Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: erfaring søges om geder  (Læst 16790 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
erfaring søges om geder
« Dato: 25 Februar , 2009, 07:01 »
Hejsa,

er der nogen som har erfaring mht at holde geder? Jeg overvejer at få geder - bare en to eller tre stykker!

hvor stort areal skal de gå på?
hvad skal de bruge i deres indhegning?
Hvor høj skal indhegningen være?
kan de gå sammen med hønsene?

Hvis nogen har en god litt bog som kan anbefales tages det også imod med kyshånd ;o)

Randi :o)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: erfaring søges om geder
« Svar #1 Dato: 25 Februar , 2009, 07:14 »
Et godt bud på en lille bog kunne være :

Geder til husbehov.
af Nina Clausen og Ingrid Dam
Forlaget Skarv/Høst
Udgivet i 1993
ISBN 87-14-20251-4

Se evt. :  lestat.dk

Husk ! For at holde Geder skal du have et CHR Nr. Koster ca. 340 Kr. om året.
« Senest Redigeret: 25 Februar , 2009, 07:22 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: erfaring søges om geder
« Svar #2 Dato: 25 Februar , 2009, 07:25 »
Hej Randi

Geder er nemme at have. I alle tilfælde Afrikanske bjerggeder som vi har. Jeg har tidligere haft mohairgeder, de kræver straks lidt mere arbejde.
Men du skal lige undersøge om du må hvis du ikke er tilmeldt CHR. (Central husdyr registrering)
Vores geder og høns løber af og til sammen, det går fint, hønsene hopper væk hvis en ged lige skal afreagerer, bare ikke et par orpingtonner jeg har, de må ikke komme derind.
Hegnet skal være lidt solidt da gederne gnider sig op af det. hvis du kan se det lille billede jeg har som bogmærke hvor et kid er inde at hilse på hanen, så kan du se jeg har et bræt sat på hegnet lige i den højde hvor de gnider sig.

Hilsen
Peter
Hilsen
Peter

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: erfaring søges om geder
« Svar #3 Dato: 25 Februar , 2009, 08:17 »
Jeg har haft geder, først 3 små geder som var total besværlige at holde inde, vi endte med en stor fold med både dyrehegn og elhegn, for at sikre naboens blomsterbede. I anden omgang havde vi bare en kæle- hyggeged der gik sammen med vores ko, de to var meget fine venner men Malina som geden hedder blev ikke bag elhegnet så hun gik hvor det passede hende, det var vældigt sjovt, men hun åd alt hvad der var af buske og små træer, desværre fik hun smag for at gå over vejen og til naboens æbletræ, så af frygt for at hun blev kørt over er hun nu flyttet til nogle venner vi har hvor hun også kan gå løs men der er meget længere til vejen.
Men der er nogle regler omkring gede hold, nemlig som tidligere beskrevet at man skal have CHR nr. og antal af geder skal registreres, de skal øremærkes og de skal bluetongue vaccineres.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: erfaring søges om geder
« Svar #4 Dato: 25 Februar , 2009, 14:10 »
Hej
geder skal i hvert fald have et tørt sted at gå ind og lægge sig,
De kan ikke li regn og våde områder jeg vil altid have noget hegn med strøm i. gerne 3-4 tråde de elsker at udforske verden og er meget nysgerige, så man skal ikke lave et hegn der er let at komme ud af.
 og så vil de gerne klatre op på ting så det er sjovt for dem at ha noget at hoppe op på det kan være alt muligt feks en træstamme, men ikke en nødvendighed.
Hvis det var mig ville jeg vælge hun geder da bukkene kan komme til at lugte stygt, uanset hvor søde de er så.. hungeder (gimmere)
har selv haft geder men blev lidt træt af deres mææææh, og så tager det længere tid inden man slagter en et gedekid end et lam.

men hvor er de søde og har en sej personlighed, de kan bare blive så tamme. og så smager de godt.
held med det 
   
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: erfaring søges om geder
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2009, 22:52 »
tusind tak for jeres gode og hurtige svar
bogen er bestilt på biblioteket og venter på afhentning :o)
Nu er det bare med at komme igen :o)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: erfaring søges om geder
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2009, 23:24 »
Hej Randi

Det er lovpligtet at have et chr. nummer, når man har geder. Det koster ca 341 kr pr år. Når man har bestand på under 10 dyr behøver man ikke at vaccinere mod blue tongue, som reglerne ser ud pt.
Du skal også føre en besætningsliste. De skal også være øremærket i begge ører.

Du skal min. have 2 geder, da de er flokdyr. De er nemme, hyggelige og sjove dyr, meen de er gode til at finde på og kan gerne kravle/springe ud af alting  ;D
Jeg har dyrehegn med 2 tråde med strøm i på indersiden.

Jeg fodre med hel byg og total ko (fra Mølleren) Geder smager godt og er på linie med kalvekød, de er ca et år når man slagter, de kan blive uhyre kælne.

Mine bræger kun ved fodringstid.

Der er geder til mælk (Dansk Landrace, Anglo Nubisk, British Toggenburg,Saaane) geder til kød ( Dværg, Nubisk, Boer) og geder til tekstilfremstilling (Mohair)

Geder og kastrater lugter ikke, det er kun bukken der gør og specielt i brunstsæsonen.

Der er lige kommet en god "up to date" bog om geder, den hedder Geder og er skrevet af en Christina Schwartz, fra forlaget Atelier.

Du kan se mine geder på www.lestat.dk
« Senest Redigeret: 28 Februar , 2009, 23:33 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: erfaring søges om geder
« Svar #7 Dato: 01 Marts , 2009, 00:03 »
Har også haft geder :)
Totalt yndlingdyr pga deres fede personlighed!
Den første var en jeg fik fra min smed, da den var sølle 14 dage gammel, fordi dens mor ikke gad den... Den kunne ikke helt bestemme sig til om den var hund eller hest ::) Og den havde mere end én gang held med at få gæster til at lukke den med ind i huset, fordi den stod ved vores havedør(som var den dør alle brugte) og så ud som om den da altid plejede at komme med ind... Og ellers rendte den løs på hele grunden, og gik på fold med hestene...

Og glemmer ALDRIG da hun som stprt kid fik forvildret sig ud i en kornmark, der var højere end hun var... Hun sprang rundt som, ja en bhergged, for at orienterer sig, og jeg rendte rundt efter hende for at få hende ud af marken...
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Hebber

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 181
Sv: erfaring søges om geder
« Svar #8 Dato: 01 Marts , 2009, 07:32 »
Dansk gede union har en udemærket "bog" som kan downloades gratis på

http://www.goat-dgu.dk/Publikationer/KGIGMG.htm
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: erfaring søges om geder
« Svar #9 Dato: 01 Marts , 2009, 09:56 »
Citat fra Lestat:
Når man har bestand på under 10 dyr behøver man ikke at vaccinere mod blue tongue, som reglerne ser ud pt.


Hvor står det ? jeg har nemlig måtte vacc. mod det og jeg havde kun 1 ko og 1 ged siste år nu er jeg nede på 1 ko, og syntes da det er intresant hvis jeg ikke behøver at vacc. den koster jo en formue den den vaccination.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: erfaring søges om geder
« Svar #10 Dato: 01 Marts , 2009, 10:20 »
« Senest Redigeret: 01 Marts , 2009, 10:22 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: erfaring søges om geder
« Svar #11 Dato: 01 Marts , 2009, 10:26 »
Tusinde tak for dit hurtige svar, det havde jeg altså ikke set, ved du om det kun tæller klovbærende dyr eller om heste også tæller med i de 9?
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: erfaring søges om geder
« Svar #12 Dato: 01 Marts , 2009, 10:30 »
Nej der kun klovbærende dyr, da det er dem som er udsatte for smitten og omfattet af loven om vaccination.

Men hvis du f.eks har 3 geder, 5 får og 2 køer så har du 10 ialt også skal alle vaccineres.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: erfaring søges om geder
« Svar #13 Dato: 01 Marts , 2009, 10:46 »
Tak skal du ha det blev jeg da sådan set glad for at høre, jeg har nemlig kun 1 ko.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: erfaring søges om geder
« Svar #14 Dato: 01 Marts , 2009, 10:47 »
Tak det er rart at kunne hjælpe og oplyse  ::)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub