Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lopper på katte?  (Læst 9550 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Lopper på katte?
« Dato: 05 Marts , 2013, 17:00 »
I et stykke tid har kattenes sovested - vores gamle badeværelse - været fyldt med små sorte prikker overalt. Op af fliserne, i deres sovekasser, langs listerne på gulvet. Jeg har støvsuget dem op, og tænkt at det var snavs/jord udefra, ind til en dag jeg fik gjort nogle af prikkerne våde, så gik det op for mig, at det var loppe/luse (?!) eskrementer :o. Jeg har vasket tæpperne, sprayet med gift, givet kattene frontline - det hjælper ikke en dyt. Til gengæld er der ingen lopper at finde, hverken døde eller levende, kun efterladenskaberne.

Er det her lopper eller lus eller hvordan? Jeg har lige fået ødelagt mit nye sengetøj, som jeg havde vasket og lagt ned i en vasketøjskurv der stod på badeværelset. Det har så givet hvidt sengetøj med udsmattet blod på, fordi der lå små sorte prikker i kurven også >:( >:( >:(.

Kattene er gennemgået med tættekam, og der er masser af prikker, men ikke nogen dyr, hverken levende eller døde. Det har stået på i ca. to-fire måneder nu. Hjælp, hvad er det og hvad gør jeg?

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Lopper på katte?
« Svar #1 Dato: 05 Marts , 2013, 17:03 »
Du skal nok prøve at skifte Frontlinen ud..... der er vist ved at være opbygget en resistens mod det efterhånden  /d
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Lopper på katte?
« Svar #2 Dato: 05 Marts , 2013, 17:09 »
Du skal nok prøve at skifte Frontlinen ud..... der er vist ved at være opbygget en resistens mod det efterhånden  /d

Det vil jeg gøre, men hvor kommer prikkerne fra? Kan det være fuglelopper der hopper på dem? Jeg bliver heller ikke bidt, og jeg plejer ellers at være gourmetguf for lopper. Jeg har ikke set et eneste dyr, og det undrer mig, når der er så mange eskrementer alle vegne, inkl. på kattene.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline linederosche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Lopper på katte?
« Svar #3 Dato: 05 Marts , 2013, 17:13 »
Hej Tanja :)

Herhjemme har var vi 3 hunde og 4 katte og jeg bruger Tea Tree Olie, det holder lus, lopper og flåter væk.
Det en billig løsning og noget sundere for vores kære dyr.

De får lige et par dråber i nakken alle sammen ca. hver 2 til 3 måned.

Du kunne evt. prøve det også vaske badeværelset i det.

Mvh Line

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Lopper på katte?
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2013, 17:20 »
Frontline til at dryppe i nakken hjælper ikke en s...

Jeg bruger Advantage til mine katte.

Så er der også nogle piller som hedder Capstar vet og som dræber alle lopper på selve dyret indefor 24 timer.
« Senest Redigeret: 05 Marts , 2013, 17:23 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Lopper på katte?
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2013, 17:25 »
Prøv at google væggelus. De gemmer sig i sprækker. En af mine kollegiekammerater fik dem med hjem engang, de kom fra skadedyrsbekæmpelsen og gassede hans og de 2 tilstødende værelser ( det var billigt byggeri og væggene nåede ikke helt ned til gulvene:-)  ), så så vi ikke mere til det. De kommer kun frem, når det er mørkt. Der er fine billeder på nettet af ekskrementer, der ligner din beskrivelse

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Lopper på katte?
« Svar #6 Dato: 05 Marts , 2013, 18:09 »
Ja, jeg kom faktisk også til at tænke på væggelus. Især når der ikke kan findes lopper på dyrene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Lopper på katte?
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2013, 18:42 »
Yrk, what?! <R Jamen, hvor skulle de dog komme fra? Det lyder eddermugme klamt, undskyld mig. Jeg må vel punge ud til en skadedyrsbekæmper så >:(, selv om jeg ikke er sikker på, at det er væggelus, men jeg aner det virkelig ikke. Øøøøv <W.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Lopper på katte?
« Svar #8 Dato: 05 Marts , 2013, 19:25 »
Har I været på ferie? de siges tit at komme rundt i verden med tasker & kufferter - og vasketøj.......Selv virkeligt gode hoteller kan få problemet, der skal jo kun een gæst, som kommer fra et inficeret overnatningssted, til,for at det er galt

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Lopper på katte?
« Svar #9 Dato: 05 Marts , 2013, 19:32 »
Men igen væggelus, plejer de ikke at være mere sociale og bo i soveværelser og endvidere mæske sig på mennesker også ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Lopper på katte?
« Svar #10 Dato: 05 Marts , 2013, 19:44 »
Vi var i Spanien i september. Kattene kommer ikke som sådan ind i huset, andet når de kommer ind om morgenen og bliver lukket ud igen. Så går de igennem stuen og eventuelt køkkenet. En sjælden gang får de lov til at fimse lidt i sengen eller i sofaen, men det hører til sjældenheder netop pga. risikoen for utøj i hele huset.

Væggelusene lyder som noget djævelskab. Jeg bliver ind imellem bidt af noget jeg har troet er fuglelopper, men der går lang tid imellem, og det er mest i sæsonen hvor der ER fuglelopper, dvs. foråret/tidlig sommer. Så kan jeg mærke, at jeg er blevet bidt, og skynder mig at smide alt tøjet, og smide det i vaskemaskinen. Som regel får jeg 4-8 bid i samme areal, når jeg er blevet bidt, og det lyder vist mere som lopper end som væggelus.

Nu går jeg i hvert fald ud og støvsuger og sprøjeter igen. Håndklæderne de ligger på ryger også lige ind i maskinen på en kogevask.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tantelaila

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 103
Sv: Lopper på katte?
« Svar #11 Dato: 30 April , 2013, 14:43 »
Husk når du giver katten advantage, at lave en lang skilning ned fra midt mellem ørerne, og ned ca 4- 5 cm. Når du drypper, skal du væde den skilning, det er så vigtigt at loppemidlet kommer i berøring med huden, ellers ja så virker det nemlig ikke.
Og så skal man være obs på at man bruger den rigtige dosering, at vægten på katten passer sammen med den dosering loppekur man bruger, for stor kat til for lille dosis, ja så virker det igen ikke ;)

Håber meget for dig at du ikke har væggelus, og at du kan nøjes med at bekæmpe katte lopper. God fornøjelse ;)
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort


2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Lopper på katte?
« Svar #12 Dato: 30 April , 2013, 15:33 »
Hvis du har lopper, så er det ikke frontline du skal bruge, for det virker ikke mere, på katt/hundelopper..
Her bruger vi advantege,, det fungerer, men det er hver 3 uge, ellers er det her igen..
Hele huset får en gang staldchok, altså mit hus, og så er jeg sikker på at de æg der kunne finde på at klække dør i kampen,,, så bliver der støvsuget, og en gang staldchock ned gennem slangen,, de skal jo ikke stikke af igen..
Husk at flytte de små undulater og dække et evt akvarie over.. vask katte tæpper mv.. gør det nogle gange og pas kattenes dryp hver 3 uge..
Især på den årstid vi går i møde kan det blive slemt hvis dine katte kommer langt omkring, så bare gå i gang med at holde det nede
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline emmajo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: Lopper på katte?
« Svar #13 Dato: 30 April , 2013, 23:26 »
Der er lavet mange undersøgelser vedr. resistens og loppemidler. Alle konkluderer, at vedvarende problemer med lopper intet har med resistens at gøre. (Kort sagt har det noget at gøre med at loppemidlet virker på flere måder og stadier, og loppens livscyklus ikke er lang nok til at udvikle resistens.)
Derimod er årsagerne oftest:
- forkert dosering (fx for meget sidder i pelsen)
- at dyret er blevet vasket inden loppemidlet gives
- at der fx. er gået en uge for meget imellem behandlingerne. Mener det er hver 3 uge? - men det står på pakken (Skriv datoerne ned  ;))
- at de færdes omkring en "smittekilde", og derfor hele tiden får nye lopper med sig.

Når man behandler med loppemidler, kan man godt risikere at stadig se en loppe på dyret. Disse er fx. nyklækket fra æg i omgivelserne. Det tager lidt tid, før de dør, efter de er sprunget på dyret.
Man kan sagtens forvente, at det kan tage ca et halvt år, før man ikke længere ser lopper. (Da loppeæggene kan ligge længe)

En god idé er at være ekstra hysterisk med rengøring i de næste måneder, da man dermed kan mindske æg i omgivelser.

Husk at behandle evt. hund samtidig  :)

Så vær tålmodig og omhyggelig med behandlingen ... så skal det nok lykkedes  ;)
0.4 orange/sort båndet wyandotter - 0.1 guld/sortrandet wyandot - 1.3 dværgvædder kaniner - kat (ragdoll) - hund (griffon) - 3 skønne børn :-)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Lopper på katte?
« Svar #14 Dato: 30 April , 2013, 23:52 »
'Stenaldermanden' melder sig lige på banen.

Ud med kemikalierne.

For ca 15 år siden købte vi et loppe/lusepulver hos dyrlægen til brug på kattene.

Jeg tror der i beholderen var ca ½ kg og det kostede 2-300 kr. Midlet skulle fordeles/pudres ud på det angrebne dyr og masseres godt ned i pelsen. Behandlingen skulle gentages et par gange med en uges mellemrum.

Det støvede og gjorde ved når man behandlede kattene - men de blev loppefri efter et stykke tid.

Jeg husker stadig navnet på produktet, beholderens udseende og den blå etiket med anvisning af hvordan produktet skulle anvendes.

Men det vil jeg ikke afsløre.

Til gengæld vil jeg afsløre at der var tale om diatomejord. Herinde bedre kendt under navnene Hemexcide eller Tør Øko Sug.  :)

Jeg er faktisk stødt på det ovenfor dyrlægeanbefalede produkt indenfor de seneste 6 måneder, under samme navn som vi i sin tid købte det (og jeg er ret sikker på at jeg har beskrevet det i en tidligere tråd, men lad nu det ligge - der er fortsat nogle der tjener penge på at sælge dette 'produkt' - blot ikke til mig).
Mvh
Erik Andersen