Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udekat til indekat?  (Læst 6452 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Udekat til indekat?
« Dato: 15 August , 2012, 04:54 »
Vi kigger jo som de fleste nok har hørt, efter noget at bo i på Sjælland. Vi har to katte, Alice og Bettemis og de skal 110% med os! Men nu ser det mere og mere ud som om at vi nok ender i en lejlighed, hvor de ikke kan få den frihed de er vant til. Nogen som ved om det er muligt at gøre udekatte til indekatte? Tilmed for en længere periode på måske et år eller mere.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Udekat til indekat?
« Svar #1 Dato: 15 August , 2012, 06:44 »
det kunne jeg forestille mig var rigtig svært, og ville kræve en del årvågenhed fra jer mht at de ikke stikker af ved første åbne dør/vindue. Kunne i evt lære dem og gå i sele?? og så gå tur med dem?? Jeg aner ikke meget om katte , men det var bare lige et par tanker
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Udekat til indekat?
« Svar #2 Dato: 15 August , 2012, 07:38 »
Jeg mener at det simpelthen er synd at fratage en udekat muligheden for det frie liv. Min niece boede engang hos mig og hun fik en killing og derefter flyttede hun i lejlighed, hvor Felix IKKE måtte komme ud andet i sele, som han hadede.

Efter lidt tid fik jeg ham tilbage og han nød at komme tilbage til det frie liv hos mig.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Udekat til indekat?
« Svar #3 Dato: 15 August , 2012, 11:33 »
Jeg vil også sige det vil være synd at lukke udekatte inde i en lejlighed..Vi har sel for mange år tilbage været nødt til at få en kat aflivet pgr. flytning i lejlighed. Men igen katten skulle ikke lide under at skulle være spærret inde. Det er hårdt at aflive en sund og rask kat, men man må gøre det bedste for dyret.. :(
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Silkemor

  • Bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Udekat til indekat?
« Svar #4 Dato: 15 August , 2012, 12:17 »
Er det huskatte vi snakker om er jeg næsten sikker på at du vil få to depri/stresset/skøre katte hvis du fratager dem deres frihed. Men er det fx perserkatte kan de muligvis vænnes til det. Du kan selvfølgelig forsøge med sele men det er svært at vænne en kat til begrænset frihed.

Krydser fingre for dig og dine katte.  ;)
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline bobbe

  • Bruger
  • Indlæg: 38
  • Ny i hønseverden
Sv: Udekat til indekat?
« Svar #5 Dato: 31 August , 2012, 21:15 »
Øh.. Jeg kender flere der bor i lejlighed, hvor man må have dyr, som har katte der efter lidt tid, lukkes ud og ind.. Min kollega har 2 som bliver lukket med ud, når hun køre om morgenen, og så kalder hun dem ind om aftenen. En anden jeg kender, lukker bare katten ud i opgangen, så går den ud, med den første der åbner hoveddøren, og han kommer ind på samme måde, og kan sidde og hyle ved lejligheden, hvis han vil ind.. (Han er dog næsten blevet fælles kat for hele opgangen ;D)
Hvis i finder en lejlighed, hvor du måske kan have lidt hønsehold i haven, mon så ikke også at kattene, kunne få lidt mulighed for at komme ud (Når de finder ud af hvor de bor)
Jeg tror altså også at så længe det ikke er unge katte (som udforsker alt), så vil de heller ikke gå så langt væk..
Jeg ønsker jer alle 4 held og lykke med at finde nyt hjem. (for det skal da nok gå) /o
Nybegynder, med små tegn på "hønsefeber" :)

0,4 Maran (G/K)
0,1 Hund (Schæfer, genbrugs)
2,1 Kat (neu. / internat)
0,1 Chincilla (G/S)
0,2 Nymfeparakit (Grå og hvid)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Udekat til indekat?
« Svar #6 Dato: 13 ſeptember , 2012, 11:20 »
Jeg har da haft en kat der flyttede fra frie omgivelser til en anden etages lejlighed. (Og senere ud til mine forældre på landet) Den klarede fint 3 år i lejlighed, men jeg måtte give den p-piller, for den gik i løbetid ustandseligt og præsterede endda en falsk graviditet med simuleret fødsel, fordi den lige pludselig ikke fik lov til at løbe rundt og lege med drengene. ;) Men efter det var afklaret var der altså ingen problemer. Jeg prøvede at lufte den i en sele... ::) ikke nogen succes. Katten smed sig på ryggen og nægtede at gå i den slags pjat. Så den måtte nøjes med lejligheden, og det var den fint tilfreds med.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Udekat til indekat?
« Svar #7 Dato: 14 ſeptember , 2012, 08:01 »
Jeg har også haft en kat, som efter otte år som udekat blev tvunget til at flytte i lejlighed (med adgang til altan). Det gik faktisk rigtig fint et års tid, men så blev den også bims og frustreret. Så flyttede vi til have og frit liv og den fik det godt igen.

Jeg synes, du skal prøve. Indrette hjemmet mest muligt kattevenligt og underholdende og så krydse fingre. Hvis du efter nogle mdr. kan se, at de er stressede og utilpasse over det manglende udeliv kan du jo så reagere på det. Det er jo synd bare at aflive dem, fordi vi tror, de ikke kan klare det.
Men som de andre her siger jeg også: Det kan vise sig at være umuligt.