Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Har en hund overhovedet smagssans???  (Læst 20583 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Har en hund overhovedet smagssans???
« Svar #15 Dato: 09 Marts , 2009, 20:53 »
Hej Lise

nej - det vidste jeg ikke  :)





 

hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Har en hund overhovedet smagssans???
« Svar #16 Dato: 09 Marts , 2009, 21:27 »
Foder formelen er sikkert god nok, den lyder i hvert fald fornuftig.  :)
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Har en hund overhovedet smagssans???
« Svar #17 Dato: 09 Marts , 2009, 21:47 »
Sådan set er det mest rævel*** og æggeskaller, der gør mig bekymret. Førstnævnte pga risikoen for parasitter (rævens lille bændelorm, der ikke kan kureres), sidstnævnte, fordi det plejer at give ham tarmbetændelse.
Komposten kan jeg selvfølgelig flytte/tømme daglig, men katte-høm'erne uden for er svære at holde styr på. Han har dog lært at holde sig fra kattebakkerne inde i huset - sådan da!
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Har en hund overhovedet smagssans???
« Svar #18 Dato: 09 Marts , 2009, 22:04 »
Min hund havde også denne klamme tendens da han var hvalp. <J
Et eller andet sted hørte eller læste jeg om nogle piller der hed Kapro tabs som skulle fjerne lysten til at spise l... han tog kun sine egne !
Tabletterne virkede. Hvad det var  i dem der gjorde at de virkede var en gåde for min dyrlæge veninde.

Jeg havde jo i mellemtiden ringet og klaget min nød til kennelmutter. Da der så var resultat fra tabletterne ringede jeg selvfølgelig og fortalte hende om dem så hun kunne prøve dem på sine egne (mange) hunde og give rådet videre.
Hun ringede mig op 14 dage efter og fortalte at hun aldrig havde fjernet så mange hunde hømser op fra hundenes gårde før  <R <R <R
« Senest Redigeret: 10 Marts , 2009, 17:34 Fra Lene, Rungsted »

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Har en hund overhovedet smagssans???
« Svar #19 Dato: 09 Marts , 2009, 22:30 »
Jeg forsøger at få et billede ind der viser at smagssanserne på vores, og vores datters hund, hvad angård  ledsager ikke fejler noget.
Vores "flatter"  Jill  åd også l*** som hvalp, og gør det såmen nok engang imellem endnu. Dyrlægen sagde skidt med det, men når den æder hønse, og andelort skulle vi trække det fra i kost.
Hvordan pokker får jeg det billede på ???  Det fylder kun 76,5 KB
Hilsen
Peter

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Har en hund overhovedet smagssans???
« Svar #20 Dato: 10 Marts , 2009, 00:50 »
Hvem sagde forskel på smagssans ????



« Senest Redigeret: 10 Marts , 2009, 00:53 Fra Søs Rose Markvardsen »
Med venlig hilsen Søs

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Har en hund overhovedet smagssans???
« Svar #21 Dato: 10 Marts , 2009, 17:31 »
Ha, ha  ;D
Er de begge to dine?

Mvh Lise
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Har en hund overhovedet smagssans???
« Svar #22 Dato: 10 Marts , 2009, 18:03 »
Jeps...dvs hunden har vi haft i pleje et år og den er tilbage hos sin "mor" nu. Imens trøster jeg mig med knægtens manglende tendenser til at spise l... !!!!
Så må vi se om der dukker en ny guldhund op med tiden. Vi ønsker kun voksenpakkeløsningen..har rigelig i egen yngel *ss*
Med venlig hilsen Søs

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Har en hund overhovedet smagssans???
« Svar #23 Dato: 10 Marts , 2009, 19:37 »
Citér
Tabletterne virkede. Hvad det var  i dem der gjorde at de virkede var en gåde for min dyrlæge veninde.

KaproTabs indeholder et stof (natrium-glutaminat), der får hundens egen afføring til at smage grimt  <R (grimmere?..  :D)  Men det påvirker jo så kun den behandlede hunds egne "kringler" - ikke hønsenes eller andre dyrs. Ved ikke, om det kan gives til andre dyr, så hunden synes det hele smager forfærdeligt  ;D
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Har en hund overhovedet smagssans???
« Svar #24 Dato: 10 Marts , 2009, 22:47 »
Så er det vel bare at fodre hønsene med dem også   ;)
<P <P
Jeg gik også rundt i haven og puttede chilisovs på hømserne.
Han åd dem alligevel men fik ondt i maven så kunne jeg tørre opbrækket
l... op  <R <R <R <R
Undskyld til jer der er lidt sarte, men det er altså en historie fra det virkelige liv.
MVH Lene

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Har en hund overhovedet smagssans???
« Svar #25 Dato: 11 Marts , 2009, 00:06 »
Nam, nam...  ;D
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Har en hund overhovedet smagssans???
« Svar #26 Dato: 11 Marts , 2009, 00:12 »
 <H <H <H <H

Så er det en rigtig genbrugs hund jeg har...
Han er heldigvis stoppet med det.

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Har en hund overhovedet smagssans???
« Svar #27 Dato: 11 Marts , 2009, 00:23 »
Det er en værre tråd denne her  ::) ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Har en hund overhovedet smagssans???
« Svar #28 Dato: 11 Marts , 2009, 09:29 »
Hej Lone
Det er måske netop de 6 millioner 'NEJ' der er problemet.....  ;) Og så er NEJ ofte fejlindlært (ser jeg temmelig tit som hundetræner).
Træn 'JA/NEJ'-øvelsen med gode guffere (f.eks. pølsestykker). Sæt dig ned til hunden. Læg en guf på jorden. Sig 'JA' og lad hunden tage guffen. Gør dette nogle gange. Indfør nu 'NEJ'; læg guffen på jorden. Sig 'NEJ' og forhinder hunden på en blid måde i at tage guffen (f.eks. ved at holden den tilbage med en hånd på bringen). Når hunden slapper af og acceptere at den ikke må tage guffen så samler du guffen op og roser vovse og giver den en ANDEN guf en den der lå på jorden. Det er supervigtigt at hunden ikke bare får lov at tage den der ligger på jorden, da det så bare bliver et cirkusnummer, hvor hunden står på spring for at tage den 'forbudte' guf. Så bliver 'NEJ' ikke et forbudsord, men får betydningen 'lige nu må du ikke, men lige om lidt må du gerne' !!!!! Gentag 'NEJ'-delen til hunden ikke prøver at tage guffen mere når du siger 'NEJ'. Herfter begynder man at veksle mellem JA og NEJ. Det er vigtigt at det gøres roligt og uden paniske scener, hvor man krampagtigt holder fast i vovse, da dette giver den et helt forkert billed inde i hovedet. Dit JA skal være sagt i et lyst 'rosende' stemmeleje, mens NEJ skal være lidt mere bestemt. Man skal ikke at råbe NEJ; hunden har en god høresans. Men sig det bestemt og lidt 'mørkt' (hunde indbyrdes bruger knurren som 'NEJ').
De fleste hunde fanger det rigtig hurtigt på denne måde og man vil efter ganske få gentagelser opleve at hunden afventer om den nu må tage guffen eller ej = så har den forstået at NEJ betyder det må du ikke og JA betyder det må du gerne.   
Næste skridt vil så være at gå over til at træne med en l***: Når hunden så meget som skæver til l***en så er det NEJ, når hunden så tager kontakt til dig istedet så er det guf og ros. Kan vovse ikke tage øjnene fra l***en så er du gået for tæt på = gå nogle skridt baglæns og gentag. Efterhånden kan man arbejde sig tættere og tættere på. Og tilsidst kan man spassere lige hen over det forbudte emne uden at vovse kunne drømme om at røre det. I den periode hvor man træner det kræves selvfølgelig at vovse så IKKE KAN komme til at spise l***. Dette er er forslag til en løsning. Brug det eller lad være.
Mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Har en hund overhovedet smagssans???
« Svar #29 Dato: 11 Marts , 2009, 12:02 »
Det er altså et fantastisk forum! Nu med gode hunderåd  ;D

Mine små skødehunde (60 kg og 40kg) lever helt afsondret fra hønsene. Hundene er ikke præget på andre dyr i løbet af deres opvækst, så alle katte/høner/kyllinger skal bare døøøøø  :(

Når jeg en gang får 36 timer i døgnet, vil jeg bruge de ekstra 8 timer på at lære hundene at omgås hønsene. Desværre er hundene så store, at de hverken har respekt for en skrap høne eller hanen for den sags skyld.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.