Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Får.... hjælp  (Læst 3744 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lis nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Får.... hjælp
« Dato: 03 Juni , 2009, 09:57 »
vi har fået tilbudt en lille vædder, som vi meget gerne vil have. men vi er itvivl om han vil kunne bruges til avl da det er et flaske lam... kender i til om der kunne være problemer med at få dem til at avle når det er flaskelam..der tænker jeg specielt på hunnerne, det kunne jo være at vi faldt over en hun også :-\

Offline Mette E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 100
Sv: Får.... hjælp
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2009, 10:07 »
Det er da værd at forsøge, det er rart med en vædder, du kan stole på og komme til. Vi har ikke haft problemer.
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline lis nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Får.... hjælp
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2009, 10:08 »
jeg tænker også at den vil være mere omgængelig...men hvis det var en hun ville hun så have svære ved at pleje sine unger end normalt

Offline Mette E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 100
Sv: Får.... hjælp
« Svar #3 Dato: 03 Juni , 2009, 10:14 »
Ja, den ville jeg nok slagte. For det betyder meget at gimmeren lærer af sin moder, hvad der er rigtigt og forkert.
Vi har en gimmer fra sidste år, der har fået lam i år. Lige efter at hun havde lemmet gik hun fra lammet og ud på folden til de andre dyr. Lammet er så imellem tiden, efter at vi har båret det ud til moderen, blevet meget stabil på benene og dier også hos sin egen moder. Men lammet opholder sig ved et af de andre ældre moderfår - hvor det også får en tår engang i mellem.
Vi slagter lammet, og dens moder. For dårlige gener skal ikke videreavles på.

Tommelfingerreglen er at de skal være sammen med deres moder i 3. mdr, så har de lært alt. Vores blivende avl gimmere går hele tiden hos deres moder, så fravænner moderen selv lammet.
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline lis nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Får.... hjælp
« Svar #4 Dato: 03 Juni , 2009, 10:26 »
tusind tak for svaret...det vil jeg gemme til senere brug    ;D

Offline lis nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Får.... hjælp
« Svar #5 Dato: 04 Juni , 2009, 12:27 »
nu er jeg løbet ind i endnu et spørgsmål. jeg skal til at lave indhegning til mine nye får  som kommer senere på året. det skal selvfølge have tilgang til læ. foder og vand. men skal de også have en eller form for mineral sten, derudover er jeg lidt itvivl om min indhegning bliver høj nok hegnet er et dyrehegn og er ca 110 cm høj og med en trømførende tråd inden for hegnet i en højde af 40 cm, der det helt vedsiden af ???

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Får.... hjælp
« Svar #6 Dato: 04 Juni , 2009, 12:45 »
måske du kan bruge denne tråd til noget ?

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,4525.0.html
Med venlig hilsen Søs

Offline Mette E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 100
Sv: Får.... hjælp
« Svar #7 Dato: 04 Juni , 2009, 12:49 »
Du skal vælge at sætte strømtråden i skuldrehøjde på fårene, for så gror græsset ikke op og "stjæler" strømmen, og fårene sætter garanteret næsen på og får strød. Så kommer der ikke tæt på mere, og de hegn kan stå lige så flot. Vi slukker endda for strømmen i perioder.
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline lis nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Får.... hjælp
« Svar #8 Dato: 04 Juni , 2009, 13:37 »
tusind tak ... ;D i er bare guld værd.... ;D