Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Flytning af ældre katte?  (Læst 5427 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Flytning af ældre katte?
« Dato: 18 August , 2015, 13:24 »
Nogen med gode - og dårlige erfaringer med at flytte huskatte, både til evt. nye ejere og til nyt sted med 'gammel' ejer?
Og der er tale om katte 5-10 år.. Som er vant til at gå frit ud og ind (i værksted via kattelem) men bliver som hovedregel kaldt ind hver aften fore natten?
Især en hunkat, der bliver 'mobbet' af de andre (kastrerede hankatte) og derfor kun viser sig hver aften ved sengetid - eller når vejret er rigtig dårligt. Hende er jeg meget skeptisk for, om hun kan flytte med os, eller til ny ejer?
Og så et andet spørgsmål: kastrerede hankatte, der strinter, vil de også strinte et nyt sted, med færre katte og mere frie omgivelser?
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Flytning af ældre katte?
« Svar #1 Dato: 18 August , 2015, 14:45 »
Man kan sagtens omplacere ældre katte, men det kræver at de bliver holdt indenfor i min 14 dage før de får lov at komme ud, og det kan være stressende for nogen. En kat som hunkatten ville jeg nok vælge at omplacere til et sted hvor hun er enekat. Det kan bare være rigtig svært, da de fleste folk foretrækker killinger.

Om hankatten foresætter med at strinte... det er individuelt. Nogle katte strinter mest hvis der er mange katte omkring, mens andre gør det uanset hvad.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline krummeled

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Flytning af ældre katte?
« Svar #2 Dato: 18 August , 2015, 21:26 »
Bare for at give Pia medhold. Det er rigtigt man kan sagtens flytte ældre katte ofte uden nogen problemer.

Med hensyn til kastrerede hankatte strinter vore gamle han stadig selvom vi flyttede til ny bolig da han var 7, nu er han 14 . Vi bor på landet og der kommer stort set aldrig andre katte forbi.

Med hensyn til hunkatten er det mærkeligt at hun lader sig mobbe af de kastrerede hankatte nå vores erfaring er at hunkatten plejer at være den stærkeste.

Vi har selv 2 burmesere en hun på 2 og en han på 14 og har ingen problemer overhovedet.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Flytning af ældre katte?
« Svar #3 Dato: 19 August , 2015, 08:37 »
Tak for begge svar, jeg går i tænkeboks..
Vedr. hunkatten har hun altid været nederst i hierakiet, startede som sky sommerhuskilling sammen med sin tvillingebror, der dog var meget mere tam. Men han fungerede som bindeled mellem hende og menneskenes verden - indtil han en dag forsvandt. Så lukkede hun sig inde i sig selv og blev bare skyggen, der holder sig væk hele dagen og kun kommer hjem om natten for at spise og få nattely.
Jeg overvejer at finde et helt andet hjem til hende - som enekat -
Så skulle nogen mangle en 'Whiskas-grå' musejæger, stor og stærk - og selvfølgelig steriliseret -
Så sig endelig til ;)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)