Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gæs mister styrken i ben  (Læst 2260 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nadeje

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Gæs mister styrken i ben
« Dato: 04 Juli , 2021, 13:46 »
Hej.
Vi havde 5 gæs, Ca 10 uger gamle. I tirsdags da jeg åbnede for dem om morgenen, lå den ene næsten helt død, og vi valgte at aflive den ret hurtigt. Onsdag morgen kommer jeg ud til en af dem der ikke kan rejse sig på benene. Jeg prøver forskellige ting, men ender med at sætte den i et gammelt hundebur med hø i bunden, og den får så lidt af det foder de fik da de var helt små, og vand, sat lige foran næsen, for at se om den kunne komme i bedring ved at slappe af og bare ligge og æde. Men dagen efter er den fuldstændig levende bagpå af fluer og larver der selvfølgelig er kommet fordi den ikke har kunne komme væk fra sin egen afføring ude på græsset. Den kan stadig ikke stå på benene. Vi vælger også at aflive den, fordi vi synes det er synd for den at den nærmest bliver ædt levende uden at kunne gøre noget. I dag er der nu 2 nye der ikke kan stå på deres ben og vi aner simpelthen ikke hvorfor, hvad vi gør forkert, eller hvad vi skal gøre. De har græs, frisk vand og grus til rådighed, og er blevet lukket ind i hver aften.
Er der nogle der har nogen ide om hvad der sker her?
Mvh Nanna
« Senest Redigeret: 04 Juli , 2021, 13:48 Fra Nadeje »

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Gæs mister styrken i ben
« Svar #1 Dato: 05 Juli , 2021, 08:04 »
Det lyder, som om de enten ikke får nok at spise eller har adgang til at spise noget, der er farligt for dem.

Får de ikke foder tilbudt - altså ud over græs? Hvis de kun får græs, er det mit bud, at de er ved at dø af sult. Man skal være meget erfaren og sikker på græssets kvalitet og mængde, hvis man vælger det som eneste føde til gæslinger i voksealderen. Det vil jeg absolut ikke anbefale.

Tjek også deres område for døde dyr. Hvis der ligger et ådsel, kan gæslingerne have pillet i det. Botulisme er desværre ikke helt sjældent i den forbindelse, og det dør de af.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline torsholt

  • Bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Gæs mister styrken i ben
« Svar #2 Dato: 08 Juli , 2021, 11:57 »
Da jeg på et tidspunkt fodrede med Belgisk foder, der blev annonceret som verdens bedste !  blev mine kyllinger og svømmefugle med så svage ben, de kunne ikke bære deres egen vægt.  Fandt ud af at der ikke var ret megen mangan i det foder og jeg måtte aflive dem alle.  Efter at skifte til dansk foder har der ikke været problemer. Det er vigtigt at de får startfoder og voksefoder efter deres alder. Jeg har en 25 kg sæk med mangan som nu er til overs, hvis nogen har brug for den.

Offline Nadeje

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Gæs mister styrken i ben
« Svar #3 Dato: 08 Juli , 2021, 12:06 »
Tak for svar! Vi har fået købt foder og korn til de to der er tilbage, og de har fået det meget bedre. Vi har desværre været totalt fejl informerede om hvad de skulle have af foder, så det er vores fejl, og det er vi kede af. Men tak for at give gode svar, så vi hurtigt kunne rette op på det!

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Gæs mister styrken i ben
« Svar #4 Dato: 12 Juli , 2021, 07:12 »
Godt at høre, at de to er i bedring! Det er desværre en ret almindelig misforståelse, at gæslinger kan klare sig alene med græs som foder. Godt, du fandt herind.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat