Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hollandske Guldæg  (Læst 34429 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Hollandske Guldæg
« Dato: 06 Maj , 2009, 21:00 »
Kære Forum venner
Nu skal I bare se hvad Peter Agger og jeg har gået og puslet med siden det tidlige forår.
Det startede med en hyggelig mail udveksling om hvorvidt det kunne lade sig gøre at få nyt maran blod og nye farve varianter til DK.

I Holland og Belgien er de seriøse på Maran siden. De udstiller og bedømmer endda deres æg.

Peter taler og skriver en smule Hollandsk og var ikke bleg for at tage kontakt til en Hollandsk maran avler. Før vi næsten kunne nå at sige guldgøgespættet Maran, havde denne herlige hollænder samlet æg til os af vist nok 4 forskellige farvevarianter.
Jeg har haft 2 varianter i Rugekassen og Peter her en til at ruge 2 typer af de kobberfarvede.
Billedet herunder er af den farve der hedder Golden Blue. Kær ikk?

Farverne kan ses her. http://www.marans.be/EN/pages/ChrisHome.htm

Klik på Marans colours, den blå er til venstre i ringen.
« Senest Redigeret: 06 Maj , 2009, 21:11 Fra Lene, Rungsted »

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hollandske Guldæg
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2009, 21:07 »
Denne lille fætter, som allerede er navngivet Trold af mine børn er en guldgøgespættet Maran.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hollandske Guldæg
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2009, 21:19 »
Nårh, hvor er de søde  *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hollandske Guldæg
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2009, 21:29 »
Ej hvor er de søde. Rigtig flot farve med den blå, det er da spændende det projekt i har gang i  ;)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hollandske Guldæg
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2009, 21:39 »
Ja mon ikke ! vi har simpelthen været ved at boble over, men ville jo ikke blære os før kyllingerne var ude.
Jeg har sjældent været så bekymret for rugeæg. de har jo haft nogle km på bagen og involveret mange mennesker.

I husker nok...
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,4065.msg35438.html#msg35438

Jeg følte virkelig at der var meget på spil og det måtte bare ikke gå galt pga. den dumme fugtighed.

Nu venter jeg bare på resultat hos Peter. Som helt cool og med barsel nerver af stål, bare har været ude at spille golf  ::)   ;) ;) ;)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hollandske Guldæg
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2009, 21:42 »
I er da godt nok bare for seje I to. <M

De er alt for nuttede til,  at det er godt for os andre at se, og dejligt at I også har tænkt i friskt blod til racen!

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hollandske Guldæg
« Svar #6 Dato: 06 Maj , 2009, 21:51 »
Hej
Jeg har været hjemmefra siden kl 6 i morges. Jeg havde rikket varmelamper,vand til og regnede med jeg skulle skynde mig ud til min skrukke skyttemedhjælper. Men han havde været her med de først små dunbolde, som jeg tror er lidt mørkere end den Lene har fotograferet. I morgen kommer der flere siger han. Jeg skal nok få taget et foto i morgen så vi kan sammenligne dem.
Jeg er slet ikke inde i alle disse Maranarter, Det har Lene styr på.
Henrik, (skrukken som jeg tror jeg vil til at kalde ham) siger de var meget livskraftige og vakse til at komme ud af æget, tros den hårde skal.
Peter
Hilsen
Peter

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hollandske Guldæg
« Svar #7 Dato: 06 Maj , 2009, 21:54 »
Hvor er det spændende, Peter og Lene  *h
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hollandske Guldæg
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2009, 21:57 »
Jeg følger også med fra sidelinien, og ønsker jer al mulig held og lykke med projektet  <I

Det bliver spændende at følge deres opvækst. Den der golden blue ser meget flot ud, specielt udseende...
Mvh Marianne

Offline sandbye

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: Hollandske Guldæg
« Svar #9 Dato: 06 Maj , 2009, 22:03 »
hvor er det fedt og rigtig godt.

håber vi for lov at følge lidt med i hvordan det udvikler sig :)
med venlig hilsen
Kenneth Sandbye

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hollandske Guldæg
« Svar #10 Dato: 06 Maj , 2009, 22:07 »
Rigtig godt initiativ! Selvfølgelig er ægfarven vigtig og det må da være en fornøjelse at servere sådanne chokoladeæg!!! Hønsenes farve er også spændende - og disseher er da meget flotte.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hollandske Guldæg
« Svar #11 Dato: 06 Maj , 2009, 22:12 »
Jeg har læst at marans er lidt mere sky, og det holder indtil videre alt for godt stik med mine nye tøser. Men de kan vel også blive tillidsfulde? Alle mine andre høns er jeg nærmest ved at falde over, så jeg håber da mine marans også kommer der til.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Hollandske Guldæg
« Svar #12 Dato: 06 Maj , 2009, 22:21 »
Et rigtig spændende projekt i har gang i.
Jeg har ikke tidligere som hønseholder stiftet bekendtskab med Maran. Jeg er noget forbløfet over den meget mørke brune farve ægene har. Jeg troede kun at det var Welsumer der læger mørk rødlige æg. Jeg er også lidt forbavset over at de findes i så mange faver allerede.
Jeg mener ikke at det er så længe siden at vi så dem på Landsudstillingen første gang.
Betegnelsen Hollandske guldæg kan ikke være bedre valgt.
Det bliver spændende at se hvordan det går med jeres nye Maraner fremover, jeg ønsker jer i hvertilfælde held og lykke med projektet og vil følge med på sidelinien.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hollandske Guldæg
« Svar #13 Dato: 06 Maj , 2009, 22:21 »
Mine gøgespættede har jeg jo ikke haft fra kyllinger og de er små vilde. Men de brune som Wanda og indianer/ rebekka har købt er så tamme at jeg ustandselig faldt over dem !

Jeg vil gøre meget for at tæmme de små hollændere, men de må altså lære at pippe på dansk !

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hollandske Guldæg
« Svar #14 Dato: 06 Maj , 2009, 22:28 »
Hold op det er spændende.  Ham jeg købte maranæg af skal også til holland og hente æg her til sommer, måske jeg skulle tage en snak med ham, om han måske kunne finde en 4. farvevariant??? Det kunne da være sjovt.
Jeg syntes det lyder helt fantastisk spændende det I har gang i, og jeg er da helt pjattet med den lille blå.  <M
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.