Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken rovfugl dræbte og åd min høne?  (Læst 11470 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Zeki

  • Bruger
  • Indlæg: 18
Hvilken rovfugl dræbte og åd min høne?
« Dato: 02 December , 2012, 17:59 »
Øv, i fredags kom jeg hjem til vedhæftede syn. :(
Hønen var blevet indtaget 2 meter fra plukkestedet under et træ, i ly af buske.
Jeg har ikke tidligere mistet fjerkræ til rovfugle og var forbavset over hvor pillet den var, selv halsen var fintpillet.
Min nabo har set en rød glente kredse over vores matrikler det sidste stykke tid. Tager den høns? Ville den ikke have taget hønen med? Hønen var en Isa Brown og var en letvægter. Jeg har jævnligt set rovfugle (ved ikke hvilke) kredse i området (efter mus m.m.) men de har aldrig vist interesse for mine dyr.
Er der nogen som har et bud på hvem synderen kan være?

mvh

Zeki 

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Hvilken rovfugl dræbte og åd min høne?
« Svar #1 Dato: 02 December , 2012, 18:10 »
jeg har sendt en pm til dig
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Zeki

  • Bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Hvilken rovfugl dræbte og åd min høne?
« Svar #2 Dato: 02 December , 2012, 18:24 »
Tak, Helle :) men det var desværre ikke et bud på mit spørgsmål, så hvis der er nogen som har et forslag, hilser jeg det meget velkomment!

Offline Enevoldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: Hvilken rovfugl dræbte og åd min høne?
« Svar #3 Dato: 02 December , 2012, 18:46 »
Først tror jeg godt en Rød Glente kan nappe en høne.

Her hos mig, har der siden jeg fik høns for 2½ år siden, været nogen meget store musvåger som holder til i området. 2 gange har jeg været i hønsegården i fuldt spring og med blafrende arme og råben og skrigen, pga af sådan en, som troede min hønsegård var en tag-selv-buffet.
Grunden til at din stakkels høne er blevet efterladt, kan jo være fordi rovfuglen er blevet forstyrret og derfor ikke har fået den med sig??

 *t til dig
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvilken rovfugl dræbte og åd min høne?
« Svar #4 Dato: 02 December , 2012, 21:26 »
Øv, hvor trist, stakkels høne og dig.  *t

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilken rovfugl dræbte og åd min høne?
« Svar #5 Dato: 02 December , 2012, 22:54 »
@Zeki

Jeg vil umiddelbart tro at det er glenten der er skurken. Fugle indgår i dens 'menu', med kragefugle som et foretrukkent fødeemne, så den er klart tilhænger af større fugle.

Jeg har mange musvåger på og omkring matriklen, men har aldrig oplevet at de har angrebet endsige skævet til mit fjerkræ. Det frikender dog ikke nødvendigvis arten.
Mvh
Erik Andersen

Susanne

  • Gæst
Sv: Hvilken rovfugl dræbte og åd min høne?
« Svar #6 Dato: 03 December , 2012, 13:45 »
Rød glente er fortrinsvis en ådselæder, der lever af trafikdræbte dyr, dyr fra møddinger og andet ådsel. Den slår meget meget sjældent ned på levende dyr.

Så jeg tror, at sandsynligheden for, at det er en glente er meget lille.

 Hælder langt mere til måsvåge eller en anden rovfugl, der jagter levende føde.

Og øv, iøvrigt! Det er altid træls at miste en af sine gode høns :-(

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Hvilken rovfugl dræbte og åd min høne?
« Svar #7 Dato: 03 December , 2012, 14:04 »
Helt rigtig at den røde glente er fortrinlig til at Ryde op som ådselæder, men som Erik skriver tager den også for sig af kragefugle,gnavere og når tiden er til det harekillinger.Sult kan jo også få de fleste dyr til at ændre adfærd,og en høne er da her et let bytte.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Zeki

  • Bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Hvilken rovfugl dræbte og åd min høne?
« Svar #8 Dato: 03 December , 2012, 18:49 »
Mange tak, for jeres svar! :) Hønen var næsten fuldstændigt pillet. Det er temmelig meget kød/indvolde. Kan en glente/musvåge virkelig rumme sådan en portion?
JEG ville ikke kunne rumme den mængde i MIN mave og den nok væsentlig større end en fugls! ;D

Zoro

  • Gæst
Sv: Hvilken rovfugl dræbte og åd min høne?
« Svar #9 Dato: 03 December , 2012, 19:11 »
Mange tak, for jeres svar! :) Hønen var næsten fuldstændigt pillet. Det er temmelig meget kød/indvolde. Kan en glente/musvåge virkelig rumme sådan en portion?
JEG ville ikke kunne rumme den mængde i MIN mave og den nok væsentlig større end en fugls! ;D

@Zeki.

Hej Zeki.

En hun Glente vejer fra 950 gram til 1,300 gram, så det er helt sikkert ikke en Glente, som der har været på spil.

NB: Kadavrets næsten totalt afpillede skrog, minder nærmest om en sulten ræv eller mår, som  der har været på spil.

J.C.


Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Hvilken rovfugl dræbte og åd min høne?
« Svar #10 Dato: 03 December , 2012, 19:28 »
Det kan være svært at byde ind på hvem jægeren kan være,og ganske rigtig er det en stor portion for en rovfugl, men der kan jo have været andre gæster på måltiden efterfølgende,f. eks krager eller råger,ja det er svært at opklare. ;)
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvilken rovfugl dræbte og åd min høne?
« Svar #11 Dato: 03 December , 2012, 20:24 »
De andre høns holder sig heller ikke tilbage hvis hønen eks. er slået ihjel (og åbnet) af en rovfugl. Så kan 8-10 høns godt fortære en høne af "isa størrelse".

Men jeg er helt enig med dig i at det ikke er mink, ræv, mår eller andre større rovdyr. Hvis dette havde været tilfældet så var der også spist og gnavet af knoglerne.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Hvilken rovfugl dræbte og åd min høne?
« Svar #12 Dato: 03 December , 2012, 22:15 »
Det  kan  godt være en  duehøg eller spurvehøg hun. Her ved Sjællands øst kyst (læs kbh) har været trolig mange rovfugle på træk i de sidste dage. Jeg tror at jeg har set fra mit stue vindue 5-4 glenter, 2 duehøg 5-6 spurvehøg utallige våge, både mus- fjæld- og hvepsevåger  og mange flere rovfugle som jeg ikke nåede at artsbestemme. Rovfuglene har fornemmet at vinter er på vej i hele Skandinavien og at nu gælder at komme væk
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvilken rovfugl dræbte og åd min høne?
« Svar #13 Dato: 06 December , 2012, 10:42 »
Ai hvor trist. Vi har haft mistet en del til rovfugl, men det er duehøge. Musvåger tager som regel slet ikke så store dyr, men aldrig har kadaveret set sådan ud som dit, når duehøgen har været her. Jeg synes også det ser ud til, at være et andet dyr. Men muligvis kan en duehøg godt have slået den i hjel og spist af den og så har andre dyr gjort resten . Glenterne kender jeg ikke så meget til. Men her hos os er det duehøge der er banditterne. Så har de spist af maven og eller halsen, selv på en stor orpington, vi har endnu ikke set nogle af duehøgene flyve afsted med nogle af dem, selvom de godt ku have gjort det, da det bl.a. også var dværgwyandotter og dværgsilkehane der blev taget. Kender til folk der har set deres høns komme flyvende i kløerne på en duehøg og når de tager duer i haven ser det også ret voldsomt ud. Vi har lavet forskel.tiltag i hønsegården som indtil nu har virket 7-9-13 eller måske har de haft nemmere ved at tage for sig andre steder og måske ikke været sultne nok.
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk