Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hej hvor mange haner til 8 høns ??  (Læst 13328 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #30 Dato: 20 ſeptember , 2013, 09:22 »
Okay så må jeg nok hellere droppe den der hane :) kan jo være en af de haner jeg har ikke bliver aggressiv :)
ny i hønse faget :)

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #31 Dato: 20 ſeptember , 2013, 09:29 »
Det bestemmer kun du :) Bliver den sur kan den jo altid spises :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #32 Dato: 20 ſeptember , 2013, 10:11 »
Hehe det ret :) syntes bare folk siger de ikke er gode og spise
ny i hønse faget :)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #33 Dato: 20 ſeptember , 2013, 12:36 »
Der er ikke meget kød på dem. Æglægningshybrider er udviklet til at hønen kan lægge flest muligt æg på mindst muligt foder. Hanen kan godt spises, men der vil ikke være meget kød på ham. Det er derfor næsten alle hanekyllinger bliver aflivet lige efter klækning. Og de afdankede høner kan man altid koge suppe på, for selv hvis der kun er meget lidt kød og kødet er sejt, så afgiver det da stadig smag til suppen.
Jeg har det bare selv sådan, at jeg godt vil have høns der er mere all-round. Altså at de både giver pænt med æg og samtidig bliver fornuftige slagtedyr. Det er der masser af racer der opfylder. Selvfølgelig giver hønerne knapt så mange æg som æglægningshybriderne og hanerne vokser knapt så hurtigt som slagtehybriderne, men generelt er det sundere dyr.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #34 Dato: 21 ſeptember , 2013, 07:23 »
Krydsningsfrodigheden opnås ved at parre ren race på ren race, eller parre ren race på krydsning.

@ aakande

Du har 3 høner af ren race (Danske Landhøns) 2 røde hybrider (krydsninger) og højst sandsynligt er de 2 hvide og den sorte også enten hybrider eller krydsninger også.

Du vil så bruge en hybridhane, af æglæggertype endda. Af kyllinger som evt. vil komme efter disse forskelige høns og hybridhanen bliver de fleste krydsninger og halvdelen af kyllingerne bliver min. haner, disse haner vil være længe om at blive fodret op og der er nok heller ikke den store interesse, hvis de skulle sælges eller foræres væk.

Så din gratis hane kan blive et dyrt bekendtskab, idet du skal fodre i "100 år" på dine hanekyllinger.
« Senest Redigeret: 21 ſeptember , 2013, 07:27 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #35 Dato: 21 ſeptember , 2013, 09:42 »
Sådan har jeg selvfølig ikke tænk på det :) men hvad race vil du så forslå ? Skal gerne være en god kød race men helst ikke  være en af de der tunge racer da mit hønse hus er bygget til lidt mindre racer da der er 1m op til deres rån pind , og til rederne :)
ny i hønse faget :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #36 Dato: 21 ſeptember , 2013, 10:18 »
Jamen, du kan jo vælge Amrock, Maran, Sussex, Australorps, New Hampshire eller Rhode Island Red (R.I.R). Mulighederne er sikkert mange flere.

Men uanset hvad du vælger af race, så sørg for at vælge en hane med en god brystfylde og som ikke virker trekantet af kropsform, når du ser på den fra siden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #37 Dato: 21 ſeptember , 2013, 10:37 »
en der er ikke er 3 kantet ? de fede de der sorte nogen :) de der maran :)
ny i hønse faget :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #38 Dato: 21 ſeptember , 2013, 12:01 »
En god kropsform er lang, bred og dyb, rektangulær og ikke kort og trekantet (manglende brystfylde).

Hønerne skal selvfølgelig også have en sådan krop.
« Senest Redigeret: 21 ſeptember , 2013, 12:12 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hej hvor mange haner til 8 høns ??
« Svar #39 Dato: 21 ſeptember , 2013, 13:14 »
Okay det må jeg så lige holde øje med :) så må mine da være i god stand nu :) de har sådan 2 gode  buler der på brystet :) så de har vist god kød %
ny i hønse faget :)