Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: No crow rooster collar  (Læst 3266 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Flemming1234

  • Bruger
  • Indlæg: 13
No crow rooster collar
« Dato: 16 August , 2022, 20:48 »
Hej fik høns for en måned siden hvid italiener ....nok bastarder for de lægger forskellig farvet æg ...
Jeg  fik også en hane med viste det sig ....fint tænkte jeg vil gerne prøve kræfter med at lave mine egne kyllinger .... hønse flokken 11 stk så lidt lasede ud men de responderede rigtig fint på at få deres egen hønsegård 25m2 og sikkert også lidt mere mad end de var vant til ...De er blevet store og meget flotte i fjerdragten..men især hanen blev ret stor og begyndte at gale ....Det blev jeg nødt til at gøre noget ved ...for
 Især min ene nabo er en natteravn og ikke et A menneske .
Løsningen blev et "no crow rooster collar " og jeg har lige siden prøvet at finde nogen der kunne belærer mig med nogle posetive erfaringer omkring hvad jeg kan forvente mig på sigt....?
Hvor tit skal det af ?   Skal jeg veje ham for at se om han for nok mad ?   Er der nogen lovgivning imod det ?   Er der et bedre alternativ ?  .....
Venlig hilsen Flemming...

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: No crow rooster collar
« Svar #1 Dato: 17 August , 2022, 05:02 »
I de efterhånden rigtig mange år, jeg har været aktiv i hønsekredse, er jeg kun stødt på et eneste tilfælde her i DK, hvor man har forsøgt sig med et no crow rooster collar. Det forsøg stoppede vedkommende heldigvis meget hurtigt.
 
Personligt mener jeg, at det er dyremishandling at sætte sådan et halsbånd på en hane, men forbudt er det vist desværre ikke.

På udenlandske hønsefora har jeg læst om adskillige tilfælde, hvor hanen er blevet kvalt af disse halsbånd.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: No crow rooster collar
« Svar #2 Dato: 17 August , 2022, 08:12 »
Der er et meget bedre alternativ og det er lad være med at holde hane.
For det andet er synd synes jeg. Haner galer jo netop for at vise hvem der er "herren" på matriklen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Flemming1234

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Sv: No crow rooster collar
« Svar #3 Dato: 17 August , 2022, 18:12 »
Det kommer jo an på øjnene der ser ......der er nok en del veganere der synes i er dyremishandlere for at holde dyr i fangenskab mm.
Men nok om det ....Det jeg søger er nogen med noget fagligt indput om hvad man skal være opmærksom på hvis man vil forsøge det.
Der må være mange der har erfaring med en hane der larmer i et tæt beboet område ..?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: No crow rooster collar
« Svar #4 Dato: 17 August , 2022, 19:04 »
Uh ha - jeg kender mange veganere, som har høns 'i fangeskab', men når vi private holder høns, behøver vi ikke sammenligne med den laveste fællesnævner, som industrihønsehold vel må siges at være og selv i industrien påfører man ikke hønsene remme, halsbånd eller lignende, som fysisk og psykisk hæmmer fuglen og samtidig kan være livsfarlig.

Der er rigtig mange, som ikke kan have haner i tæt beboede områder, hvorfor udbuddet af haner er enormt, når årets hanekyllinger begynder at gale. Andre undlader at lave kyllinger, for at undgå problemerne med at skulle skille sig af med dem, når de begynder at få lyd på.

Hvis nogen forsøger sig med hanehalsbånd, så holder man det i hvert fald for sig selv, for det er ikke noget, der skrives om i de mange danske hønsegrupper. Du kan eventuelt søge på amerikanske sider - der har jeg selv læst en del erfaringstilkendegivelser

Der er en gammel tråd her på forum om emnet

https://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=37791.0
« Senest Redigeret: 17 August , 2022, 19:08 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: No crow rooster collar
« Svar #5 Dato: 17 August , 2022, 22:31 »
nu bliver du nødt til at forklare mig,  hvad er no crow rooster collar. Jeg aner simpelthen ikke hvad der bliver skrevet om.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Flemming1234

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Sv: No crow rooster collar
« Svar #6 Dato: 18 August , 2022, 12:00 »
Hvis hanen kunne vælge ville den nok vælge at leve.....
I øvrigt ser det ud til at virke....jeg har bare hørt at der muligt på sigt kunne opbygge sig slim i halsen som så kunne kvæle ham...
Jeg har tænkt mig at give ham en fridag i weekenden ... Det er bare svært at justerer halsbåndet det skal både sidde stramt men ik for stramt og lavt men ik for lavt ....I starten løb han baglæns når han blev ophidset ...Det er åbenbart en gagge refleks hos høns....
Men det lyder som om der er langt imellem folk der har prøvet det!!??


Online Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: No crow rooster collar
« Svar #7 Dato: 18 August , 2022, 18:59 »
Du har fuldstændig ret, der er ikke nogle med respekt for et levende dyr  der giver det en lykke om halsen og strammer til til det ikke kan reagere normalt - her at gale.
Vi mennesker har ikke megen respekt for vore medskabninger, når vi kan få den tanke at kvæle dem - næsten, føj.
Kan man ikke holde ud at høre en hane galer, så undværer man ham, det er ganske let at forstå, for de fleste da.

Offline Flemming1234

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Sv: No crow rooster collar
« Svar #8 Dato: 18 August , 2022, 20:50 »
Ska' vi lige være enige om at der ikke er noget naturligt over de hybrid høns som vi alle sammen misbruger på de groveste for at få 200 eller300 æg om året hvilket vi alle sammen godt er klar over resulterer i at de fleste høns ikke engang kan bruges til tarteletter efter bare 2 år !!!så spar mig lige for dit bullshit!! Om at behandle dyr ordentligt
Det er jo netop for at redde ham ....Det var ikke meningen at jeg skulle have en hane ....for jeg ved at min nabo vil klage.....men nu har jeg ham og han er en del af flokken ..

Offline Dennis Torsten

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: No crow rooster collar
« Svar #9 Dato: 19 August , 2022, 12:35 »
Jeg har selv en dejlig lille hønse familie, hvor hanen galer glad hver morgen, for at fortælle at det er hans private territorium. Og dermed menes hans ejendom  ;)
Vi er ikke engang hønsenes forsørgere, for når vi kommer med mad, kalder han på hønsene, og siger : "Se hvad JEG har fundet til jer "
Jeg kan slet ikke forestille mig vores hønseflok uden hane, og jeg kan slet ikke, -som i SLET IKKE finde på at begrænse hans adfærd, blot for at behage en sur nabo !
Heldigvis er der ingen af vores naboer der har klaget, men den kamp tager jeg gerne !

Online Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: No crow rooster collar
« Svar #10 Dato: 22 August , 2022, 16:58 »
Det er nu ikke alle der udnytter de stakkelshøns til det yderste, mine får feks ikke æglægningspiller og har aldrig fået det. De får korn - som grund mad -og så det som de finder når de går helt frit omkring hver dag. Om de lægger æg andre steder en i hønsehuset, kan jeg dog ikke afgøre, men somme tider har jeg dem mistænkt for at gøre det, da et æg om dagen ik er meget ud agf 9 hønsedamer

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: No crow rooster collar
« Svar #11 Dato: 23 August , 2022, 09:18 »
Hov hov Flemming, nu er det jo ikke os alle der har hybrider eller som er veganer....

Men det med at stille spørgsmål ? ved om hanen selv ville vælge mellem at leve eller gå med et stramt halsbånd kan man vil ikke helt sætte det op som i og med at dyr ikke tænker sådan.... MEN hvis det virkelig var sådan så ville hanen nok vælge netop at kunne gale, så den kan fortælle alle og enhver at det  er ham som er bossen.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub