvinet Bob til at gå mellem 15 høns i en stor hønsegård, og jeg havde egentlig tænkt den skulle blive der vinteren over, men jeg kan godt se det måske ikke går når i snakker om vind.
vi har ellers en stor kanin til at gå hos hønsene i den anden gård, den hopper selv ud og ind af vinduet til stalden, og vi passer den slet ikke, den lever af rester og hønsepiller som hønsene, og nøj den hygger sig, den har boet der i 3 år nu, det er livet.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: marsvin udendørs
« Svar #9 Dato: 07 August , 2009, 10:46 »
Jeg er også lidt spændt, vi har marsvinet Bob til at gå mellem 15 høns i en stor hønsegård, og jeg havde egentlig tænkt den skulle blive der vinteren over, men jeg kan godt se det måske ikke går når i snakker om vind.
vi har ellers en stor kanin til at gå hos hønsene i den anden gård, den hopper selv ud og ind af vinduet til stalden, og vi passer den slet ikke, den lever af rester og hønsepiller som hønsene, og nøj den hygger sig, den har boet der i 3 år nu, det er livet.


Interessant! Spiser hønsene ikke kaninen eller marsvinets afføring?

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: marsvin udendørs
« Svar #10 Dato: 07 August , 2009, 11:06 »
Her ligger både gajoler fra kaniner og marsvin rundt omkring ..dem er hønsene ligeglade med når de går rundt i haven.
Vores marsvin er også på græs hele sommeren ....kun med en lille kasse de kan søge ly i .... de er effektive plæneklippere.... går i en palleramme der snildt kan flyttes rundt under trampolin og andre steder det er svært at slå græs. 24 timer ...så alt gnavet ned og den skal flyttes. Praktisk især da vores havetraktor er død ...så eneste plænepleje foretages af marsvin,kaniner og høns.
Men alle bor hver for sig.
Gnavere har hvert sit bur ..... høns sover i egne huse..... de deler kun fællesområder i dagtimerne.
Et marsvin i en fugtig,kold hønsgård om vinteren ..... ikk her i hvert fald. De får kun lov at gå på tykt grønt græs. Ellers er det ind i et dejlig lunt bur.
Med venlig hilsen Søs

Offline løv

  • Bruger
  • Indlæg: 172
Sv: marsvin udendørs
« Svar #11 Dato: 07 August , 2009, 11:24 »
Vi har osse næsten lige anskaffet et sødt marsvin (virkelig nusser med deres lyde ) og at det først var nu, var da osse fordi, jeg altid har  læst og hørt, at de ikke kan tåle kulde (hvilket undrer mig, da de kommer fra kolde højder?).
Den her er så født og passet ude under overdække med massere af halm og i læ og det gør vi så osse, da børnenes værelser er for små og hunden ikke kan se forskel på den og en rotte ;D
For at den ikke er ensom og da jeg ikke ønsker afkom, hvis skæbne måske er en dyrehandel, som sælger alt uden kritisk sans, har den en dværg vædder, som selskab.
Væddere er ret søde, rolige og nemme kaniner, som jeg ikke har erfaren med, bliver vrantne. :)

Havde faktisk osse kaniner og høns gående sidste år sammen, når kaninerne skulle motioneres på nem måde og det gik fint. Men hønsehegnets masker er lige pt. for åbne til at jeg tror, jeg kan finde marsvinet, når den skal puttes :D...og der er brændenælder på den anden side... :-\
« Senest Redigeret: 07 August , 2009, 11:28 Fra løv »
Med venlig hilsen Anne

Opdræt af:
Brakel sølv stor
Brakel guld dværg
Antwerpener  Skæghøns sølv- og guld sort/ vagtelfarvet
Desuden til hygge, pynt, æg, skruk:
Sussex
Araucana blå og vildtfarvet
Silkehøns vildt og hvid
Cream Legbar
Welsumer dværg rustfarvet
Welsumer stor rustfarvet
R.I.R. m enkeltkam og rosenkam
Maran
Og lidt blandinger gode som skruk og til æg

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: marsvin udendørs
« Svar #12 Dato: 07 August , 2009, 12:13 »
De kan godt tåle kulde, men ikke træk.

Vores marsvin blev faktisk angrebet af hønsene, en dag. Til deres hus hører en stor gård som de kan gå ud i via en tunnel af gammelt kloakrør. De har boet i huset i flere år uden nogensinde at bruge tunnelen eller have trang til udendørs glæder, så vi inddrog indhegningen til vores araucanaere. Ttil vores store forbløffelse gik en af dem en dag ind gennem tunnelen til huset (Den er nu lukket). Vi har et blindt marsvin, som ikke er vant til den slags og nok ikke har opdaget hønen, før det var for sent.
Den har tydelige striber gennem pelsen efter en høne, som har skrabet den med to tæer ned af ryggen.

Så vi foretrækker her efter dags at holde de to arter hver for sig :)

Hyggeligt at det kan lade sig gøre at have dem sammen.
« Senest Redigeret: 07 August , 2009, 12:20 Fra Storm-Olsen »

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: marsvin udendørs
« Svar #13 Dato: 07 August , 2009, 21:25 »
Jeg har været i Paraguay, et af marsvinets hjemsteder. Her levede de i tørre områder, med sletter og buskads. Kun sjældent så vi dem i nærheden af den fugtige skov.

I Paraguay er der over 40 grader om dagen (i sommermånederne) og ned til 15 grader om natten. Om vinteren er der af og til frost, men kun i et par timer i de tidligste morgentimer. Så snart solen står op, stiger temperaturen hurtigt.

Så de kan tåle lidt af hvert, men en kold, fugtig stald er heller ikke et sted jeg ville holde marsvin. Mine har stået i stalden, en tør og ventileret stald, i rigeligt med spåner og halmhuse til at putte sig i, på de kolde dage.

Deres fødder er nøgne og er ikke beregnet til at gå i afføring eller andet vådt materiale. Det vil ødelægge den fine hud og skabe grobund for svamp.
Høns kan også finde på at hakke i det lille dyr og starter en, så kommer resten af flokken og gør arbejdet færdigt. Se blot hvordan de kan hakke en artsfælle til blods.

Vi har om sommeren haft de små på græs, men taget dem ind i regnfulde perioder. Når de har været på stald har de fået c-vitaminberiget foder (kan også købes i små poser), og alskens grøntsager og ukrudt. Ude har de levet af græs og pillefoder, også med c-vitaminer.
Hilsen Susanne

Offline løv

  • Bruger
  • Indlæg: 172
Sv: marsvin udendørs
« Svar #14 Dato: 08 August , 2009, 15:35 »
Men de lever osse i Perus kolde bjerge :-)
Kan godt forestille mig, at man skal passe på fugt med de små nysselige nøgne fødder!
Med venlig hilsen Anne

Opdræt af:
Brakel sølv stor
Brakel guld dværg
Antwerpener  Skæghøns sølv- og guld sort/ vagtelfarvet
Desuden til hygge, pynt, æg, skruk:
Sussex
Araucana blå og vildtfarvet
Silkehøns vildt og hvid
Cream Legbar
Welsumer dværg rustfarvet
Welsumer stor rustfarvet
R.I.R. m enkeltkam og rosenkam
Maran
Og lidt blandinger gode som skruk og til æg