Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: øv kattekillinger  (Læst 11828 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
øv kattekillinger
« Dato: 30 Juli , 2011, 21:24 »
jeg betragter mig som en ansvarlig dyreejer, derfor fik vi for par måneder streiliseret/kastreret alle vores katte(Dem vi kunne fange) med håb om at slippe med ubehægeligheder med kattekillingerne- ja ubehægeligheder, måske lyder det frygteligt i nogens øre men når man bor på en nedlagt gård med 5  halv-vilde katte der hver kan levere 1-2 kuld af 4-6 killinger så synes man til sidst at det er frygteligt at det skal fortsætte og ingen vil have de killinger til sidst, især når de er  vilde, og ikke "håndtamme"
så nu var det det, så tænkte vi med et er "problemet løst", med et udgift er det overstået.
men så kommer vi fra ferie i dag, i maskinhuset ligger der en kattemor med  4  nyfødte killinger- hende har vi ikke set før!
øv hvor ærgeligt - søde er de, klart det er de alle sammen, men for ..... hvorfor ude hos os?
inden vi skulle til dyrlægen med alle de andre katte spurgte vi naboene om de vil have deres katte med i ordning- jo flere jo billigere vil det være(regning fra dyrlægen)
men neeeej, de "gamle landmænd" synes det er hyggelit med killingerne i ny og næ!
så nu har vi 4! og hvem vil påtage sig ansvar for dem?
ingen, dem hænger vi på- igen
 /d

« Senest Redigeret: 30 Juli , 2011, 22:02 Fra morAnna »
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: øv kattekillinger
« Svar #1 Dato: 30 Juli , 2011, 22:02 »
Hvor er det træls, når I tager ansvar.
Så hyggeligt med killinger i ny og næ, en gammel hat er det; det er bare for at undgå at få pungen op af lommen.
Man kunne ellers håbe, at jeres neutraliserede katte holdt andre katte væk, det ser man jo tit.
*t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: øv kattekillinger
« Svar #2 Dato: 30 Juli , 2011, 22:06 »
 så skal vi til dr. dyr igen...  så snart moderen er klar, og håber på hun ikke løber med dem, for til fårår kan virisikere endnu flere- hvad gør i andre for at holde de fremmede katte væk- vores hunde hjælper ikke, de er alt for " kattevante", kattelem er hellere ikke løsning for alle de katte kommer  igenem små sprækker i stalden /laden /maskinhuset... skal vi lade være med at stille foder? vores katte tager både mus og muldvarpe, så dem skal vi jo beholde... øj hvor træls!
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: øv kattekillinger
« Svar #3 Dato: 31 Juli , 2011, 00:15 »
Kattens Værn anbefaler at hvis det er vilde katte (ikke kælekatte) som har en fodervært og mulighed for at søge ly. At man kun skal fodre på et bestemt tidspunkt og kun når man ser katten. Der må ikke stå foder fremme hele tiden.

Men ja, øv at finde en ny kat på ejendommen, når man har sørget for at der ikke skulle komme flere. Men den må have fundet jeres hjem som et trygt sted at føde sine unger.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: øv kattekillinger
« Svar #4 Dato: 31 Juli , 2011, 00:59 »
Jeg tror jeg ville sætte foder til mine egne katte på den rigtige side af kattelemmen, så de kan komme hjem og spise, og så lade de andre om selv at finde deres føde, så kan det være det ikke er så interessant at bo hos dig, for andre end dine egne katte
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: øv kattekillinger
« Svar #5 Dato: 31 Juli , 2011, 03:18 »
Man er også ansvarlig dyreejer i mine øjne, når man agerer som du har gjort. At få neutraliseret de katte, som vel også er tilløbere, og endda på den "rigtige" dyre måde. Hatten af for dig, når man tænker på du måske ikke en gang selv har valgt de skulle komme til dit hjem.

Men alt det der, det er jo en skrue uden ende.  >:( For det kræver altsammen at man har nogle der er med på den.

her for nylig oplevede jeg en bekendt, en dyreelsker troede jeg.. Men det kom vist kun til det med hunde. Men nogle mennesker, tror også det er ok sådan at smide kattene af hos andre der har så mange, så det vil de nok ikke opdage. De bliver jo fodret, og derved har de det jo godt.

Jeg har det også lidt øv, med dem der vælger at fodre på de hjemløse katte.. For det er jo så hyggeligt at se de mødre komme med dere killinger hvert år. Men hvad så med os, der har betalt for vores katte bliver kastreret, vacciner, ormekur. funktionen er jo den samme, selv om kattene er kastreret.. De kan sagtens fange mus og rotter alligevel.. Selv på fyldt mave  ;)

Men hvad med dem? Vi kan mange gange betale for dyrlægeregninger forårsagdet af uønsket hankattes naturlige instinkter. En masse killinger med klamydia, og nye killinger på vejen næste år. Og et brev ind af brevsprækken ind i mellem, at de mennesker der har været glade for deres katte, har været nødsaget til at aflive dem alle, grundet udbrud af katteaids. Så det er også lidt en bøn til dem der er ligeglade, samt en advarsel til os andre.

Jeg bliver simpelthen så harm på de landmænd, der ikke er deres ansvar bevidst, de kan endda trække foder og diverse andre ting fra i skat. Eller for den sags skyld harm på de mennesker, der bare sætter kattene af som ovennævnte. Fordi at så er det jo ikke mit problem mere.. Og så er det ligemeget om andre får problemet, eller de har lige bidraget til et nyt problem. Og dem der bare trækker på skuldrene, når man lige er ved at køre deres kat ned med killingefølget. Den får jo p-piller, så den burde jo ikke få killinger. Gad vide hvad der sker med dem? Udover, man kan samle en kaldende killing op ud i haven ikke en gang 6 uger gammel. Formentlig pga den er jaget bort af en eller anden hankat, for de har jo instinkter.. Og jo hurtigere killingerne er væk, jo hurtigere på missemor igen.

Nå undskyld mine frustrationer..

Jeg er ked af det på dine vejne MorAnna. Og håber virkelig i finder ud af det.

 *b Trøstekram herfra, og tusinde tak fordi du har gjort dit til at løse problemet.
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: øv kattekillinger
« Svar #6 Dato: 31 Juli , 2011, 09:08 »
Det er et stort problem, at "folk" ikke tager katte og deres rettigheder - og problemer - mere alvorligt.
Inden længe har vi også sæson for sommerhuskattene igen, og jeg skullehilse og sige, at når sommerens killing til januar har skullet klare sig selv i sne og kulde, så er den ikke yndig mere. Den er elendig!

Problemet med tilløbere og folk, der sætter katte af ved andre folk langt ude på landet er jo desværre også alt for velkendt g ofte dyrt for dem, der "modtager".
Det er så forbandet tarveligt!

Man kan jo prøve, om man kan få en aftale med kattens værn eller dyrenes beskyttelse, men det ændrer jo ikke ved, at man er den, der hænger på den.

Hatten af for jer, der kæmper for at gøre det rigtige for kattene!

Offline mineunger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 207
Sv: øv kattekillinger
« Svar #7 Dato: 31 Juli , 2011, 10:31 »
Øv noget møg! Jeg føler med dig og håber i mit stille sind at det ikke kommer til at ske her.  :-\
Jeg har to katte, begge neutraliserede og ønsker IKKE flere. Vores to hunde er gode til at holde fremmede katte væk.  /o
MEN i de sidste 14 dage har jeg dagligt set den samme fremmede kat i mine stalde og omkring vores grund. Og den forsvinder ikke selvom hundene jager den. Jeg kan se at den spiser af mine kattes mad, da det forsvinder lynhurtigt. Også selvom mine egne katte slet ikke er hjemme!!!
Hvis den absolut SKAL blive her så håber jeg at det er en hankat og at den lader mine kyllinger være..... (men jeg har allerede jagtet den ud af gårdspladsen en dag hvor kyllingerne var på udgang.)  >:(
Jeg håber at du kan komme af med de nye killinger, og at missemor kan indfanges og neutraliseres.
Tanker fra Stina
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: øv kattekillinger
« Svar #8 Dato: 31 Juli , 2011, 11:09 »
Du gør mere end langt de fleste.
Og dine naboer er nogle narrøve for at sige det rent ud, hvis de syntes det er hyggeligt med en killing i ny og næ, så kan de sq fise ud og købe en og så være deres ansvar bevidst og får kræet neutraliseret.
Jeg sidder selv lidt i samme situation som dine klaphattenaboer, min lille søde unge hunkat havde den atypiske adfærd da hun kom i løbetid første gang. Modsat de andre hunkatte jeg havde så sagde hun ikke et kvæk... så da hun pludselig begynte at se lige lovlig velernæret ud, var jeg jo godt klar over hvor det bar hen..... jeg besluttede at hun skulle ligge med max 2 killinger, så ville jeg aflive resten..... det sidste havde jeg så ikke nosser til og hun ligger stadig med alle 5, og ja de er fanme søde de små, men kun 2 er reserveret til nye ejere så jeg har stadig 3 i overskud. alt sammen min fejl og hvis ikke jeg kan komme af med de sidste 3 så skal kattemadsbudgettet ligges om ;)

Men en ting er sikkert, så snart Missemor er klar, så kommer hun under kniven.

Jeg tor jeg i dit tilfælde, Anna ville kontakte en jæger og få både den nyankomne og killinger aflivet. Og så bliver jeg nok hylet ud, men det kan gå ind under begrebet vildtpleje/reducering. det er et faktum at der er ALT for mange katte og mange er overladt til en grum skæbne (hvis de ikke lige kan finde ud til dig ;) ) Vi skyder ræve, skaver, kaniner etc for at holde bestanden på et for alle (incl natur) tåleligt plan, JEG syntes også det er ok at reducere i kattebestanden. for modsat de andre dyr som ikke lige lader sig lokke af dumme mennesker, så gør kattene og det kan blive skæbnesvangert for dem.
Hvis du har en ide om hvor missemor hører hjemme kunne du jo kontakte ejeren og sige at enten fjerner han den, eller også gør du. 
Da vi flyttede herud på gården kom var den tidligere lejers kat her også jævnligt det skal siges at de flyttede i oktober og vi fik nøglen i april !!! En dag kom den tidl. lejer og ville hente katten (som var fyldt med sår, bylder og øjenbetændelse) de kunne selvfølgelig ikke finde kræet lige der. JEg informerede at katten var i elendig forfatning og ville blive skudt hvis de ikke fik den med hjem, da jeg ikke var interesseret i at mine katte skulle smittes med hvad ved jeg.

Sjovt nok så har jeg ikke set katten siden.

pøj pøj
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: øv kattekillinger
« Svar #9 Dato: 31 Juli , 2011, 11:41 »
for nogle år siden havde vi aftale med dyrlægen at hvis vi finder nogle killinger ude i stalden eller hækken så måtte vi aflevere dem til dr. dyr og for et beskedent beløb få dem aflivet- da vi slet ikke kan gøre det selv...
denne dyrlæge tog killingerne 1- 2 gange om året men de skulle være så  "nye" som muligt og helst  lige efter fødsel, det har fungeret men jeg kunne blive ved, så fik vi dem steriliseret(lidt efter lidt alt efter hvor meget økonomi tillader, og som tidligere fortalt  nu fik vi os taget sammen og  fik resten neutraliseret i tyskland, da det er meget billigere)
Jeg kender en jæger  der kalder tilfældet for "akut betonitis", er det løsning?
de gamle landmænd der bor her i nærheden gør som de plejer - ingenting...
jeg har håbet på at alle 4 var nu døde her  til morgen da kattemor er meget sølle(tynd, har nok også orm eller lignn, hendes pels ser også meget skidt ud, men - de lever endnu, og mad skal hun vel have... eller skal jeg lade være med at give hende noget så regne med at hun går sin vej?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: øv kattekillinger
« Svar #10 Dato: 31 Juli , 2011, 11:54 »
for nogle år siden havde vi aftale med dyrlægen at hvis vi finder nogle killinger ude i stalden eller hækken så måtte vi aflevere dem til dr. dyr og for et beskedent beløb få dem aflivet- da vi slet ikke kan gøre det selv...

Det lyder lidt som Kattens Værns genudsætnings projekt. Har du prøvet at kontakte dem om du har en mulighed for sådan en ordning?

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: øv kattekillinger
« Svar #11 Dato: 31 Juli , 2011, 12:12 »
Ellers er den vel ikke så meget længere end at aflive dyrene før de bliver ældre?

Har selv måtte arbejde mig igennem en relativ stor bestand af vilde vild katte og den slags er jo nærmest et skadedyr...

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: øv kattekillinger
« Svar #12 Dato: 31 Juli , 2011, 12:15 »
Vi har ikke været så heldige med Kattens Værn. Fik bare at vide at når katten havde spist af vores kattes madskål så var den vores :o. Vi har også problemet med både "udflytterkatte" fra de omkringliggende gårde og "afsætterkatte", der ryger ud af bilerne i udkanten af vores landsby, - der ligger på hjemvejen fra sommerhusområdet Marielyst.
Vi er velsignet med en dyrevenlig dyrlæge, der for en symbolsk betaling afliver de kuld killinger, der ligger i garager, hønsehus og under hækken. De voksne, kælne katte afleverer vi på Dyrenes Beskyttelses internat og har indtil nu være heldige at de har haft plads. Det har de vist ikke mere. Nogle af "vores" katte (Kattens Værns definition) kan vi ikke komme i nærheden af, så dem kan vi ikke lige få ekspederet videre..... I øvrigt er mange af dem også huskatte, der ser velnærede ud og bare "hænger ud" her hos os.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: øv kattekillinger
« Svar #13 Dato: 31 Juli , 2011, 12:41 »
Wanda, du skal være opmærksom på at missemor, kan komme i løbetid allerede, når killingerne er 3 uger gamle. Det gjorde Nike, hun havde ikke mulighed for at komme ud, så eftersom hun ikke blev parret, kom hun i løbetid 2 uger senere!! Hun får p-piller nu, da jeg gerne vil have et kuld på hende senere, men helst kun et kuld om året.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: øv kattekillinger
« Svar #14 Dato: 31 Juli , 2011, 12:53 »
efter flere tlf. opkald fik jeg fat i en jæger- han kommer her i aften og klarer "sagen" for en kop kaffe.
 Har nu beslutter mig for at kontrollere lidt bedre hvem spiser hos os med faste spisetidspunkter
Kattens Værn- de vil ikke samarbejde- som i selv skriver siger de bare at katten skal være vild  hvis man skal opsætte en fælde og hvis de spiser hos os så er det vores ansvar, de er også kommet med forslag at hvis vi foder dem så i nogle tilfælde kunne de give bidrag til neutralisering- den llle bidrag er så lille at det er billigere for os og tage 3 vilde katte over grænsen og selv betale- og vi stadig sparer på det- så nej Kattens Værn hjælper ikke katte ude på landet.
tak for jeres meninger, og erfarnger.
høns, ænder, hunde, katte...