Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtekaniner  (Læst 75616 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Slagtekaniner
« Svar #15 Dato: 03 November , 2011, 20:15 »
Den opskrift må jeg prøve. Vi har godt nok slagtet de rex'er der skulle slagtes i år, men jeg kunne måske godt finde en der kunne være prøveklud  ::)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #16 Dato: 03 November , 2011, 20:33 »
Jeg har et flot voksent par New Zealand red jeg har besluttet at sælge (lokke lokke  :D)

 ;D ;D Jeg har ikke fået ham overtalt endnu men det skal nok komme. Jeg har heller ikke bur eller andre ting parat...og så bor jeg jo på Sjælland /d

men hvis nu.........................................................hvad skulle du så have?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Slagtekaniner
« Svar #17 Dato: 03 November , 2011, 21:18 »
tja 400 for dem samlet. Hunnen (kaldet Rosa) er to et halvt år og hannen (Julius) tre år. Hunnen er købt på landsudstilling og er rigtig pænt bedømt og hannen er ikke udstillet men efter udstillede forældre.
De vejer vel begge omkring 5 kg og laver nogle gode kuld (i gennemsnit 7 unger og der har ikke været under 5) i forhold til en del af de andre store/kæmpe racer har de en god tilvækst og man kan slagte dem relativt tidligt uden at de kun består af knogler.
Sjælland er det mindste problem. Hele min familie bor derovre, så der kommer vi ret ofte  :)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #18 Dato: 03 November , 2011, 21:22 »
Du skriver relativt tidligt. Hvad vil det sige?       
Jeg er fuldstændigt grøn på dette område. Har da kaniner men kun kæle-pus i stuen og ingen unger....så slagtekaniner vil være noget nyt...


Hmmm, måske jeg skulle lave et kuld unger bare for at få erfaringen.....det er godt nok dværge og jeg vil blive halshugget af sønnen hvis ikke vi sælger dem.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Slagtekaniner
« Svar #19 Dato: 03 November , 2011, 21:33 »
Jeg vil starte med at undskylde spammingen af denne tråd  ;)
Jeg har slagtet dem når de var omkring 16 uger og her var slagtevægten mellem 1700 og 2200 gram. Hvis du slagter en Belgisk kæmpe eller fransk vædder i samme alder vil den veje omtrent det samme, men en langt større procentdel af vægten vil være knogler. Ellers kan man med fordel krydse de store kødracer. Dette giver typisk større kuld og endnu bedre tilvækst.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #20 Dato: 03 November , 2011, 21:36 »
Hvis jeg nu skulle til at bygge en stald til dem, skal jeg så bygge et bur til hver unge også eller hvordan gør du det?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Slagtekaniner
« Svar #21 Dato: 03 November , 2011, 22:44 »
farm-svendsen: gider du ikke sende en opskrift på spegepølse?? Hvordan og hvor længe du salter og ditto med røgning??

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Slagtekaniner
« Svar #22 Dato: 04 November , 2011, 07:54 »
jeg snyder da jeg ikke har rygeovn... jeg aflevere bare 10 kg kød ved slagteren og 14 dage 3uger senere henter jeg 10 spegepølser lavet efter min smag... dog ønsker jeg mig en rygeovn da det er lidt dyrt at få slagteren tila t gøre det :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Tinakristensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: Slagtekaniner
« Svar #23 Dato: 04 November , 2011, 08:41 »
Jamen det var jo en perfekt opskrift på garvning med billeder og det hele. Det var dog luksus :)
Det må jeg simpelthen prøve, kan lige prøve med et par skind fra dette kuld, selvom de fælder, så kan jeg da øve mig lidt.
Uhh dine Rex er flotte, det kribler altså lidt i mine fingre... Men har dårligt pladsen lige nu...og det er da overhovet ikke spam... ;)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Slagtekaniner
« Svar #24 Dato: 04 November , 2011, 08:48 »
Ellers kan man med fordel krydse de store kødracer. Dette giver typisk større kuld og endnu bedre tilvækst.

Ja det må du nok sige! Prøvede engang at krydse min STORE franske vædder hun med en belgisk kæmpe han. Det kom der 9 mega hurtigt-voksende og forslugne unger ud af!!  :o Hold da op hvor kunne de æde. Men da de blev slagtet (dem der ikke blev solgt til levebrug) omkring 5 måneder gamle var der ikke særligt meget kød på dem, det var mest knogler. Så jeg ville vælge en decideret kødrace næste gang (hvis der bliver en næste gang). Og dine New Zealand red ser da fin ud  :)
Mvh Marianne

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Slagtekaniner
« Svar #25 Dato: 04 November , 2011, 09:09 »
Jeg er da interesseret i Rosa og Julius. Til slagtekanin-produktion. Forudsat at de ikke har øremider. Det kostede os en mindre formue sidst vi købte en ny hankanin. Han nåede at få smittet hele flokken inden vi opdagede det :(.
« Senest Redigeret: 04 November , 2011, 09:40 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Slagtekaniner
« Svar #26 Dato: 04 November , 2011, 10:01 »
@ karina dj: Kan man ikke bruge handsker så man ikke får garvet fingrene? Jeg tror faktisk at jeg vil prøve den med salt og alun efter næste slagtning. Det er den store hankanin der skal afsted :o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Slagtekaniner
« Svar #27 Dato: 04 November , 2011, 11:15 »
Dejligt at se så kvalificerede input omkring kaniner på et fjerkræforum! Hvis nogle skulle være interesserede i at lære meget mere om kaniner, både pasning, udstilling og slagtning, kan jeg varmt anbefale kaninliv.dk, der er et forum som minder meget om vores, men udelukkende fokus på kaniner. Jeg vil tro at kaninforum'et er hvor vi var for cirka 5 år siden mht. antal brugere og organisering, og tonen derinde er lige så behagelig som her - og den faglige viden er høj!

Og der er jo ikke noget i vejen for at være bruger på flere fora! ;)
Med sommerlige hilsner, Christian

karina dj

  • Gæst
Sv: Slagtekaniner
« Svar #28 Dato: 04 November , 2011, 11:51 »
Ankerine: Det er helt klart en fordel at bruge handsker, men de skal være meget tynde, ellers får du ikke fat i hinderne. Man skal sørme ikke undervurdere alun...det er jo "bare" et salt. Men nej, det har mange kedelige indvirkninger på kroppen. Jeg arbejdede en overgang på Vævestuen på Lejre forsøgscenter, og der var vi meget bevidste om at bejdse garnet udendørs, ellers for åbne døre og vinduer  /d

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Slagtekaniner
« Svar #29 Dato: 04 November , 2011, 12:38 »
Jeg er da interesseret i Rosa og Julius. Til slagtekanin-produktion. Forudsat at de ikke har øremider. Det kostede os en mindre formue sidst vi købte en ny hankanin. Han nåede at få smittet hele flokken inden vi opdagede det :(.
Åh nej hvor træls at få købt syge dyr, det kan hurtigt blive dyrt i forhold til hvad man havde forventet at bruge i investering. Hele banden herhjemme har lige fået strong-hold (havde en rex der var bar i nakken) og panacur, så de burde være fri for kryb og kravl.

Jeg har været burene igennem og fundet 2 rex-unger fra i sommers og de er ikke helt gode nok til at komme med på landsudstilling, så om en måneds tid når de er færdige med fæld skal denne garveopskrift helt klart prøves.