Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bell mistede sit føl.  (Læst 10815 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Bell mistede sit føl.
« Dato: 01 Juni , 2012, 09:34 »
Har lige brug for at komme ud med det, er helt tom, føler man går i en bobbel og kan ikke foretage mig noget fornuftigt.
Min skønne Bell var sat til at fole sit føl næste weekend, i går da jeg gik på job , var hun begyndt at sætte en smule yver, men langt fra hvad hun plejer og kun fordi jeg kender hende, kunne jeg se at starten var gået. Ingen bekymringer ud over dem man altid har, Bell står altid med kæmpe yver og mælkeløb, når hun foler. Jeg overvejere at kikke ned på folden da jeg kommer hjem kl 24, men kalder mig hysterisk, går hønsene efter for div udyr i stedet og går i seng kl 2, efter en vagt på 16 timer. Kl lidt i 7 ringer tlf., naboen.... alarmklokkerne ringer, de siger det ser ud til at Bell er igang med at fole. Mig i tøjet og ned på folden, rigtig nok ligger hun ned og "noget " er på vej ud, jeg kan straks se at det ikke er normalt og Bell har store smerter. Ringer til dyrelægen og han kommer ud. Føllet ligger med nakken først, og begge forben knækket sammen under maven, føllet er kvalt. Vi kæmper 40 minutter med at trække føllet ud, Bell er helt fantastisk, trods mange smerter. Det blev en helt perfekt sort hoppe. Jeg var bare så lettet over hun fik hende ud. Bell lå en halv time på folden, før hun havde kræfter til at hilse på sit lille føl, som ikke svarede  :'(. Heldigvis  har hun rejst sig nu og slikker følle rent og tager det bare så godt. Men hun kæmper med smerterne, har fået en stor bule mellem forbene som nok er en blodsamlig pga overanstrengelse. Håber min dejlige hoppe overlever (dyrlægen er med i forløbet)
Jeg har været med til 5 folinger,  adskillige læmninger og kender mine dyr, jeg har bare lige nu så svært ved at forstå hvad der er gjort galt, kunne jeg have reddet føllet hvis nu jeg havde kikket ned i nat ?? Nej jeg ved godt jeg ikke kunne gøre fra eller til, føllet lå forkert, men alligevel  :-\ :-\.

Det ga lidt luft at komme ud med det og varme i fingerne, det er ikke rigtig sommer derude i dag  :-[ :-[


Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Bell mistede sit føl.
« Svar #1 Dato: 01 Juni , 2012, 09:43 »
 *t
Det er altid forfærdeligt at føle at man ikke har levet op til sit ansvar som dyreejer. Men reelt KUNNE du jo ikke have gjort noget - føllet lå forkert og det kan man jo ikke se før folingen er næsten overstået. Det havde IKKE hjulpet at du havde kigget til hende i nat - eller var kommet en time før derud i morges.
Har du tjekket, om der er føl, der mangler ammemødre? Det kunne måske trøste både Bell, dig, et moderløst føl og dennes ejer.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Bell mistede sit føl.
« Svar #2 Dato: 01 Juni , 2012, 09:49 »
Åhhh... Malena, føler med dig.
Godt at din Bell overlevede.
 *t *t

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Bell mistede sit føl.
« Svar #3 Dato: 01 Juni , 2012, 09:51 »
Hvor synd for jer *t *t *t
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Bell mistede sit føl.
« Svar #4 Dato: 01 Juni , 2012, 10:10 »
Bell har ikke fået mælk i patterne og håber ikke det kommer, efter at efterbyrden er kommet ud. Hun er tjekket af dyrlægen og har det efter forholdene godt. Hun kalder ikke, spiser lidt græs og gulerødder/æbler. De andre ponyer er derimod dybt hysteriske  :o

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Bell mistede sit føl.
« Svar #5 Dato: 01 Juni , 2012, 10:41 »
Åh hvor er det bare synd for Jer Malen  *t - jeg ved om nogen hvor længe man går og glæder sig til at føllet kommer.

Vi har heldigvis aldrig stået i din situation (og der er efterhånden født 21 føl her på stedet), men har kun prøvet et par gange hvor vi lige har måttet rette et forben ud inde i hoppen og én hoppe har "kastet" nogle måneder forinden og der var ingen komblikationer i den forbindelse. Derimod er der et par stykker i vores bekendskabskreds og af vores kunder som har oplevet at føllet lå forkert, men det var så kompliceret at føllene havde kæmpet så meget inde i hoppen at den forblødte på kort tid, så selvom det er én utrolig trist tid lige nu og jeg godt ved at det er svært at se nogle lyspunkter, så må I forsøge at glæde Jer over at Bell i det mindste overlevede, hvor de derimod både mistede hoppe og føl. Jeg krydser fingre for at Bell snart er på højkant igen og slipper uden mén.

Mange Hilsner fra Majbritt
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Bell mistede sit føl.
« Svar #6 Dato: 01 Juni , 2012, 10:53 »
Øv en trist historie trøste kram til dig og din hoppe håber hun hurtigt kommer til hægterne.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: Bell mistede sit føl.
« Svar #7 Dato: 01 Juni , 2012, 12:20 »
Åååh nej, det er næsten ikke til at bære, og så efter den lange ventetid.
Håber hoppen snart er frisk igen.  *b til dig.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Bell mistede sit føl.
« Svar #8 Dato: 01 Juni , 2012, 15:30 »
Herregud, Malena, jeg forstår din tomhed.
*b til dig.
Jeg *k for at Bell kommer sig uden mén.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Bell mistede sit føl.
« Svar #9 Dato: 01 Juni , 2012, 16:27 »
Stakkels dig og Bell
Det er ikke så rart at miste føllet når man har ventet så længe, men det er nu mest synd for hoppen, jeg håber hun hurtigt glemmer at der overhovedet var et føl.
God bedring til Bell og op med humøret til dig  *b
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Bell mistede sit føl.
« Svar #10 Dato: 01 Juni , 2012, 17:35 »
Åh, sikken trist oplevelse. *t Håber på det bedste for din hoppe *k.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Bell mistede sit føl.
« Svar #11 Dato: 01 Juni , 2012, 19:25 »
Bell er kommet op i stalden med sit føl. Hun er ikke dybt hysterisk, men kaldte lidt da den var ude af syne. Hun ligger meget ned og har meget ondt når hun går. Jeg har bare så forfærdelig ondt af hende, prøver at forkæle hende med gulerødder og æbler. Følle bliver afhentet af Daka på mandag, så medmindre hun selv går fra, for hun lov at være sammen med hende til der. Følle ligger i trillebøren og Bell ved siden af.
Jeg havde ikke i min vildeste fantasi troet det ville gøre så ondt i hjertet. Men jeg er bare så glad for at min dejlige Bell overlevede, et øjeblik på marken var jeg meget itvivl.

karina dj

  • Gæst
Sv: Bell mistede sit føl.
« Svar #12 Dato: 01 Juni , 2012, 19:35 »
Puha Malene! Den er hård  :'(

Jeg er glad for at høre din hoppe klarede det... det var trods alt det bedste det var hende der blev hos dig  *t

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Bell mistede sit føl.
« Svar #13 Dato: 01 Juni , 2012, 20:29 »
Det er bare så synd når en af dem dør og det går lige i hjertet på en :(
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Bell mistede sit føl.
« Svar #14 Dato: 02 Juni , 2012, 07:38 »
 *l Nej hvor er det synd for jer.

Jeg  *k for at Bell får det bedre
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste