Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Yver på landrace ged  (Læst 8242 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel d

  • Bruger
  • Indlæg: 133
Yver på landrace ged
« Dato: 04 ſeptember , 2015, 17:20 »
Hej

eg har et par spørgsmål. jeg har lige fået mig en landrace ged. Er det meningen at de ser lidt tynde ud?
Når man mærker på torntappene lige bag det sidste ribben skal man trykke let for at mærke spidserne men ellers ser den lidt tyndere ud smile-humørikon jeg har førhen kun arbejdet med dværg geder og texel får og de er jo lige lidt bredere.


Ud over det har jeg et spørgsmål til yveret.
jeg har fået hende i mandags. hun har ikke haft kid i år men sidste år. hun er 3å gammel, og grunden til at hun blev solgt var at hun stjal kiddene fra den anden ged hun gik sammen med.
hendes yver deri mod er jeg lidt bekymret for. i den ene side er det meget hævet som man kan se på billedet. Jeg prøvede i dag og malke hende let ud for at se, det der kom ud var fint mælk uden misfarvninger eller nogen tegn på yverbetændelse. Jeg har førhen arbejdet på en kvæg gård som malker, så lidt om mælk ved jeg, jeg har bare ikke set noget som det her før og er bange for at der skal ske noget med yvert. Skal det malkes ud eller går det bare i seg selv igen?  :)
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Yver på landrace ged
« Svar #1 Dato: 04 ſeptember , 2015, 18:07 »
Landracegeder er jo malkegeder, så hvis hun sætter mælk er du nødt til at malke det ud, men det er vel også derfor du har købt en landrace?
Vi plejer at trappe ud af malkningen her i september, jeg tror hun får ondt hvis du bare lader det være.
Rasmus

Og ja Landracegeder kan godt virke til den tynde side, ellers prøv med et billede

Offline Mikkel d

  • Bruger
  • Indlæg: 133
Sv: Yver på landrace ged
« Svar #2 Dato: 04 ſeptember , 2015, 18:14 »
Ville helst ikke malke :) håbede at det kunne blive sådan at det bare er kiddene der malker geden.

hvordan trapper man ud af malkningen. ville gerne også undgå at malke hende tynd :)
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Yver på landrace ged
« Svar #3 Dato: 04 ſeptember , 2015, 18:18 »
Ville helst ikke malke :) håbede at det kunne blive sådan at det bare er kiddene der malker geden.

hvordan trapper man ud af malkningen. ville gerne også undgå at malke hende tynd :)

Du bør golde din ged. Når yver ser sådan ud er der risiko for yverbetændelse, og det kræver dyrlæge straks, hvis du vil undgå et yver/patte der ikke giver mælk til næste års kid. Altså man skal have mælke produktionen stoppet. Når jeg golder moderfår efter 3½ til 4 mdr. laktation, så er det 12-14 dage på halm og vand, hvorefter de kan komme ud på godt græs igen. Jeg ser på denne måde aldrig yverbetændelse.

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Yver på landrace ged
« Svar #4 Dato: 04 ſeptember , 2015, 18:55 »
Har hun kid nu?

Offline Mikkel d

  • Bruger
  • Indlæg: 133
Sv: Yver på landrace ged
« Svar #5 Dato: 04 ſeptember , 2015, 19:31 »
Efter råd fra andre er hun blevet malket helt ud nu. Da jeg fik at vide at hvis jeg havde taget hul skulle alt ud. Hun hr ingen kid og har heller ikke haft det i år :)

Min plan var også at hun skulle goldes, så jeg har søgt hele efter middagen før jeg skrev her.

Nu holder jeg øje med hende de næste par dag og ser om hun laver meget mælk.
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Yver på landrace ged
« Svar #6 Dato: 04 ſeptember , 2015, 21:14 »
Mine Landracegeder var altid nogle magre dyr, til trods for de fik foder nok. Men som en anden skriver, så er det jo malkegeder og ikke kødgeder. Så de vil ikke være fede, og slet ikke hvis de yder mælk.
At yveret er kraftigst i den ene side, skyldes helt sikkert, at der kun har været et kid der har diget hos hende. Det ser man altid/eller næsten altid, hvis der kun er et kid. Det er ikke som hos køer, hvor kalven tømmer alle fire mælkekammere. Kid vælger side.

Jeg har aldrig brugt, at golde mine geder, det har de selv klaret. Det er hårdt at golde, hvis geden har en stor ydelse på tidspunktet for goldningen. Halm og vand og tømning hvis yveret bliver for spændt, men endelig ikke regelmæssig malkning. En ged levere den mælk man beder om - så at sige - malker man, så forsættes mælkeproduktionen. Tømmer du helt, så fylder geden op igen. Så lindre trykket og ikke mere - det ville jeg gøre.
Somme tider kommer mælken også ud af sig selv, det flyder simpelthen af sig selv.

Hel og lykke med det.

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Yver på landrace ged
« Svar #7 Dato: 06 ſeptember , 2015, 18:06 »
Landracegeder kan jo mere eller mindre leve af halm, det er nøjsomme dyr i lighed med de andre gl. danske husdyrsracer.
Hendes yver er meget spændt, det går ikke over af sig selv, men jeg er enig i at du ikke skal malke regelmæssigt med mindre du ønsker en mælkeproduktion. Du er nødt til at fjerne lidt af trykket en gang i mellem, indtil hun stopper med at producere mælk

Offline Mikkel d

  • Bruger
  • Indlæg: 133
Sv: Yver på landrace ged
« Svar #8 Dato: 07 ſeptember , 2015, 15:53 »
Nu er det et par dage siden jeg malkede hende første gang. jeg har derefter holdt øje med yveret, og ikke malket mere. hendes yver er ikke spændt der er meget blødt, det er hverken varmt eller lignende.

derfor vil jeg ikke malke hende mere i håb om at hun holder helt op, men jeg holder dog stadig nøje øje med hendes yver og tjekker et par gange om dagen.
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Yver på landrace ged
« Svar #9 Dato: 07 ſeptember , 2015, 21:35 »
Så går det den rette vej - godt  /o