Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns og kanin i samme have  (Læst 11847 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hedvig

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
  • Ingen er perfekt.
    • Hos Hedvig
Høns og kanin i samme have
« Dato: 25 Marts , 2016, 20:15 »
Jeg får måske snart have, og så skal jeg selvfølgelig have høns! Tidligere idag stødte jeg så på nogle kaniner, og kom til at savne dengang jeg havde kanin.

Deraf tanken - hvis jeg har høns der går frit i indhegnet have (lukkes ind og ud morgen og aften), kan en kanin eller to så også rende i samme have, eller bliver der ballade mellem høns og kaniner?

Jeg ved at nogle kaniner kan være ret dominante, og at især dværgkaniner har ry for at forsøge at parre alt de kommer i nærheden af, men er det et issue med høns?

Der vil sandsynligvis også flytte et par katte ind, en de kan jo bevæge sig udenfor rækkevidde, og er vant til at lade høns gå i fred :)
Jeg ønsker alle en god dag!

0.2 Huskatte
10.8 Tamrotter

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Høns og kanin i samme have
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2016, 20:55 »
For nu at starte med kaninerne først, så skal kaniner holdes enkeltvis medmindre de skal parres. Kaniner er ikke, som mange tror, flokdyr. De er kolonidyr, som lever ved siden af hinanden for at udnytte at mange ører hører mere end få. De lever ikke sammen. Jeg har både personligt og igennem mange brugere på kaninforum.dk oplevet de mange dårlige ting, der kan ske, når man holder flere kaniner sammen. Det ender galt gang på gang, også selvom de er to hunner fra samme kuld. Der vil altid ske det, at den ene er underlagt den anden, og dermed lever et stresset liv, og ender med at dø før tid. Eller som jeg har oplevet, at en kanin fik flænset øret på langs fordi hun gik for længe hos sin mor eller et par søskende hvor den ene pludselig havde sår over hele kroppen. Eller det helt grelle tilfælde hos en veninde til min datter, som havde to hanner sammen. En dag, hvor de tog den ene op, blev de helt fulde af blod, og det viste sig at dens kønsdele og bug var flænset op af den anden kanin.

Nå.... det var så en af mine mange kæpheste, du lige løb ind i der ;D Du kan muligvis godt ha to hunner, som går i bure ved siden af hinanden, som vil kunne komme på græsplænen under opsyn sammen, og også sammen med hønsene. Men det skal være under opsyn!
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hedvig

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
  • Ingen er perfekt.
    • Hos Hedvig
Sv: Høns og kanin i samme have
« Svar #3 Dato: 25 Marts , 2016, 21:25 »
@Raziel - Tak for dit input!  Jeg er klar over at kaniner er kolonidyr, og at der er meget forskellige meninger om om de bør holdes flere sammen eller alene.

Personligt har jeg svært ved at se logikken i, at de SKAL ha en kammerat, hvis de skal tvinges, stresses og neutraliseres, bare for at kunne acceptere hinanden, men det er selvfølgelig noget jeg vil sætte mig grundigt ind i, før jeg beslutter om jeg skal have kanin igen.

I første omgang er det spørgsmålet om, om en kanin kan rende med høns, jeg godt kunne tænke mig at høre nogle erfaringer med :)
Jeg ønsker alle en god dag!

0.2 Huskatte
10.8 Tamrotter

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Høns og kanin i samme have
« Svar #4 Dato: 25 Marts , 2016, 22:10 »
Personligt har jeg svært ved at se logikken i, at de SKAL ha en kammerat, hvis de skal tvinges, stresses og neutraliseres, bare for at kunne acceptere hinanden,

Det er jeg meget enig med dig i :) Der er mange der bruger oceaner af tid og penge for at få et par neutraliserede kaniner til at enes, og så kan man jo spørge sig selv for hvis skyld?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline frydensberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
    • frydensberg-billing
Sv: Høns og kanin i samme have
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2016, 11:51 »
Jeg har høns og kaniner i samme have.
Hønsene går løst i hele haven, kaninerne har løbegårde (hver for sig :-)) med hegn på ca. 70 cm, som de sædvanligvis bliver bag ved. De tager ikke rigtigt notits af hinanden.
En enkelt kanin syntes det er hyggeligere at være i hele haven (og at følges med mig), så han hopper ud af sin indhegning og rundt i hele haven, hønsene flygter hvis han kommer spændende og baduttende, men når han forholder sig roligt, kan de godt komme efter ham.... -og hakke efter ham... (jeg har dværgvæddere og maran, sussex, wyandotte, auracana)
Jeg vil ikke anbefale at have høns og kaniner sammen uden overvågning. Det har jeg ikke selv lyst til.
-men adskilt af lille hegn er mine erfaringer rigtigt gode :-)

Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Offline Hedvig

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
  • Ingen er perfekt.
    • Hos Hedvig
Sv: Høns og kanin i samme have
« Svar #6 Dato: 26 Marts , 2016, 20:15 »
Tak frydensberg, det var præcis den slags erfaringer jeg ledte efter :)

Hører gerne flere! :)
Jeg ønsker alle en god dag!

0.2 Huskatte
10.8 Tamrotter

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: Høns og kanin i samme have
« Svar #7 Dato: 30 Maj , 2016, 00:33 »
Hos mig går både høns og kaniner sammen, og de har det hyggeligt !!!
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Hedvig

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
  • Ingen er perfekt.
    • Hos Hedvig
Sv: Høns og kanin i samme have
« Svar #8 Dato: 30 Maj , 2016, 13:08 »
Hej Jane - tak, og skønt at høre! :) Så vil jeg ikke helt lægge ideen på hylden endnu ;)
Jeg ønsker alle en god dag!

0.2 Huskatte
10.8 Tamrotter

Offline Anne Ranch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Høns og kanin i samme have
« Svar #9 Dato: 02 Juni , 2016, 21:25 »
Tænker at kaniner slikker og pudser pelsen som katte, og det må da være ulækkert for dem, sån at skulle slikke hønselort af  :P
Men hvis arealet er stort nok, så er det vel ok  ;) /o
« Senest Redigeret: 02 Juni , 2016, 21:27 Fra Anne Ranch »
Venlige Potedask
Anne Ranch

Jo langsommere man bevæger sig, desto større bliver verden.........
1.0 Pomeranian/Chihuahua, 0.2 Ragdoll katte. Vildt mange år siden, at der har været så urimeligt få dyr hos mig - det er der nu plads og frihed til at lave om på :-)

Offline Hedvig

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
  • Ingen er perfekt.
    • Hos Hedvig
Sv: Høns og kanin i samme have
« Svar #10 Dato: 03 Juni , 2016, 20:40 »
Jeg kan godt følge din tanke, Anne, men har nu aldrig hørt nogen komme med den invending ift at have udekatte og havehøns på samme ejendom. De går i deres eget, og i vilde fugles, så tænker ikke det gør en forskel om der også er høns - så længe de ikke deler en lille begrænset gård, selvfølgelig :)
Jeg ønsker alle en god dag!

0.2 Huskatte
10.8 Tamrotter