Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hestebønner og ærter, hvordan maler jeg det i kværnen ??  (Læst 10443 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bøgsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Hej jeg har søgt på nettede med finder ingen steder hvor jeg kan finde ud af hvordan jeg får malede hestebønner eller ærter til svinefoder, jeg har en Mica kværn som jeg bruger til kornet men kan jeg bruge den til hestebønner og ærter ? Og hvordan ?
Vh Peter
Høns: 1 lys Sussex høner + 1 dejlig lys sussex hane
Gæs: et avlspar, grå dansk
Samt 5 flotte gæslinger
En hund og en kat
4 grise

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Hestebønner og ærter, hvordan maler jeg det i kværnen ??
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2015, 15:23 »
Jeg vil foreslå, at du hælder hestebønnerne og ærterne i kværnen, og starter maskinen  8)

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Hestebønner og ærter, hvordan maler jeg det i kværnen ??
« Svar #2 Dato: 18 Juli , 2015, 19:18 »
Gok: det er en go start  ;)
Syntes at ha hørt noget om at  hestebønner skal koges inden man servere dem for grisene..
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Hestebønner og ærter, hvordan maler jeg det i kværnen ??
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2015, 20:09 »
Det er rigtigt, for der er giftige lektiner i bønnerne, men det har jo ikke noget med kværnemetoden at gøre ;)
Lidt underligt at kværne kogte bønner, for det bliver jo til en grød, så hvorfor ikke bare servere de kogte bønner for grisene uden kværning?

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Hestebønner og ærter, hvordan maler jeg det i kværnen ??
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2015, 22:21 »
Grød er også et solidt måltid 8) det var sagt for at indikere at bøgsted ikke må gi dem bønner uden først at koge dem og så er kværnen en overflødig arbejdsgang.. Ærterne skal jo bare heldes igennem møllen så glider de fint ned
..
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Bøgsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Hestebønner og ærter, hvordan maler jeg det i kværnen ??
« Svar #5 Dato: 19 Juli , 2015, 22:15 »
Hej tak for svar, hvis hestebønner bliver lageret i over et år forsvinder de fleste "giftstoffer" væk inden op fodring :) kogning ville være en kæmpe extra arbejdsgang. Jeg tænker på afstand mellem skiverne ? Skal den stilles helt ud eller prøver jeg bare bare frem
Høns: 1 lys Sussex høner + 1 dejlig lys sussex hane
Gæs: et avlspar, grå dansk
Samt 5 flotte gæslinger
En hund og en kat
4 grise

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Hestebønner og ærter, hvordan maler jeg det i kværnen ??
« Svar #6 Dato: 19 Juli , 2015, 23:58 »
Prøv dig frem det burde løbe igennem men du skal nok stille dem lidt fra hinanden så det ikke bliver mel du får ud...
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hestebønner og ærter, hvordan maler jeg det i kværnen ??
« Svar #7 Dato: 20 Juli , 2015, 08:11 »
Spørgsmålet er hvor store stykker du ønsker resultatet skal blive. Det må være størrelsen på hvad dine høns kan sluge, uden at kvæles  :o

Når jeg kværner korn til mine kreaturer, skal kærnen blot knækkes for at køerne kan omsætte kornet  deres maver. Får feks må slet ikke få kværnet korn. Det dør de af.

Så find ud af hvor stort/småt bønnerne/ærterne skal være for at kunne spises af dine høns. Jeg vil tro, det slet ikke er nødvendigt at kværne - i hvert fald ærter - frøene. For i naturen - på høstede marker - spiser duer - alliker - råger - vildgæs osv osv jo det der ligger efter mejetærskeren har taget sin andel af afgrøden. Og her er der ingen hjælp at hente for de vilde fugle. De har at spise hvad der bliver serveret - og jeg tror de gør det med glæde :D

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Hestebønner og ærter, hvordan maler jeg det i kværnen ??
« Svar #8 Dato: 25 Juli , 2015, 19:17 »
Det er rigtigt, for der er giftige lektiner i bønnerne, men det har jo ikke noget med kværnemetoden at gøre ;)
Lidt underligt at kværne kogte bønner, for det bliver jo til en grød, så hvorfor ikke bare servere de kogte bønner for grisene uden kværning?
Hestebønne er ikke en rigtig bønne dvs den indeholder ikke lektiner
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Hestebønner og ærter, hvordan maler jeg det i kværnen ??
« Svar #9 Dato: 04 December , 2015, 09:51 »
Nu er det godt nok et lidt gammelt indlæg, men vil lige gøre opmærksom på at hestebønner altså indeholder lektiner.
Hvor Bøgsted har oplysningen om at over et års lagring fjerner lektinerne, ved jeg ikke, men jeg kan ikke tro, det er sandt. På dyrlægestudiet har vi lært at det kun er varmebehandling, der kan neutralisere lektiner. Og generelt anbefaler man længere tids kogning, hvis bønnerne er gamle.
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hestebønner og ærter, hvordan maler jeg det i kværnen ??
« Svar #10 Dato: 04 December , 2015, 10:16 »
Til mennesker anbefales mindst 12 timers iblødsætning og mindst 30 min kogning - som en generel regel. Nogle bønner indeholder mere lektin end andre, så nok en god ide at være på den sikre side også ift hønsene.

Der forskes i gode hestebønnesorter egnet til det danske klima ( erstatning for importerede - genmodificerede - sojabønner). Mon ikke også man leder efter mere ernæringsvenlige udgaver. Synes dog at kunne huske at de mest hårdføre sorter også har det højeste indhold af knap så positive egenskaber - kan ikke lige huske om det netop er lektiner. Noget med at man skal vælge hvidblomstrende sorter. Prøvede et år at dyrke dem til menneskebrug, men udbyttet var ikke imponererende.

Offline Bøgsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Hestebønner og ærter, hvordan maler jeg det i kværnen ??
« Svar #11 Dato: 04 December , 2015, 11:08 »
Hej
Jeg mener bare at have hørt at de ved lagring mistet de fleste af deres lektiner men kan være jeg tager fejl. jeg har dog kogt dem inden jeg gav grisene dem.  Vh Peter
Høns: 1 lys Sussex høner + 1 dejlig lys sussex hane
Gæs: et avlspar, grå dansk
Samt 5 flotte gæslinger
En hund og en kat
4 grise

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Hestebønner og ærter, hvordan maler jeg det i kværnen ??
« Svar #12 Dato: 08 December , 2015, 11:18 »
Man skal bare passe på med at fortælle, at visse fødevarer ikke er giftige, medmindre man er sikker :) Det ville være så ærgerligt hvis nogen begyndte at fodre med gamle hestebønner og deres dyr så blev syge.
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar