Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jersey Kæmper  (Læst 32690 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Jersey Kæmper
« Dato: 17 Januar , 2009, 10:48 »
Jeg købte sidste år rugeæg af Jersey Kæmper (håber jeg da) og har nu to flotte sorte haner og seks sorte og tre grå høns. Jeg vil naturligvis gerne være sikker på at de er ægte. Har læst at fødder og skind skal være gul, men.... hvor gul er gul? Og er der evt et sted på kroppen hvor man typisk vil kontrollere skindet? Er der andre sikre kendetegn?
Skal de som feks Orpington studses bagi for at få bedre befrugtning?

Mvh    Jørgen
« Senest Redigeret: 17 Januar , 2009, 10:51 Fra Jørgen Hansen »

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #1 Dato: 17 Januar , 2009, 13:23 »
Hej Jørgen.

Jeg kender intet til jersey kæmper ! Men prøv Lene Petersen fra lolland, hun er avlsvejleder for Jersey kæmper... ( lestat.dk )   ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #2 Dato: 17 Januar , 2009, 21:48 »
Ved Jersey Kæmper er det vigtigt at de er store, at kropsformen er lang, vandret, bred og dyb. Mange dyr mangler brystfylde og virker trekantede.

Unghaner skal min. veje 5-5,9 kg og voksne gerne mere.

Unghøner skal veje 3,6 - 4,9 kg gerne mere selvfølgelig, en Jersey Kæmpe kan ikke blive for stor, snarere kan de nemt blive for små.

Så skal de have gule fodsåler og det er hele fodsålen, der skal være farvet. Jeg vil prøve, om jeg kan tage et godt billede af sådanne fodsåler.

(Nb.den gule fodsål aftager i farven ved æglæggende høner)

Dine grå høns hedder forøvrigt blå randtegnet .

Hvem har du købt æggene af ? Jeg er nysgerrig.

Jeg studser ikke mine bagi. Du er velkommen til at se mine høns på www.lestat.dk

Held og lykke med dem, det er en dejlig race, som mangler nye opdrættere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #3 Dato: 19 Januar , 2009, 00:41 »
Ser frem til et billed, Lene. Uden at ha vendt fusserne op lige her på det sidste tror jeg at de nok er mere hvide/meget lysgule, end gule. Også derfor jeg siger: Hvor gul er gul. Måske jeg også selv skal ta billeder, men---- så skal jeg til både at sætte ind, beskære og sende!!!! Huuuha.
Og ØV. Mener vi dengang fandt ud af at de var, grå, og ikke blå!!! Og nu de så blå randtegnede??? Tror jeg fortsætter med at kalde dem grå til jeg har sat mig lidt mere ind i det  ???  ???  ???
Æggene er købt gennem DBA af en i Skanderborg (tror jeg) Nok ikke lige den store expert på området da mange a æggene ikke ligefrem var helt rene. Så de altså lidt dyre dem jeg har gående.  :) Du er nysgerrig. Bare generelt, eller er det den gråblå farve som trækker??? S.
Som sagt har jeg to haner, som altså er søskend til de andre, så skulle du kende nogen her i vestjylland som mangler, vil bytte eller sælge, så jeg da måske interesseret.
Og bare rolig. Har tjekket din side for lææænge siden. Fin side som alle i andre også godt, med stor succes, lige kan vende.

Mvh    Jørgen 

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #4 Dato: 19 Januar , 2009, 07:54 »
Hmmmm...jeg har kun en jersey kæmpe høne til sammenligning. Jeg har også købt hende i skanderborg omr.
Hun har fine orangegule fodsåler...meeeen hun er på størrelse med en brahmahøne så jeg tror ikke hun er stor nok ????
Og ja hun er grå ....men det hedder blå ....ligesom grå kaniner og katte også er blå *gg*
der den der meget lidt blålige koksgrå farve.
Hun er dog en fantastisk dejlig høne ....håber jeg får tiltusket mig nogle mere velvoksne af slagsen med tiden.
Købte 5 rugeæg samtidig med hende sidste sommer ...men dem nåede mine klodsede skrumler af klumpedumpehøns at lave æggekage af ...suk.
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #5 Dato: 19 Januar , 2009, 19:43 »
Jersey Kæmper findes i sort, blå randtegnet og hvide, og så er der de spættede, som kommer når man parre blå med blå.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #6 Dato: 21 Januar , 2009, 00:15 »
Jo jo Lene, jeg er godt klar over farverne. Mit problem dengang og i dag var bare at Maja på 9 var forelsket i de GRÅ kyllinger. Så var det jeg kom til at sige at de ikke var grå men blå!!! Een a de mange gange jeg skulle ha holdt k... da børn heldigvis ikke acceptere svaret "sådan er det bare"

Mvh    Jørgen

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #7 Dato: 14 Februar , 2009, 18:18 »


Så skal de have gule fodsåler og det er hele fodsålen, der skal være farvet. Jeg vil prøve, om jeg kan tage et godt billede af sådanne fodsåler.

(Nb.den gule fodsål aftager i farven ved æglæggende høner)

Nå, det åbenbart ikke lige sådan at ta billeder!!!!!!  ;D ;D ;D

Mvh    Jørgen


pianielsen

  • Gæst
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #8 Dato: 20 Marts , 2009, 19:21 »
hejsa...
har en forespørgelse ang jersey kæmper..
jeg kunne godt tænke mig at vide hvor store æg jersey kæmper lægger, tænker grammæssigt ca...?
jeg har d.d fået 1 æg på 99 g og syns det er meget stort når hun kun er 1 år og lige startet 1 marts med a lægge æg..

mvh pia

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #9 Dato: 20 Marts , 2009, 19:25 »
Ideal vægten for Jersey Kæmpe æg er 66 gram, men det kan variere fra 60-70 gram.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

pianielsen

  • Gæst
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #10 Dato: 20 Marts , 2009, 19:40 »
okay det havde jeg også fået at vide..
det vil sige at det her er noget usædvanligt at de lægger så store æg?
har du oplevet så store æg hos jersey kæmper før?

mvh pia

Offline mathias christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #11 Dato: 20 Marts , 2009, 19:54 »
hold da op. jeg vidste godt de var store, men så store havde jeg alligevel ikke troet
mathias-3,3 rouen ænder, 1,1 grå landgæs, 2, 6 landhøns + det løse

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #12 Dato: 20 Marts , 2009, 19:58 »
Det forefindes nok hos alle hønse racer at der af og til kommer et meget stort æg, som regel med to blommer i.

Jeg havde sidste år en blandings Sumatra fra 2007 som faktisk lagde mange af disse store æg.

Men Jersey Kæmper lægger pænt store brunskallede æg og de er også gode æglæggere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

pianielsen

  • Gæst
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #13 Dato: 20 Marts , 2009, 20:00 »
nej det var jeg nu heller ikk klar over.. det kan godt være af folk tror det ikk passer men vi måtte frem med vægten og et æg som var købt for at sammenligne.. det var svært at tro på.. ville gerne lægge billeder ind af det, men ved ikk hvordan man gør det.. det er meget unikt det her..

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #14 Dato: 20 Marts , 2009, 20:06 »
Pia, jeg har læst at det især er unge høner, der lige er startet æglægningen, der lægger store æg, det skulle ikke undre mig om der også er to blommer i.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk