Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad drikker din ged af?  (Læst 27625 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #15 Dato: 26 Januar , 2013, 12:06 »
Jeg har de sidste par år bukket mine geder i oktober, så kommer kiddene i marts. Man kan også gøre det senere selvfølgelig eller tidligere.

De skal have mere foder i den sidste måned af drægtigheden og når de giver mælk. De max. 500 gram er pr. ged pr. fodring. 

Får og geder kan godt dele fold, men geder skal have kobber og får skal ikke have kobber (selvom jeg har hørt at nogle fåreracer godt kan tåle kobber, men her må fåre eksperterne på banen), så der bliver noget med fodringen af dem.

Hvis gederne magre af og mistrives, så tager du selv en gødningsprøve og sender til dyrlægen.

Hvis sælger har status eller (M1/M2/M3) så kan du overtage hans status med en ejererklæring og dermed spare penge på selv at få taget blodprøver.

Læs mere om status her : https://www.landbrugsinfo.dk/Faar-og-geder/Sundhed-og-sygdomme/Sider/DET_FRIVILLIGE_MAEDIVISNACAE_SUNDHEDSPRO.aspx 
« Senest Redigeret: 26 Januar , 2013, 12:08 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #16 Dato: 26 Januar , 2013, 12:06 »
med hensyn til klovene kan du oss ligge nolge store brøndringe ind til dem, det slider dem naturligt, og de elsker at lege på dem

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #17 Dato: 26 Januar , 2013, 12:46 »
Som vandbeholder kan også bruges de grønne som jeg har til mine heste.De er firkantede med hank og (holdere) i den ene side.De kan skubbes ned over en kant,lægte,brædde osv.Så er de nemme at hæve lidt så der ikke kommer så meget skidt i.Spande kan kid vel drukne i ??...Små lam kan i hvertfald i starten .

De grønne her fås ved land og fritid.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #18 Dato: 26 Januar , 2013, 13:16 »
Tak Rudy, det var nemlig også hvad vi har læst os til med foldskifte, men chr. var vi meget i tvivl om, vi vil jo helst ikke ligge os ud med loven  ::) :P

Kan geder og får dele fold? Jeg tænker lidt at geder ikke spiser langt ned men det gør får, om der vil være nok til f.eks. 2 boer og 2 får? Kan må de dele hus, foder og vand eller er det lidt ligesom hønse og andefugle, hver sin retning?

Der er intet i lovgivningen til hinder for at får og geder må gå sammen. Om det vil fungere er der delte meninger om. Jeg har aldrig prøvet, men ved flere steder der fungere.

Offline Finn N R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #19 Dato: 27 Januar , 2013, 01:12 »
Vil du have både får og geder, for at betale 2 x besætningsafgift?
Vand-spanden vælter ikke hvis den hænger i et stykke reb med karabinhage for enden, men der kommer alligevel gede-l... i, da de har evnen til at vende rumpen til spanden, så det er vigtigt ofte at skifte vand, da de som skrevet, ikke drikker beskidt vand.
Da vi havde Boer-krydsninger til kødproduktion for ca. 15 år siden, (kødet blev afsat i kødbyen) havde vi en overgang bukken gående i flokken konstant, og nogle gimmere fik kid 1 gang om året, mens andre fik 2 gange.
Det mest ekstreme var 2 gimmere vi havde indkøbt på Læsø (til meget store penge), som tidligt forår begge fik firlinger, og om efteråret fik trillinger. Det var så 14 kid fra 2 geder på et år, og trods stærk fodring blev de noget afmagret, så bukkene kom derefter til damerne, så de max. fik kid 3 gange på 2 år. Da flokken var størst, talte den 150 dyr ialt (altså geder) der var jo også lidt andre dyr på bedriften  /o
En detalje, undgå for meget kløver i dine græsmarker, da de tåler det dårligt, (de går jo ud tidligt morgen, når græsset er dugvådt). En rigtig god ide´med foldskifte, næsten en nødvendighed.
Held og lykke med dit gedeprojekt, og glæd dig til at se gedekid springe rundt, jeg tror ikke der findes bedre "TV"  :laugh:
venlig hilsen Finn
ejer af: dværg Sussex i de 5 godkente farver i DK.
Strasser i 8 farver, af den gamle type, som kan flyve
medlem af DFfR: http://www.racefjerkrae.dk
Special klubben for Sussex
Herning Fjerkræklub
Ringkøbing-Skjern Fjerkræklub
Prydfjerkræ
Egen hjemmeside: http://www.finnsfugle.dk

