Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?  (Læst 34822 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Dato: 16 Juni , 2012, 08:56 »
Jeg har læst og læst og læst på alle de tråde der er om kaniner og slagt, og blevet en del klogere synes jeg. Og jeg mindes at jeg har læst en "opskrift" på hvilke racer man skal sætte sammen hvis man alene går efter kødet, eller hvis man både vil bruge kød og pels, men jeg kan ikke huske hvor ??? Så kære alle kaninkyndige, hvilke racer skal jeg sætte sammen, når det nu er både pels og kød jeg går efter? Og hvad med angora, går de overhovedet at blande ind?
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #1 Dato: 16 Juni , 2012, 09:10 »
Hvad er dine ønsker for pels? er det farve? kvalitet?

Men som du sikkert har læst er det godt at blande hvid land (pga hurtig kødsætning) på en af de 2 store enten fransk vædder eller belgisk kæmpe. Den gang jeg brugte hvid land (mor) og belgisk kæmpe (vildtfarvet far) blev samtlige unger vildtfarvede. Hvid land har en fantastisk dejlig tyk pels. Skulle jeg igang igen ville jeg nok vælge dansk land og renavle dem, pga den hurtige kødsætning = fornuftig slagtealder = kort fodringstid... kontra de store som æder meget i lang tid for at få en fornuftig kødsætning  ;)

Jeg har ingen erfaring med angora...

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #2 Dato: 16 Juni , 2012, 09:16 »
Karina: Takker for så hurtig svar. Pelsen skal gerne ha en go kvalitet - forstået på den måde, at jeg rent faktisk også kan sy hjemsko, luffer, halstørklæder osv. af det. Det må gerne kunne holde til lidt, og samtidig må det gerne være godt med kød og ikke masser af knogler når vi skal til at slagte. Har læst at belgisk kæmper har store knogler kontra kød, er det korrekt? Og den danske land, hvor gamle er de, når de er klar til slagt?
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2012, 09:18 »
hov, så vil jeg også gerne vide en ting mere. Der bliver ind imellem skrevet kødracer...... hvilke reelle kødracer findes der?
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2012, 09:50 »
Du skal huske på at kaninskind er tyndt, så du bli'r nødt til at kombinere det med fx læder hvis du vil lave hjemmesko. Særligt skind fra hunkaninen er tynde.

Udfra dine ønsker om pels af god kvalitet og mere kød end knogler, så vil jeg helt sikkert anbefale den hvide land. De har ry for at ha dårligt temperament, men der findes altså avlere der godt kan finde ud af at avle på de med godt temperament. Jeg har 1 tilbage, som er noget af det sødeste og børnevenlige... det er et spørgsmål, vil jeg påstå, om god håndtering fra de er små.

Der er osse rexkaninen... den har jeg osse haft. Deres pels er utrolig lækker, blød som vat og tæt som bare pokker. Det er en udemærket slagtekanin. De gange jeg har krydset med rex har jeg ikke kunne få pelsen med i det blandede afkom. Jeg forsøgte jo, som med høns, at lave krydsningsforbedring ved at krydse 2 rene racer og dermed få store eller bedre slagtedyr, men jeg synes nu ikke det ga' en større slagtevægt af den årsag.

Jeg har altid slagtet når de var 5-6 måneder gamle, men jeg tror de fleste slagter ved 4-5 måneder (særligt med hvid land kan det gøres). Det skete udelukkende så sent, fordi jeg ikke brød mig om slagtningen...og det er osse derfor vi ikke har dem mere  :-[

Offline ole nordsj.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #5 Dato: 16 Juni , 2012, 10:23 »
Som barn havde vi racekaniner. Fransk vædder, dværg vædder og angora. Angorarene var min mors, og vil jeg mene, dur ikke som skind. Det er med angorakaniner jo sådan, at det er ulden man er interesseret i. Mener det var hver 4 måned, at min mor klippede dem, kartede ulden, spandt den, og strikkede så ting og sager ud af det. Min store interesse var de franske væddere :) Flotte dyr der selvom standarden siger minimum 5,51 kg, ja så lå alle vores dyr fra 6,2 til 7 kg  ;D Franske væddere er hvis du spørger mig formidable slagtedyr, og i øvrigt meget rolige, og omgængelige. Det er sådan så i søndags på Roskilde dyrskue, købte jeg en chinchilla farvet fransk vædder han, og 3 vildtgrå hunner, alle med anlæg for chinchilla. De er købt med henblik på kødproduktion og netop også brug af skindet. Derfor gik jeg decideret efter ensfarvede dyr. Hvorvidt den ene race har tykkere pels end den anden, skal jeg ikke vurdere. Tror også det hænger sammen med tidspunktet på året de bliver slagtet. Rexkaniner har jo noget af det blødeste og lækreste pels, men kan bare huske, at de kunne virke aggresive. Det er mine oplevelser med hensyn til kaniner 8)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #6 Dato: 16 Juni , 2012, 10:29 »
Kanin-racen til pelsproduktion er jo racen Rex, så mon ikke det er fordi den har den bedste pels?  Altså når det er den der opnår den bedste pris på Danske Pelsauktioner.
NB: Rex leverer samtidig en OK slagtekrop.

Offline ole nordsj.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #7 Dato: 16 Juni , 2012, 10:32 »
Helt enig rudy de har en fantastisk pels, og meget unik :)

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #8 Dato: 16 Juni , 2012, 10:40 »
Angorauld må man da ikke karte.Fy ha.Det spindes direkte fra (totten) ;)

Jeg ville ikke blande angora med andre racer.Den smager forresten okay.Har slagtet en del af dem da jeg var på angorafarmen.

Da jeg ønsker mig kaninkød i fryseren har jeg også lige anskaffet mig Fransk Vædder
En han i Chincillafarve og en Madagaskar kappetegnet hun.Begge unger fra i år.Så det er først næste år det går løs.Glæder mig til projektet.Aner ikke hvordan skindet er at bruge.

Du skal måske også tænke lidt i farver.Dine færdige produkter hvordan skal de se ud.Skal du ha mulighed for at lege med farver skal du jo også vælge ud fra det .Det lyder rigtig spændende det du har gang i .Held og lykke med det  /o
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

karina dj

  • Gæst
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #9 Dato: 16 Juni , 2012, 10:43 »
Jeg har som tidligere ejer af rex intet at sætte på deres temperament! Så det skal ikke holde dig tilbage i hvert fald. Iøvrigt findes de i flotte farver og med prikker og det hele. Det kan næsten ikke være bedre hvis man som du osse har øje for pelsen mht at sy.
Der var ikke forskel i slagtevægt på rexen og mine andre mellemstore kaniner (thyringer, satin, belgisk hare)...

Offline ole nordsj.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #10 Dato: 16 Juni , 2012, 10:45 »
Hehe :) Undskyld det med kartningen. Som sagt var min interesse de franske væddere, så hvordan skulle sådan en lille snotunge interessere sig for om det var fåreulden eller angoraulden der blev kartet ;D

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #11 Dato: 16 Juni , 2012, 10:50 »
Ole det er da muligt hun gjorde det.Evt for at blande det med andet uld.Det er meget glat og svært at spinde af.Skrev det nu også mest for at drille ;)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #12 Dato: 16 Juni , 2012, 13:29 »
I forhold til pels er rex oplagt og slagtemæssigt er det også en rigtig brugbar race (jeg har unger lige nu, så hvor mange skal du bruge  ;) )
Alle kaninpelse har det med at fælde så holdbarheden er ikke så god som fx mink, ræv eller chincilla.
Vil du opnå optimale slagtekaniner skal du overveje, som tidligere skrevet, at blande nogle af de store racer. Hvid land, blå wiener, californian, NZR og fransk vædder er gode kødkaniner og ved at parre to af de nævnte racer vil du typisk opnå større kuld og bedre tilvækst end hvis du avler renracede.
Lige en fodnote: I forhold til pels er Alaska også en mulighed. Den er ikke så stor, men tilvæksten er god, så de kan slagtes relativt tidligt og de har den smukkeste blanke kulsorte pels.

karina dj

  • Gæst
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #13 Dato: 16 Juni , 2012, 13:35 »
Nåjada...alaska...den har jeg jo osse haft. Lækker glat og skinnende pels  /o

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #14 Dato: 16 Juni , 2012, 15:14 »
Slagtemæssigt blánder jeg en stor tysk kæmpeschecke, en belgisk kæmpe eller en fransk vædderhun  med en mellem/større hankanin. Det lidt forskelligt hvilken race hankanin jeg bruger. pt er det en chinfarvet rex fordi jeg også har sårn en hun. Så han er far til alting pt. Er heeelt vildt med Rexer...både størrelsen, pelsen og så har de det skønneste temperament.

Men kun rene rexer får den skønne pels.

Så i det store hele går jeg ikke så meget op i præcis hvilken race ...blot er ejg opmærksom på at lave kryds da det giver stærke, sunde dyr med god tilvækst. Kryds ikke de store racer med hinanden ...der er for langsom tilvækst = for dyre i foder.
Med venlig hilsen Søs