Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hygge grise til slagtning  (Læst 21490 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Haugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Hygge grise til slagtning
« Dato: 13 ſeptember , 2012, 16:30 »
Hejsa...

Jeg overvejer at få mig 2 mini grise , dels som hygge men osse til slagtning når den tid kommer...

Men har nogen herinde efaring med at holde hygge gris?

Mht indhegningen , vil jeg lave et "palle" hegn som de ikke kan gå igennem og har læst at der BØR være strøm til men ikke skal... Hmm strøm koster og udgifterne skal holdes nede som med alt andet.. Men er det nødvendigt så er det sådan jeg gør det :)

Hvilke mini grise er gode til spisningen, der er jo lidt foreslag på nettet, men vil nu hellere høre en herfra..

Har overvejet vietnametisk hængebug svin , men smager kræet godt..?

Har nogen evt en oversigt over udgifter ved sådan en hygge/spise gris?... Ville jo være tåbeligt at betale dobbelt for en gris...
Selvom det selvfølgelig er fedt at "fremstille" sin egen steg ;)

Men ellers skriv endelig ALT hvad i ved mht at have gris, både positivt som negativt.. :)

Vh
René

0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hygge grise til slagtning
« Svar #1 Dato: 13 ſeptember , 2012, 16:43 »
Hvis indstillingen allerede er at det ikke må koste noget, så er det meget svært at holde dyr, endsige at fodre dyr ordentligt op, så også slagte produktet bliver godt.

Desuden skal man have et chr. nr. for at holde klovbærende dyr og det koster også ( for svin ca. 300 kr. pr. år).  ;)
« Senest Redigeret: 13 ſeptember , 2012, 16:45 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Haugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Hygge grise til slagtning
« Svar #2 Dato: 13 ſeptember , 2012, 16:45 »
Der er foreskel på at det "ikke må koste noget" og "holde udgifterne nede"  ;)
0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hygge grise til slagtning
« Svar #3 Dato: 13 ſeptember , 2012, 18:44 »
Det er rigtig nok at "strøm giveren" koster penge at købe... men at have den tændt koster under 150 kr. om året så det skal ikke være dit argument ;)

I en periode kan du nok godt holde dem inde med et "palle hegn" men grise er meget destruktive og på et eller andet tidspunkt vil de have gnavet sig igennem en palle eller have gravet sig under.

At lovgivningen så har særlige krav til indhegningen er en anden sag.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Haugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Hygge grise til slagtning
« Svar #4 Dato: 13 ſeptember , 2012, 18:55 »
ja ok ... 150,- er vist godt givet ud...

Så nupper jeg vist bare strøm løsningen... :)
0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hygge grise til slagtning
« Svar #5 Dato: 13 ſeptember , 2012, 18:58 »
der er særlige regler om hegn til grise og du skal registreres i ryk ndet er ikk bare et hegn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hygge grise til slagtning
« Svar #6 Dato: 13 ſeptember , 2012, 21:07 »
Lad dig ikke skræmme væk af CHR nr og registrering i RYK. CHR nummer får du i forbindelse med registreringen i RYK. Du behøver ikke CVR nr for at blive registreret. Det kan køre på dit CPR nr.

Det er lovpligtigt, som nævnt ovenfor, at registrere. Alle til- og afgange af dyr skal meldes til RYK senest 7 døgn efter sådanne bevægelser.

Det er muligt at der er dyr der holdes i det skjulte uden registrering men det kan ikke anbefales. For det første er der ikke mange slagtere, der vil tage mod dyr uden CHR nr, da de får store bøder hvis de bliver taget i snyd. Og for det andet får du formentlig en ordentlig bøde hvis du bliver taget. Hvis du pludselig får et sygt dyr er det muligt at en dyrlæge også skal bruge CHR nr.

Om der er økonomi i små grise racer kan jeg ikke hjælpe med, men jeg kan belyse hvordan det ser ud for 'almindelige' grise i hygge/hobby brug.

Indkøb af gris på ca 25 kg                      ca kr 350
200 kg foder                                         ca  kr 400
slagtning                                              ca  kr 750
registrering i RYK                                   ca kr   75
total pr gris                                           ca kr 1.575

Jeg opfeder 4 grise pr år derfor er registreringen på ca kr 300 delt ud over de 4 grise.
Ovenstående regnestykke er for grise der går hos mig i ca 100 dage og opnår en slagtet vægt på 95-115 kg. Kald det bare 100 kg i snit.
Foderet køber jeg hos den svineproducent, hvor jeg også køber de 'små' grise. 2 kr/kg, den tidligere ejer tog kun 1 kr/kg - men sådan er der så meget.
Mine grise går på stald, så der er ikke omkostninger til strøm. Der er lidt omkostninger til halm, vand og fluebekæmpelse, men det er så småt at det gider jeg ikke engang at regne på.

Håber du kan bruge dette. Har du spørgsmål skal du blot sige frem.     
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hygge grise til slagtning
« Svar #7 Dato: 13 ſeptember , 2012, 21:26 »
ej hvor spændende, jeg følger lige med på sidelinjen ;)
Ang. regler til indhegningen, hvad er der at følge, eller hvor kan i linke til ang. læsningen om det?
Er der nogen regler for huse/stald? Tænker på størrelse og om der skal være fast bund eller andet?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hygge grise til slagtning
« Svar #8 Dato: 13 ſeptember , 2012, 21:44 »
@Janni

Jeg husker ikke hegnsreglerne krav, blot at de er strikse. Men bor du indenfor rimelig afstand fra en svineproducent kan du være sikker på at han nok skal holde øje med om du overholder reglerne.

Der er helt sikkert regler for huse/stald, men hvis du forsøger at opfede svin på arealer der blot tilnærmelsesvis er så begrænsede som loven tillader, må du ikke bruge ovennævnte eksempel. Regnestykket vil blive et ganske andet, da du vil blive nødt til at slagte ved en slagtet vægt på max 70 kg, da dyrene ellers vil blive så fede, at du ikke vil ønske at sætte tænderne i dem.
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hygge grise til slagtning
« Svar #9 Dato: 13 ſeptember , 2012, 21:48 »
@Tak Erik.
Men jeg forstår ikke hvordan bliver de fede af at futte rundt udendørs?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hygge grise til slagtning
« Svar #10 Dato: 13 ſeptember , 2012, 22:17 »
en gris har ingen pels og bruge rspæk laget til at isolere med derfor skal der helst ikk slagtes frilandsgrise efterår og vinter

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hygge grise til slagtning
« Svar #11 Dato: 13 ſeptember , 2012, 22:34 »
@ Janni
Jeg tror jeg har misforstået dig. Jeg troede du ville have dem indendørs. De bliver ikke fede hvis de har adgang til at futte rundt udendørs. Sorry.

@ kristian
Grise danner i den grad pels/børster hvis de udsættes for kulde (langsom tilvænning). Faktisk så meget at jeg har oplevet en slagter der ikke ville slagte mine staldgrise (med åbne døre til stald) fordi de var alt for behårede.  ;D ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hygge grise til slagtning
« Svar #12 Dato: 13 ſeptember , 2012, 22:54 »
en gris har ingen pels og bruge rspæk laget til at isolere med derfor skal der helst ikk slagtes frilandsgrise efterår og vinter
Jeg er ked af at sige det men det er der overhovedet ikke noget hold i. Jeg har flere gange slagtet grise, både i efteråret, og om vinteren og der har ikke været mere fedt end andre tidspunkter. Det er et spørgsmål om at fodre efter forholdene. Nogen mener endda at man netop skal vente med at slagte til det bliver lidt koldere i vejret og der derfor kommer lidt mere fedt/spæk på grisen. Men det er lige så meget fordi at de fleste fodre grisene lidt mere når det bliver koldt (og sådan skal det også være).
Udover det, har det ligeledes meget at sige sige, hvilke grise man har gående. Selv i store svinebesætninger kan kød/fedt procenten svinge rigtig meget på trods af at grisene har gået under nøjagtig samme vilkår og har "ca." samme gener.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Haugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hygge grise til slagtning
« Svar #14 Dato: 15 ſeptember , 2012, 10:04 »
var lige ved at grave lidt i den mail jeg fik inden jeg fik svin
();
Bekendtgørelse om hold af svin på friland

Nr. 642 af 25. juni 2008
Fødevareministeriet
Ændringer til bekendtgørelsenBekendtgørelse om hold af svin på friland
I medfør af § 30, § 33, § 53, stk.1, samt § 70, stk. 3 og 5, i lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr, senest ændret ved lov nr. 105 af 20. februar 2006, fastsættes følgende:
§ 1. Denne bekendtgørelse finder anvendelse på tamsvin, vildsvin samt enhver krydsning heraf, der holdes i indhegning på friland.
Stk. 2. Bekendtgørelsen gælder dog ikke svin i zoologiske haver, dyreparker og lignende, der er godkendt i medfør af bekendtgørelse om godkendelse af og tilsyn med zoologiske anlæg m.v.
§ 2. En indhegning, hvori svin holdes på friland, skal bestå af:
1) Et indre hegn og et omfangshegn, der er placeret i en indbyrdes afstand af mindst fem meter, eller
2) et indre hegn etableret direkte på omfangshegnet bestående af mindst tre strømførende tråde med alarm, der udløses, hvis spændingen falder i de strømførende tråde.
Stk. 2. Indhegning, jf. stk. 1, skal holdes i forsvarlig stand og sikre, at svinene ikke kan undslippe.
Stk. 3. Låger og andre adgangsveje til indhegningen, skal holdes forsvarligt lukkede så uvedkommende ikke kan få adgang.
Stk. 4. For indhegninger som nævnt i stk. 1, nr. 2, skal strømførende tråde og alarm være permanent aktiveret.
Stk. 5. Hegning kan dog, jf. stk. 1, et eller flere steder erstattes med færiste, hvis indhegningen er indrettet sådan, at der er adgang for offentligheden, jf. § 4.
Stk. 6. Uanset bestemmelsen i stk. 1 kan fødevareregionen efter ansøgning tillade hold af svin på friland i andre typer af indhegninger, hvis sikringsniveauet svarer til det sikringsniveau, som fremgår af stk. 1, nr. 1 eller 2. Fødevareregionen kan fastsætte vilkår for tilladelsen. Stk. 2 og 3 gælder tilsvarende for tilladelse efter 1. pkt.
Ændringer:
Ændret 15/7 2009 ved 2009-07-07-ÆB.726.
§ 3. Det indre hegn skal være placeret mindst 10 meter fra arealer med offentlig adgang, jf. dog § 4, stk. 2, og der skal være mindst 50 meter mellem det indre hegn og rastepladser, campingpladser og lignende.
§ 4. Uvedkommende må ikke færdes inden for omfangshegnet, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Offentligheden kan dog få adgang til at færdes inden for omfangshegnet, hvis betingelserne i stk. 3 er opfyldt.
Stk. 3. For indhegninger med offentlig adgang gælder følgende:
1) Ved alle indgange gennem det indre hegn og omfangshegnet skal der være etableret færiste, som sikre, at svinene ikke kan undslippe.
2) Indgange skal være udstyret med låge eller tråde, så disse øjeblikkelig kan lukkes.
3) Der må ikke være opstillet borde, affaldsspande, lejerpladser eller lignende i indhegningen.
4) Indgange til indhegningen skal være placeret mindst 500 meter fra parkeringspladser og rastepladser.
5) Ved indgangen til indhegningen skal der være opsat skilte om forbud mod fodring af svinene og forbud mod bortkastning af affald.
Stk. 4. Ved udbrud af smitsomme husdyrsygdomme her i landet eller i omkringliggende lande kan fødevareregionen efter en konkret risikovurdering forbyde offentlig adgang til indhegninger, der ellers opfylder betingelserne i stk. 2.
§ 5. Svin på friland må ikke fodres af uvedkommende.
§ 6. På omfangshegnet skal der være opsat skilte med adgang forbudt og forbud mod fodring af svinene, jf. § 4, stk. 3, nr. 5. Skiltene skal være opsat på hegnet med en indbyrdes afstand på højest 100 meter.
Stk. 2. Ved indgangen til indhegninger, hvor betingelserne i § 4, stk. 2, er opfyldt og offentligheden har adgang, skal der opsættes skilte med forbud mod fodring af svin og bortkastning af affald, jf. § 4, stk. 3, nr. 5.
Stk. 3. Skilte skal være godkendt af Fødevarestyrelsen.
Stk. 4. Godkendte skilte rekvireres hos Danish Meat Association, Axelborg, Axeltorv 3, København V.
§ 7. Fodring af svin på friland skal tilrettelægges sådan, at risikoen for, at vilde fugle kommer i kontakt med fodret begrænses mest muligt.
Stk. 2. Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder dog ikke fodring med frisk grønt eksempelvis rodfrugter og ensilage.
§ 8. Den ansvarlige for en besætning med svin på friland skal ved fund af en eller flere døde harer på ejendomme, eller hvis der på ejendommen nedlægges en eller flere harer med sygelige forandringer i kønsorganerne, indsende disse til undersøgelse for brucellose på Veterinærinstituttet ved Danmarks Tekniske Universitet, Hangøvej 2, 8200 Århus.
§ 9. Udgifterne ved laboratorieundersøgelser af harer, jf. § 8, afholdes af Fødevarestyrelsen. Alle andre udgifter, som skal afholdes i medfør af denne bekendtgørelse, er Fødevarestyrelsen uvedkommende.
§ 10. Med bøde straffes den, der
1) overtræder § 2, stk. 1-4, og §§ 3-8 eller
2) tilsidesætter vilkår, der er fastsat efter § 2, stk. 6.
Stk. 2. Straffen kan stige til fængsel i indtil to år, hvis den ved handlingen eller undladelsen skete overtrædelse er begået med forsæt eller grov uagtsomhed, og der ved overtrædelsen er:
1) Forvoldt skade på menneskers eller dyrs sundhed eller fremkaldt fare herfor, eller
2) opnået eller tilsigtet opnået en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Ændringer:
Ændret 15/7 2009 ved 2009-07-07-ÆB.726.
§ 11. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2008.
Stk. 2. Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 816 af 30. oktober 1997 om hold af svin på friland.
Jan Mousing
Tenna Olsen