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #20 Dato: 27 Januar , 2013, 09:18 »
Mange tak allesammen for de rigtig gode svar.
Jeg er ved at pløje mig igennem diverse indlæg og internetsider. Jeg har fået snitterne i bøger fra biblo, så jeg tror jeg tr kaste mig ud i det meget snart.
Jeg havde ikke lige tænk på besætningsafgift, men ville blot holde dem sammen for at den ene græsser højt og den anden lavt. Jeg håbede så det ville give bonus til begge dyr og jeg spare plads, da vi desværre ikke har mere end 1,3 hk. jord til dem, men alligevel gerne ville kunne lave foldskifte.
Jeg tror jeg får lidt udfodring med kobber til geder og ikke til får, så måske kommer fårene først til når jeg har godt fat i det med geder. Jeg ville gerne have får for ulden skyld, men jeg kunne jo så måske istedet få mohairgeder senere i forløbet, de er virklig også flotte, men skal vist have lidt ekstra pleje til klove og naturligvis klippes. Meget spændende det hele og jeg glæder mig mere og mere
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #21 Dato: 27 Januar , 2013, 09:32 »
Geder og især Boergeder er helt igennem dejlige dyr. Og der findes ikke mere livsglade væsner end gedekid. /o

Så glæd dig bare  ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #22 Dato: 27 Januar , 2013, 10:55 »
Tak Lene, det kan du tro jeg gør ;) Særlig hyggligt, hvis det går fint med at de får kid. Får jo lidt nøja, når man læser om alt det der kan gå galt, men det får man jo også hvis man pløjer sig igennem gravidit, føsel og spædbørn, og det er da gået rimlig fornuftigt med mine egne 3 unger, så det håber jeg også det gør for de her, ellers må jeg have dyrlægen til at rykke hurtigt ud.

Bruger i et lavt kar eller spand når kiddene er små , for de ikke drukner? Er det moderen der lære dem hvornår/ hvordan de skal drikke vand? Jeg kan jo læse mig frem til det er hende der lære dem om at spise det forskellige.
Vi har levende hegn rundt om haven, samt et stykke på ca. 400m2 m med forskellige pilesorter, div. frugttræer, er der nogen grene de ikke tåler, kan de ligesom kraftfoderet få for meget af grene og grønt, eller regulere de det selv? Det med kløver havde jeg nemlig ikke tænkt på.
Jeg bliver da bare lidt i tvivl, om de vi har kig på og kan hente slut feb. er ok?
De får ikke kraftfoder men kun hø, halm, sliksten, det de finder på marken og så køber han daggammelt brød fra bageren. De får en indsprøjtning mod orm o.l. 1 gang årligt. Mangler de så ikke nogle sager for at være ok mon?
Kan jeg starte med at få dem tjekket og igang med M-status inden de skal læmme eller er det bedst at vente til kiddene er er kommet til?
Ejeren har haft geder i 8 år, men er aldrig selv kommet igang med M-status, men hvis han havde en syg besætning, ville de jo omvendt ikke holde 8 år, så jeg tror jeg tør chancen og bare selv, følge godt og tæt med sammen med dyrlægen, så falder der jo nok lidt lærerige guldkorn af undervejs? Meeen jeg kan godt mærke jeg bliver lidt usikker, når nu jeg læser om de fordele der er ved at købe geder der i forvejen har M-3 status. I sidste ende tror jeg ikke der er noget at spare ved at købe 2 med M-3status og spare dyrelægen iforhold til 2 uden status og så skulle bruge en dyrlæge. Jeg håber bare at når sådan en dokter dyr kommer ud og tjekker, at der vil falde ldt  gode tips og råd af, men det er jo svært at afgøre.
Det er også pokkers jeg har set og aet de her geder, for så er det jo mit hjerte der beslutter, de er så rare og børnevenlige, så jeg tør binde an på minus status.  /f  De virker sunde og fine sådan som børgene beskriver en rigtig boer burde være. Gisp hvordan er i andre startet, med eller uden status Og hvorfor hvorfor ikke fortsætte/undervære status?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #23 Dato: 27 Januar , 2013, 11:05 »
Jeg er ved at suge viden til mig fra den her side, som skriver ang. tvil om  tilvækst at man skal veje kiddene for at se om de tager det på de skal, men hvad vejer et normalvægtig nufødt kid? Det er bare sådan cirkus så jeg ikke tror alt er i den skønneste orden og så er de f.eks. AAAAlt for små, og har brug for noget ekstra krudt.

http://www.mohairforeningen.dk/RoegtOgPleje/Laemning.htm

Hvilken størrelse kasser og hvilket materiale har i bygge kiddekasser af?

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #24 Dato: 27 Januar , 2013, 12:48 »
Nej, øv nu har jeg ringet og meldt fra på gederne. Jeg er altså bange for at blive vældig glad for dem og hvis de så alligevel dør. Jeg aner jo ikke om det pokkers M-status ligger i dvale. Jeg læste lige igen det link fra Lene. Jeg havde overset virusset kan ligge i dvale, og ikke vise tegn på sygdom hos dyrene.
Det ville bestemt være mere ærgeligt at miste dyr man holder af, end slet ikke at få dem. Nu må jeg på jagt efter rene boer med M-3 status, for nu har jeg besluttet at det skal startes ordenligt op, selv det kun er til hygge og engang med tiden lidt kød i fryseren hvis de bliver for mange.

Må /kan man selv transportere dyrene, evt. på en hestetrailer eller hvordan gør man det?

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #25 Dato: 27 Januar , 2013, 14:16 »
Nå, så er transporten vist på plads, håber ikke jeg finder nogen i nordjylland *f *g *g *g *g *g

http://www.billedeupload.dk/images/jf8T5.jpg
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #26 Dato: 27 Januar , 2013, 14:19 »
Jeg ved intet om geder, udover de smager godt.

Her er et link ang. transport:
http://www.goat-dgu.dk/loveogregler/transport.htm
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #27 Dato: 27 Januar , 2013, 14:24 »
husk geder æder dine træer de går ud og det går stærkt

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #28 Dato: 27 Januar , 2013, 14:32 »
Tak Kristian. Det er derfor vi gerne vil have dem ud på marken. Tilstøddende er der 4 100år gamle kastanje træer som vi vil hegne inde, så de får skygge om sommeren. Når de skal skifte fold, tænker vi at bruge svinehytter, som små flytbare huse. De skal så være roteret rundt sådan de er tilbage ved den stationære stald, når tiden til at læmme nærmer sig, og så tilbage til fast (frostfri) stald igen, når det er vinter.
Lyder det fornuftigt?
@ Martin tak for linket til transport, jeg tror vi betaler os fra en godkendt transport, så er vi på den sikker side af loven. Ville ellers være nemt hvis vores, bekendte med heste, kunne have kørt dem hjem i traileren.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Hvad drikker din ged af?
« Svar #29 Dato: 27 Januar , 2013, 19:41 »
Hvis og når du får mohairgeder så lov mig du ikke sætter foto på af dem  ::)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand