Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Isa Warren/Isa Brown  (Læst 37080 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Isa Warren/Isa Brown
« Svar #45 Dato: 03 April , 2013, 08:04 »
Tak for den bedste post, jeg har læst på dette forum. Din tilgang er blid og omsorgsfuld. Du ser bort fra racen og ser dyret som det, det er . Nemlig dyret i sin smukke  og rene helhed - uanset race. Tak for det:)

Tusind tak, Jakob  /o Der er jo gået et halvt års tid siden jeg skrev mit indlæg og jeg er ikke blevet mindre glad for Isaerne i mellemtiden. De skønne dyr er kommet godt gennem en kold og snefyldt vinter - og sørme om jeg ikke har hentet æg hver eneste dag vinteren igennem. Mmmmm funkis-høns, det holder!
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Isa Warren/Isa Brown
« Svar #46 Dato: 03 April , 2013, 08:21 »
Og ja desuden er hybrider nemme at anskaffe, for de laves 100.000 vis, de leveres lige til døren, de er fodret op på det bedste og mest intensive foder, de er kontrollerede, vaccinerede og tilligemed også billige.

Og som loven (desværre er lige pt.) så er de også de eneste som må bruges, hvis man vil have lidt æggesalg, da de kommer fra salmonella kontrollerede kæmperugerier.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jakob Kiilerich

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Isa Warren/Isa Brown
« Svar #47 Dato: 03 April , 2013, 11:42 »
Sådan rent dyrevælfærdsmæssigt er det et underligt paradoks at have hybrider. For på den ene side redder man de stakkels kræ fra at ende i buret, men samtidig støtter man også industrien ved at købe dem.

What to do?
0.3 Italienere
0.2 ISA Brown
0.6 Orpingtons
1.0 Rød halv Norsk Skovkat (uden hale)
X.X Mange, Mange Guppyer

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Isa Warren/Isa Brown
« Svar #48 Dato: 08 April , 2013, 09:07 »
Det må du jo gøre op med dig selv, Jakob :D
Der er ingen facitliste.
Selv har jeg maran, det er en dejlig allround race. De lægger relativt mange (flotte) æg, men selvfølgelig ikke 7 om ugen, nok nærmere 5.
I modsætning til æglægningshybrider er de gode slagtedyr, både som unge og som ældre til f.eks. suppe.
De er meget harmoniske og tillidsfulde, selvfølgelig har de en hakkeorden, men kannibalisme, fjerplukning osv har jeg endnu ikke oplevet.
Man kan avle på dem, så man kan være selvforsynende med kyllinger hvert år, når man gerne vil skifte lidt ud, så man hele tiden har høns på 1, 2 og 3 år, hvilket giver en fin fordeling i forhold til at have æg hele året samt have slagtedyr til forskellige formål.
De er sunde og raske, det er yderst sjældent jeg har syge dyr, selv om det selvfølgelig kan ske.
De er middelgode skrukker, dvs. at ikke alle høner skrukker, men nogle gør. De der skrukker er rigtig gode til det, og gode kyllingeførere. Det synes jeg, er en stor fordel, for jeg mener det er en vigtig evne at have hos høns, samtidig er det jo ikke lykken med en race, som stort set skrukker hele tiden, så man ikke får nok æg.
Jeg synes de er smukke *p, men det er jo en smagssag.
Du kan sagtens finde andre racer, der har tilsvarende gode egenskaber.
Æglægningshybrider har jo den helt klare fordel, at de lægger mange æg.
Desværre kan man ikke tage kyllinger fra dem, som vil have de samme egenskaber som forældredyrene.
De er ikke noget værd som slagtedyr, det er derfor man i industrien vælger at aflive alle hanekyllingerne ved klækningen, da de ikke kan bruges til slagtedyr.
Mange har også den oplevelse med dem, at de er ret aggressive i forhold til andre høns. Jeg har dog læst mig til at den æglægningshybrid, der kaldes Hellevadhønen, skulle være mere omgængelig.
Om de er smukke, ja, det er jo en smagssag.
Æg fra maran:

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline HB

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Isa Warren/Isa Brown
« Svar #49 Dato: 25 August , 2013, 20:10 »
Isa Warren/Isa Brown, 5 dejlige af slagsen købt hos Bangs Hønniker, er de sødeste og kæreste høner man kan få, og de lægger 5 æg i døgnet. Mange af æggene har to flotte blommer i et æg. Mine Isaer får hver dag en speciel foderblanding foruden Bangs Special foder. Frugter og grøntsager, surmælksprodukter og rodfrugter moses og blandes med løg/hvidløg og vindruekerneolie. De er ikke lang tid om at konsumere dette med suplement af rent frisk vand. Hilsen HB