Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: gode råd ønskes om Kattetisseri  (Læst 11203 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
gode råd ønskes om Kattetisseri
« Dato: 09 December , 2008, 20:02 »
Min datter har lige ringet til mig da hendes kat er begyndt at tisse forskellige steder. Hun ville gerne have nogle gode råd af mig, da jeg har haft kat det meste af mit liv. Jeg har blot aldrig haft disse problemer, derfor håber jeg at jeg kan få nogle gode råd her hos jer.

EDDIE har boet et andet sted hos nogle andre indtil for 2 md. siden.
Han er 1. år gammel og har boet i en lejlighed altid. Der lugtede af tis der hvor de hentede ham, han var meget tillidsfuld og glad for børn. Og der var næsten altid nogen hjemme. Han havde altid mad stående så han kunne spise så meget han ville. Og det var Whiskas.

Han er nu kommet til det dejligste hus på landet, hvor der også er 2 børn. Men han er meget bange for at gå ud. Stikker kun lige næsen udenfor og smutter så ind igen.
De har haft ham et par måneder og han blev kastreret for ca 1 md. siden. Han får ikke Whiskas nu, da det er meget dyrt, men han får et andet udemærket foder. Han får mad morgen og aften, så der er styr på at han ikke bliver for tyk nu da han er kastreret. Han er  alene hjemme c.a. 6 timer ca. 4 dage om ugen. Og indimellem 1 døgnstid. Der er ingen forskel om han er alene eller ikke.

For en uge siden smuttede han i soveværelset og tissede på dyne og pude. De tilskrev det et uheld fordi han var blevet lukket inde. Men det stopper ikke her, nu er han begyndt at tisse mange andre steder. På tøj og poser, det rene vasketøjtøj, i en sækkestol m.m. I dag satte han sig lige foran min datter og tissede på gulvet. Min datter har forsøgt sig med noget " gå væk kat" men det har ingen effekt.
Det er ikke sådan at han ikke bruger sin tissekasse, det gør han faktisk meget tit hvilket også virker lidt besynderligt med det småtisseri.
Selvom det er en travl småbørnsfamilie bliver der både leget og kælet med ham, men han er meget opmærksomhedssøgende.

Så gode råd er dyre for EDDIE nu. Det er der jo ingen der kan holde ud.
 
Jeg rådede min datter til i første omgang at lukke ham ude i gangen og toilettet hvor han også har sin mad og en seng, så han ikke tisser det hele til,og vænner sig til at tisse alle andre steder. men det løser jo ikke problemet. Det var jo meningen det skulle være en hygge familie kat.

Sååå  <+ gode råd Ønskes

Hilsen Maja


« Senest Redigeret: 09 December , 2008, 20:05 Fra Maja »

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: gode råd ønskes om Kattetisseri
« Svar #1 Dato: 09 December , 2008, 20:13 »
Min kat gør nøjagtig det samme. Derfor ryger hun ud hver nat og er kun inde når vi kan holde øje med hende.
Min kat har altid gjort det, men det tog især til da vi fik hund. Vi snakkede med dyrlægen om det og han sagde at det var en magtkamp med hunden. Hun gjorde det især meget op af brændeovnen, da det jo forstærker lugten. Hun har ikke gjort det længe da vi holder øje med hende. Men også fordi at hver gang jeg tog hende i det, (hun kan nemlig også finde på at sætte sig lige foran mig og gøre det) blev hun taget i nakken og en tur under den kolde bruser. Meget utilfreds kat.
Nogle af de gange hun har gjort det har også været hvis hun har været utilfreds med noget. Hvis maden ikke lige kom til tiden, eller hunden har fået for meget opmærksomhed osv osv.
Det kan også skyldes en for beskidt kattebakke eller blærebetændelse.
Prøv at rense kattebakken hver dag. Følg med i kattens humør, er den sur eller fornærmet?
Rodalon til indendørsbrug blandet med vand i en sprayflaske er rigtig godt til at tage lugten. Skal bruges før det tørrer ind  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: gode råd ønskes om Kattetisseri
« Svar #2 Dato: 09 December , 2008, 20:47 »
Ja han kan være syg, (blærebetændelse, sukkersyge) siden han tisser hele tiden, eller som skrevet før en beskidt kattebakke.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: gode råd ønskes om Kattetisseri
« Svar #3 Dato: 09 December , 2008, 20:53 »
Hej Lisbeth
Du skal ha tak for dit svar, jeg vil give det videre til min datter

Jeg tror dog ikke at katten kan forbinde det at den tisser, med en tur under bruseren. Jeg tror ikke den lærer af det. Min datter smed den ud i haven, det er jo sådan man reagere. Men det løser nok heller ikke problemet, når den er bange for at komme ud.
Men du er måske inde på noget rigtigt, det at der er noget den er utilfreds med, eller er nervøs over.
Lige som med børn der er blevet renlige og så pludseligt begynder at tisse i bukserne.
Samtidig var det måske værd lige at få undersøgt urinen.
Gad vide om det kan hjælpe at forkæle den ??
Der er ingen problemer med hygiejnen, det hele bliver passet.




Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: gode råd ønskes om Kattetisseri
« Svar #4 Dato: 09 December , 2008, 20:58 »
Sommetider kan katte være så sippede at bare de har tisset en gang i kassen bliver de utilfredse, så måske de skulle prøve at rense kassen hver dag. Altså her mener jeg helt nyt grus hver gang, ikke bare skovle det væk der er i kassen. Man kan også få duftpudder til at komme sammen med gruset. Det kan jo være at katten bare er sippet  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: gode råd ønskes om Kattetisseri
« Svar #5 Dato: 09 December , 2008, 21:14 »
Vi har haft samme problem med vores Bimse. Han er ikke kastreret, men i fuld vigør ;D - (håber på ægte maine coon killinger ca. 2/2-2009)

Problemet startede da vores 10 killinger begyndte at bevæge sig rundt i stuen, så jeg tror, det var noget med at vise sin magt overfor killingerne, samt protest over at der pludselig ikke var helt den samme tid til ham, som han var vant til.

Jeg har altid brugt noget rigtig godt klumpende katte grus, hvor klumpende bliver fjernet hver dag, så det er ikke fordi, der var sket ændringer der.

Han brød sig bestemt heller ikke om at komme ud, da han aldrig har været vant til det, men hver aften satte jeg ham alligevel ud. Vi har nogle udhuse han kan gå over i og evt. snakke med vores 2 ude katte.

Derefter er tisseriet indenfor fuldstændig stoppet og nu står han selv hver aften ved sengetid og vil gerne ud. Han står også ved døren hver morgen og vil gerne ind. Han er inde fra tidlig morgen og til vi går i seng, men har ikke tisset inde en eneste gang, siden han begyndte at komme ud om natten.

MEN i skal selvfølgelig få undersøgt, om der er noget sygdom på spil.

Vil også lige rose Rodalon for sin fantastiske virkning til at fjerne lugt efter katte uheld. Jeg bruger det også altid til at vaske kattebakker af med.

Det er helt sikkert meget meget vigtigt at få lugten fra "gamle" uheld helt fuldstændig væk, da det ellers vil få ham til at fortsætte med at markere.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: gode råd ønskes om Kattetisseri
« Svar #6 Dato: 09 December , 2008, 21:16 »
Tak igen alle råd er velkomne og min datter læser med som gæst.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: gode råd ønskes om Kattetisseri
« Svar #7 Dato: 09 December , 2008, 21:39 »
Jeg vil også tro, det har noget med utryghed at gøre. Måske føler han sig presset af 'den vilde natur' uden for, eller naboens kat. Du kan næppe fjerne hverken kat eller natur, men der findes en spray, feline (-et-eller-andet) med ferromoner, der skulle få katte til at føle sig mere rolige og trygge. Det fås i større dyrehandler. Jeg har hørt, at nogen med mange katte har god gavn af det, netop for at undgå stress, da katte ikke er flokdyr af natur.
Jeg har selv p.t. 5 katte indenfor (med udgangstilladelse) og 2 udenfor (kun med adgang til opvarmet værksted). En 3. udekat valgte jeg at få aflivet i lørdags, han var begyndt at tæve indekattene konsekvent, når de stak næsen udenfor, og da jeg fandt det første strint indenfor, turde jeg ikke tage chancen. Men det var med mange tårer, for han var en flot kat: rottekat og med et ansigt som en bulldog.. <W   :'(  <W
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: gode råd ønskes om Kattetisseri
« Svar #8 Dato: 09 December , 2008, 21:54 »
Super
Nu er der da en masse gode forslag at forsøge sig med. Det er da en lettelse at der er noget man kan forsøge sig med. Ellers er Eddies dage som inde kat nok talte.
Men kom endelig med flere bud, det er jo en sand guldgruppe af viden og erfaring der er i dette forum.



 <E

Bitten

  • Gæst
Sv: gode råd ønskes om Kattetisseri
« Svar #9 Dato: 09 December , 2008, 22:22 »
http://www.inges-kattehjem.dk/#Urenlighed

Har en hunkat, der engang tissede indenfor pga. at dens "mor" var syg og meget på hospitalet. Hunkattten reagerede med at tisse dels i bruseren dels op ad et klædeskab. Har ikke tisset indenfor siden og har også skiftet hjem.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: gode råd ønskes om Kattetisseri
« Svar #10 Dato: 10 December , 2008, 09:10 »
Sprayen hedder Feliway og fås både som håndspray og som en dims til at sætte i stikkontakten.
At holde en kat under bruseren vil jeg kalde dyreplageri og sammenligne med at slå et barn, der bider negle. Og at lukke en kat ude hver nat er næsten at bede om at blive fri for den, risikoen for at blive kørt over eller komme i slagsmål med vilde katte er størst om natten. Jeg holder alle katte, både ude- og indekattene inde om natten.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: gode råd ønskes om Kattetisseri
« Svar #11 Dato: 10 December , 2008, 09:54 »
Katte er nattedyr, de vil helst ud om natten. Det er på det tidspunkt min kat er mest aktiv. Og hos mig er chancen større for at blive kørt ned om dagen, ikke om natten. Det er om dagen når alle får fri og skal skynde sig hjem.
Kan godt være du synes det er dyrplageri at holde en kat under bruseren, det synes jeg ikke. Når katten stinker af pis skal den altså en tur under bruseren her hos mig. Dog gør jeg det ikke mere, da det har hjulpet at sende hende ud om natten.
Efter min kat blev udekat er det blevet en meget mere rolig kat. Den er sød og kælen, og putter meget mere end før. Katte har godt af at komem ud.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: gode råd ønskes om Kattetisseri
« Svar #12 Dato: 10 December , 2008, 11:07 »
Gamle opdragelsesmetoder med at straffe katte der er urenlige virker ikke. Da jeg var barn fik katten tørret næsen ned i sin egen afføring hvis den havde skidt på gulvet. I vores familie går vi heller ikke ind for at bruge afstraffelsesmetoder. Eddie blev smidt uden for døren, men var lige så hurtigt indendøre igen.
Eddie er som sagt blevet kastreret, så jeg vil heller ikke anbefale at han bliver udekat, da de som regel klare sig dårlig sammen med de vilde katte. Så projektet er at få Eddie renlig, så han både kan være ude og inde. Først tror jeg at hans urin skal undersøges, derefter måske forsøge med det foreslåede beroligende middel og samtidig træne ham i at komme ud.
Han er jo en ung hankat, der lige skal lære at det er dejligt at spæne rundt i haven og skrabe i rigtig jord når han skal besørge. Og hvis det er behovet for at markere territorie han skal have tilfredsstillet, så er haven jo et oplagt sted.
Man kunne i starten , når han ikke er under opsyn, vælge han kun kan være i gangen og toilettet med flisegulv,for at undgå at han tisser overalt.
Jeg tror det bliver planen, men det er jo ikke min afgørelse. Men jeg skal nok løbende fortælle om Eddies videre skæbne  Så kryds fingrene  <M <E

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: gode råd ønskes om Kattetisseri
« Svar #13 Dato: 10 December , 2008, 15:11 »
Jeg vil ikke træde nogen over tæerne :-\, men jeg mener også, at da der normalt er mindst trafik om natten, må det være på det tidspunkt, der er mindst risiko for, at de bliver kørt over. Det kommer selvfølgelig også lidt an på, hvor man bor.

Her har vi haft 2 ude katte i alle de 9 år, vi har boet her. Det er stadig de samme 2 katte og de er aldrig inde og har klaret alle dage og nætter i fin stil, uden at komme til skade. De kommer hver dag og bliver fodret på samme tidspunkt, som jeg er ude ved hønsene. Det skal lige siges, at vi bor på landet, hvor der ikke er ret meget trafik.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: gode råd ønskes om Kattetisseri
« Svar #14 Dato: 10 December , 2008, 19:18 »
Min kat får samme sætning når hun går ud om aftenen: "Pas på bilerne Luna" Det har 7-9-13 virket indtil videre...hehe  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth