Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Græsfrø til et lille fårhold  (Læst 7677 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline voldsgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Græsfrø til et lille fårhold
« Dato: 23 April , 2012, 14:11 »
Goddag
Nu har jeg ledt lid rundt på nettet og syntes ikke rigtigt at jeg kan finde så meget og ja så tænkte jeg at der måske var nogle herinde som kunne hjælpe mig.
Jeg skal til at ha sået marken(4td) til med græs så jeg kan få får derud sidst på sommeren, jeg vil hører om hvad for noget græs man skal købe? jeg har set at DLG har nogle særlige fåreblandninger men de koster knap 2300 for at så marken til og ikke fordi at jeg ikke vil gøre noget godt for mine dyr men vil hører om der er andre muligheder end den dyrere fårblandning?

på forhånd tak
Jens
fynbo på 29 med hang til det simple liv
1.5 Wyandotter i guld/sortrandet
1.3 Dværg Wyandotter i sølv/sortbåndet
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Græsfrø til et lille fårhold
« Svar #1 Dato: 23 April , 2012, 14:28 »
Fåre-græsblanding er gode, fordi sammensætningen netop gør at græsset kan tåle hård nedbidning.
Men ellers kan du prøve at lave en beregning ud fra 2-3 af de billigst Rajgræs typer og dertil 12-15% småbladet hvidkløver. Overvej også blot en enkelt type Rapgræs, det gør græsmarken meget slidstærk.

Lige meget hvilken blanding, så tilsætter jeg altid 1-2 kg./ha. kommen og ½ kg./ha. Cikorie, da disse urter indeholder masser af mineraler som de henter op langt nede fra med deres pælerod.
+ en ekstra uvurderlig sidegevinst, disse urter modvirker trommesyge.
For mange år siden havde jeg 8 moderfår der lå døde af trommesyge, pga. en god hvidkløvermark. Derfor så jeg altid disse urter i nu, og har aldrig siden set, blot tendens til trommesyge.

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: Græsfrø til et lille fårhold
« Svar #2 Dato: 23 April , 2012, 16:59 »
Hej Claus

Jeg har ikke forstand på får, men jeg har ca 2okg græsblanding nr. 258 (solfaxi) fra dlg stående fra sidste efterår. (udløbesdato 9/2012). En god græsblanding til islandske heste. Kom med et bud, jeg bor i Vejle Ø tæt på motorvejen.
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Græsfrø til et lille fårhold
« Svar #3 Dato: 23 April , 2012, 20:17 »
Hej Claus

Jeg har ikke forstand på får, men jeg har ca 2okg græsblanding nr. 258 (solfaxi) fra dlg stående fra sidste efterår. (udløbesdato 9/2012). En god græsblanding til islandske heste. Kom med et bud, jeg bor i Vejle Ø tæt på motorvejen.

Hvis Jens ikke er interesseret og prisen er rigtig så vil jeg gerne købe det.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline voldsgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: Græsfrø til et lille fårhold
« Svar #4 Dato: 23 April , 2012, 21:22 »
Hej Rudy
Mange tak for dine gode råd og ved du om man kan købe små potioner af de forskellige rajgræsser da jeg kun har 4td som skal såes til.
Danny du er velkommen til at købe de frø som kristina har.

mvh jens
fynbo på 29 med hang til det simple liv
1.5 Wyandotter i guld/sortrandet
1.3 Dværg Wyandotter i sølv/sortbåndet
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Græsfrø til et lille fårhold
« Svar #5 Dato: 23 April , 2012, 21:42 »
Hej Rudy
Mange tak for dine gode råd og ved du om man kan købe små potioner af de forskellige rajgræsser da jeg kun har 4td som skal såes til.

Selv tak Jens, altid dejligt hvis man kan bidrage med viden. Især hvis ens egne "dumheder" kan redde andre fra uheld. Her tænker jeg på min oplevelse med trommesyge, og at der nu såes urter i græsmarken.
Jeg har selv tidligere købt såvel Alm.Rajgræs som Italiensk Rajgræs i 10 kg., når jeg selv blandede. Dog de sidste par år købt i 25 kg. sæk, men det var blot pga. ekstra rabat, så 10 kg. må stadig kunne fåes.
Og hvidkløver er pakket i 1 eller 2 kg. poser.

mvh jens

Offline Mette E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 100
Sv: Græsfrø til et lille fårhold
« Svar #6 Dato: 27 April , 2012, 13:02 »
Hej
Jeg har altid brugt græsblanding nr. 52 til mine får/køer/heste.
Men har gerne villet have noget cikorie på marken også. Hvor har du/I købt det?
Og hvad gør kommen?
Kan kvæg og heste også græsse på marker med cikorie og kommen?

Mette E
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Græsfrø til et lille fårhold
« Svar #7 Dato: 27 April , 2012, 13:45 »
Såvel Cikorie som Kommen hæmmer den skumdannelse, som forårsager trommesyge, dertil kommer at begge dele nedsætter parasit tryk væsentligt.
Jeg har i de nu over 10 år jeg har brugt Cikorie og Kommen, ikke brugt/haft behov for at bruge Ormemiddel i fårebesætningen.
Købes på foderstof eller hos Hunsballe Frø.

NB: Der findes enkelte andre urte arter som ud fra forsøg har samme gavnlige virkning, og disse har jeg også afprøvet, men stoppet med brugen af dem igen, da de efter 1 - 2 år forsvandt i græsmarken pga. at de ikke tålte fårenes nedbidning gennem sæsonen.

Andre dyrearter tåler også disse urter, og har også gavn at de mineraler de
indeholder.

Jeg var så heldig at komme ret let til min viden, som er underbygget af forsøg, da jeg pga. materialebidrag og min viden (brugte enkelte urter + var autoriseret økolog), til en studerende på RUC er lavede et digert værk til eksamens-afhandling om netop emnet: Forskellige urters gavnlige effekt på husdyr, efterfølgende fik hele værket tilsendt.
« Senest Redigeret: 27 April , 2012, 13:50 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline voldsgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: Græsfrø til et lille fårhold
« Svar #8 Dato: 27 April , 2012, 22:00 »
Mette:
er det denne blanding af græsfrø som du bruger: http://butik.hunsballe.dk/shop/froeblanding-nr-52-372p.html ?

Rudy:
sådan som jeg læser det så kunne jeg med fordel købe f.eks fåreblandning 52 hos hunsballe og så blande Kommen og Cikorie i det? eller hvordan ville du gøre det?
mvh jens
fynbo på 29 med hang til det simple liv
1.5 Wyandotter i guld/sortrandet
1.3 Dværg Wyandotter i sølv/sortbåndet
1.4.blandnings får
0.2 Hereford