Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: efterlyser billeder af lysning  (Læst 13002 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
efterlyser billeder af lysning
« Dato: 01 Februar , 2008, 14:58 »
Jeg har i dag lyst de æg min ene silke har ligget på i 7-8 dages tid nu.

Men da jeg ikke har prøvet det før kunne jeg godt bruge nogle rigtige billeder, som viser hvordan de ser ud på 7 dag og 14 dag.

Det ene ku man se nogle blodårer og noget småt som bevægede sig, et var helt klart, og 3 var meget mørke i det meste af ægget.

Kommer der bare en lille kylling ud bliver jeg glad  :D

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: efterlyser billeder af lysning
« Svar #1 Dato: 01 Februar , 2008, 16:02 »
Det lyder ikke som om dine æg har ligget lige længe under hønen, de æg der er næsten udfyldt er nok de der er kommet længst, mens det der er blodåre i ikke har ligget så længe, det vil muligvis betyde at den sidste kylling ikke kommer, for den når ikke at blive færdig før hønemor vil forlade reden med de der er klækket.
DEt æg der er helt klart er ubefrugtet.

prøv at se rugeskemaet her...



http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=tpmod;dl=item5
 
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: efterlyser billeder af lysning
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2008, 20:22 »
Tjoh det har de skam, dog kom det ene under 6 timer senere end resten.....men det burde vel ikke ha betydning når ikke det er mere ?

Kan det være noget som hedder "svagt foster" ?


Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: efterlyser billeder af lysning
« Svar #3 Dato: 01 Februar , 2008, 20:32 »
Efter en uges rugning skal ægget ved lysning se ca. sådan ud som på billedet. Kraftige blodårer der strækker sig rundt på blommen. Ved mørkskallede æg kan det være svært at se. Og nogle gange bedre at vente med lysning til 9.-10. dagen.

Det anbefales at fjerne klare, ubefrugtede æg, svagt befrugtede og de æg med en blodring i (dødt foster)
Hilsen Susanne

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: efterlyser billeder af lysning
« Svar #4 Dato: 01 Februar , 2008, 20:39 »
Jeg kommer nok til og finde noget der giver et kraftigere lys, for så meget kunne jeg ikke se i dem. Men noget var der nu...

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: efterlyser billeder af lysning
« Svar #5 Dato: 01 Februar , 2008, 20:42 »
Jeg kommer nok til og finde noget der giver et kraftigere lys, for så meget kunne jeg ikke se i dem. Men noget var der nu...

Jeg har lavet en simpel æggelyser. En sparepære som lyskilde. Den bliver ikke så varm i den lille æske.
Hilsen Susanne

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: efterlyser billeder af lysning
« Svar #6 Dato: 01 Februar , 2008, 20:54 »
Sådan en kommer jeg til og få lavet snart.

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: efterlyser billeder af lysning
« Svar #7 Dato: 01 Februar , 2008, 22:41 »
Da jeg forsøgte mig med at ruge kyllinger ud sidste år, brugte jeg sådan en lille fiks lampeting med diodelys. Jeg havde købt den hos boghandleren for en 50'er. Det skarpe lys lyste fint igennem de lysebrune æg - mit problem var, at jeg ikke rigtig vidste, hvad jeg skulle kigge efter  :-\ Men mon ikke man kan bruge andre lyskilder med diode??? Det er jo et ret koncentreret lys, sådan én giver....
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: efterlyser billeder af lysning
« Svar #8 Dato: 01 Februar , 2008, 22:49 »
et toiletrullerør og en lommelygte hvis det er til alm, store æg, ellers kan der klippes en slids i den ene ende og så lidt tape så den bliver lidt mindre til silkeæg og andre.
Det er nok den billigste metode, men jeg har givet under 200 kr. med pære for mine æglyser hos America, og jeg har haft den lampe i 4 år nu, og det er altså nemt.... og så skal man bare lære at se hvad man skal se... ::)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Maiken Brændmose Jensen

  • Gæst
Sv: efterlyser billeder af lysning
« Svar #9 Dato: 01 Februar , 2008, 22:55 »
Jeg ved ikke om det her kan bruges..

www.homestead.com/shilala/candling.html
« Senest Redigeret: 01 Februar , 2008, 22:57 Fra Maiken Brændmose Jensen »

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: efterlyser billeder af lysning
« Svar #10 Dato: 01 Februar , 2008, 22:58 »
Jeg vil gerne gøre opmærksom på 'blokken' ude til venstre der hedder Artikler. I den er der allerede nu en fin artikel om rugning og hvad man kan kigge efter. Der er flere informative artikler på vej.

Der er ligeledes en 'blok' der hedder Hent filer. I den kan i også finde guf  ;D

God læsning!
Hilsen Susanne

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: efterlyser billeder af lysning
« Svar #11 Dato: 01 Februar , 2008, 23:29 »
Jeg ved ikke om det her kan bruges..

www.homestead.com/shilala/candling.html

Det var lige hvad jeg havde brug for  ;)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: efterlyser billeder af lysning
« Svar #12 Dato: 03 Februar , 2008, 00:25 »
Jeg bruger også en lille lommelygte med et "hovede" på ca. 3 cm. Istedet for papkasser, toiletrør og hvad der ellers bliver forslået (fine forslag, det er ikke negativt ment) bruger jeg bare hånden. Lygten i den ene "ende" af hånden og ægget holder jeg så i den anden ende men med modsatte hånd så man kan dreje det rundt efter behov.
Også en meget nem metode og man skal ikke til at lege Georg georgeløs (hvordan staves hans navn lige?) inden man lyser æg.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: efterlyser billeder af lysning
« Svar #13 Dato: 03 Februar , 2008, 02:33 »
Det er rigtig Danny. Jeg opfandt min papæske fordi jeg har gigt og mine hænder derfor ikke altid er samarbejdsvillige. Så er det rart at ægget ligger stabilt og godt.
Hilsen Susanne

Offline Gitte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
  • Lad altid solen skinne!!!!
Sv: efterlyser billeder af lysning
« Svar #14 Dato: 29 Februar , 2008, 19:04 »

Denne her side syntes jeg er god, i forhold til det at lyse æg!

http://backyardchickens.com/LC-candling.html