Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jer med hund(e)  (Læst 12222 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tom Waits

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Jer med hund(e)
« Dato: 28 November , 2011, 17:52 »
Godaften med jer!!!!!!!!
vi har over længere tid snakket om at få en hunde ven til thomsen(vores hund).....hvad er jeres erfaring med det? Han skal være far her til December, hvad er jeres erfaring med søskende/forældre/børn sammen?
1,1 Hund
2,2 langhåret misser
1,5 Dansk landrace
1,2 moskusænder
og selvfølge en dejlig kæreste og en skøn lille dreng og en skøn lille pige.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #1 Dato: 28 November , 2011, 18:01 »
Det kommer vel helt an på, hvilket gemyt han har samt generelt temperament og hvilken race!? Jeg fornemmer, at én af hvert køn er bedst (for min hund ihvertfald). Jeg kender flere, der har én af hvert køn.. Men også nogle, der har flere tæver. Her er min fornemmelse, at det er bedst med mor og datter. Jeg tror, jeg ville frygte lidt "far og søn", men igen...temperament og omgængelighed...og der kan det jo være svært, da man ikke ved hvalpens temperament og personlighed sådan helt ihvertfald, før den er ved at være voksen..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #2 Dato: 28 November , 2011, 18:02 »
..og hvis I nu valgte en tæve - ville I så være villig til "snip,snip"? Eller....?  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lis V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 328
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #3 Dato: 28 November , 2011, 18:05 »
Jeg har to hanhunde, det går fint. Ingen af dem er neutraliserede.
De har det herligt sammen og det er en Shæfer og en Dansk svensk gårdhund.
Du kender din gamle hund bedst og ved hvordan den omgås med andre hunde..
God fornøjelse med det /o
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #4 Dato: 28 November , 2011, 18:10 »
Jeg har to hanhunde, det går fint. Ingen af dem er neutraliserede.
De har det herligt sammen og det er en Shæfer og en Dansk svensk gårdhund.
Du kender din gamle hund bedst og ved hvordan den omgås med andre hunde..
God fornøjelse med det /o

Jeg siger ikke, at din udtalelse er forkert..men jeg kender nogen med to hanhunde. De har altid haft det super fint sammen - indtil parret fandt ud af, at den ene hund i høj grad dominerede den anden, når de ikke var hjemme! Det var altså KUN, når de ikke var hjemme. Der findes yderligheder, både til den negative og positive side  :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #5 Dato: 28 November , 2011, 18:37 »
Erfaringen fra hverdagen som adfærdsrådgiver siger: Sørg for, at der er mindst to års aldersforskel, hvis de har samme køn. Det mindsker risikoen for stridigheder.
Hvis du beholder en hvalp - og det kan være dejligt - så husk at få den ud og opleve verden uden far, så den også lærer at stå på egne ben. Det glemmer folk alt, alt for tit, og så har vi problemet, når den gamle hund dør.
Når alt det er sagt, så synes jeg det er SKØNT at have to (eller flere) hunde sammen. Meget sjovere end bare en hund :D så: go for it!

Offline Jytte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #6 Dato: 28 November , 2011, 18:41 »
Jeg har i mange år kun haft hanhunde, og altid flere sammen, jeg syntes at de var nemmere at træne med /o Men så blev jeg grebet af en race, som jeg også gerne ville avle på, så måtte der der, unægtelig tæver til ::)
Det kan blive en rigtig lang historie, så jeg forkorter den, til det væsentlige, som min erfaring er kan man både have kun hanner, kun tæver (der skal man bare tage hensyn til, at HVIS de slås, så er det alvor!!!!), han og tæve, ja med det kan blive et større cirkus når tæven går i løbetid, har haft en hanhund der kunne springe ud af sin hundegård (1.80) og så gå igang med dørkarme ind til huset for at få fat i tæven!!! Da jeg byttede, og tænkte ok så kommer hun i gården og han i huset, bed/spiste han vindues karme og dørkarme indefra for at komme ud!!!
Lige nu har jeg 4 hunde, 2 tæver, de er neutraliseret, da de ikke egner sig til avl, en gammel hanhund på 13, og en lille knøs på 12 uger  /o
Det er 2 riesenschnauzere og 2 mellem schnauzere, de yngste er riesen.
Hvis man har fornuftige hunde, og har tid til at lave noget med dem hver især, er det en fornøjelse at have flere hunde.
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

frida

  • Gæst
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #7 Dato: 28 November , 2011, 18:50 »
Vi har to tæver sammen (der er kuldsøskende). De har et utroligt nært sammenhold, og har strengt taget nok i hinanden ::). Jeg tror, det er to lykkelige hunde, der lever på en sund hunds naturlige måde. Forstået på den måde at de begge er helt vildt rare og venlige, men de har været svære at opdrage, da de har haft hinanden altid, til at "bakke hinanden op" i først at komme når det passer dem at komme (de holder øje med om den anden kommer, og hvis ikke, er det heller ikke nødvendigt at den ene lystrer >:().

Før dem havde vi også to jævnaldrende tæver. Der fik vi den ene fra hvalp, og den anden kom "løbende til" som knap et-årig. Det var klart de bedste hunde i verden. Vi havde nået at præge/opdrage den første hund, inden "tilløberen" kom til. Derefter "opdrog" den første hund på "tilløberen", og wupti, så havde vi to skønne velopdragne hunde.

Jeg tror ikke det er et stort problem, at få en hvalp. Det er min overbevisning, at to mentalt sunde hunde, finder en naturlig "rangorden", uden store slagsmål osv., når de lærer hinanden at kende inden én (eller begge) bliver kønsmodne.

Kort sagt, hvis det var mig, der havde lyst og mulighed for dette valg, ville jeg godt turde dette, forudsat min ældste hund er rimeligt velfungerende mentalt.

Offline Tom Waits

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #8 Dato: 28 November , 2011, 19:07 »
Mange tak for jeres hurtige svar, ved min (gamle) hund har et dejligt temperament...stort legebarn, kan dog godt spille lidt med musklerne når han tumler, men er vist ganske normalt(er forresten en golden retriever) vi har snakket om at få en han til, men synes det er lidt svært.
Metmus: ja, hvis det bliver en tæve så må en af dem fikses
Lis V:hvor stor alders forskel er der på dine hunde?
Jytte: hvordan kan du komme til at lave noget med alle de hunde :D,min skal jo bare være med i alt hvad jeg laver, men det er jo hyggeligt.
Storm-olsen:Er det ikke noget med at hund nr.2 følger den (gamle)....
AnetteJ:super, det var lige det jeg søgte hehe
1,1 Hund
2,2 langhåret misser
1,5 Dansk landrace
1,2 moskusænder
og selvfølge en dejlig kæreste og en skøn lille dreng og en skøn lille pige.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #9 Dato: 28 November , 2011, 19:14 »
Jeg ville tage hunden med når den nye vælges. Det er trods alt deres sprog der skal snakkes og kan de ikke sammen er du slet ikke i tvivl.
« Senest Redigeret: 18 Februar , 2012, 14:09 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Tom Waits

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #10 Dato: 28 November , 2011, 19:29 »
okay, jean så må man sige du da ved hvad du snakker om.... /o
tror nu også det bliver kanon, når vi da bare lige kan finde ud af om det skal være hun eller han
1,1 Hund
2,2 langhåret misser
1,5 Dansk landrace
1,2 moskusænder
og selvfølge en dejlig kæreste og en skøn lille dreng og en skøn lille pige.

Offline Jytte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #11 Dato: 28 November , 2011, 19:45 »
Det er nemt, nu  ;D
Den gamle på 13, kan ingen ting, den på 5 tør ingen ting, og den på 3 træner jeg i Politi hundeforeningen, den lille nye er min bedre halvdels, og han skal også træne i PH /o
Men kan kun tilslutte mig at have flere hunde, bare man husker at de skal ud hver for sig, som der også er en der har skrevet  ;)
Og det er utrolig så meget en hvalp kan "tåle", i leg med en fornuftig voksen hund, og lære ikke mindst.
God fornøjelse, med den lille nye  /o
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

Offline Tom Waits

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #12 Dato: 28 November , 2011, 19:58 »
lyder godt jytte ;)
1,1 Hund
2,2 langhåret misser
1,5 Dansk landrace
1,2 moskusænder
og selvfølge en dejlig kæreste og en skøn lille dreng og en skøn lille pige.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #13 Dato: 28 November , 2011, 20:18 »
uha det er svært med en ny hund når man allerede har en... da jeg var yngere fik mine forældre en hund mere og da den gamle så den blev den deperameret...(ked af det) man kunne se i øjene på den at den nu ikke følte sig så meget værd mere... det endte med at vi afleverede hvalpen tilbage og nød vores "gamle" hund til den ikke kunne mere...

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Tom Waits

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #14 Dato: 28 November , 2011, 20:26 »
farm-svendsen:lyder da ikke rart, håber ikke det kommer til at gå sådan
1,1 Hund
2,2 langhåret misser
1,5 Dansk landrace
1,2 moskusænder
og selvfølge en dejlig kæreste og en skøn lille dreng og en skøn lille pige.