Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Endnu et død høne spørgsmål...  (Læst 1883 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 1984dvn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Endnu et død høne spørgsmål...
« Dato: 24 ſeptember , 2014, 21:31 »
Hej allesammen, jeg er rimelig ny herinde og dette er mit første (og første triste  :'( ) indlæg. Så jeg håber at den ligger det rigtige sted.
Jeg har i sommers købt nogle (synes jeg selv) rigtigt flotte australorps (1,4) og flyttet dem ind sammen med min gamle dansk landhane, og det er gået rigtigt fint, uden hane kampe eller andre startproblemer.
Men, i går købte jeg så 2stk grønlæggere, og der har selvfølgelig været noget hakken på plads i løbet af dagen idag, men da jeg vil lukke af her til aften ligger min smukke store australorps høne død nede under hendes sædvanlige plads, hvor de to nye har indtaget hendes plads.
Da den nu afdøde var en robust livskraftig dame på et års tid (og 2500g) og de to grønlæggere er et par damer på ca. 1½-2år (og max 1½kg hver). Så spekulerer jeg lidt på om de kan have jaget hende af pinden så hun er væltet og måske faldet og har brækket nakken (kan det overhovedet lade sig gøre?)
Eller har i andre bud?

På forhånd tak
David

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Endnu et død høne spørgsmål...
« Svar #1 Dato: 25 ſeptember , 2014, 12:42 »
Det er snarer mere sandsynligt at den har fået et hertestop af stress. Der opstår oftest stress i en hønsegård når der kommer nye beboere, hvis så et dyr har skrantet eller fejlet noget i forvejen (evt. hjertefejl) kan det blive udløst i disse situationer. Flere haner kan iøvrigt også stresse hønsene :)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline 1984dvn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Endnu et død høne spørgsmål...
« Svar #2 Dato: 26 ſeptember , 2014, 20:42 »
Det er jo en mulighed jeg ikke havde overvejet, tak for svar.