Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehus  (Læst 5283 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline zykowski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
Hønsehus
« Dato: 27 Juli , 2011, 21:24 »
Hej alle sammen.

Jeg søger råd angående hønsehold???
jeg vil næste år skifte ænder ud med nogle rolige og store høns, og mangler i den forbindelse ideer til race.Racen skal være store og rolige høns der samtidig er kønne at kigge på.
Er der nogle der har en tegninger over hønsehus?(10-15 høns).
Håber at få gode kontruktive svar.

Offline Dyre-tossen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 372
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: Hønsehus
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2011, 21:53 »
Angående hønsehus:

Det kommer an på om du vil ad penge-løsningen eller lav-det-selv - løsning.

Jeg fik min far til at lave det hønsehus til mine høns på paller...
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hønsehus
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2011, 21:56 »
Racen kommer jo an på hvad du synes er kønt at kigge på. ;) Jeg anskaffede mig i sin tid barneveldere, fordi jeg synes at de er utroligt smukke, nemme og giver en pænt stor steg i gryden og brune æg. Og de lever pænt op til mine forventninger. Men prøv at kigge i vores leksikon under racer. Smag og behag er jo forskellig. Eller tjek en af de mange hønsebøger ud. Der står for det meste noget om temperament, æglægning og rugeevner m.m. og de har ofte gode billeder.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline zykowski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
Sv: Hønsehus
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2011, 22:10 »
Jaa smag kan altid diskuteres, men tanken er nok sussex eller orpington.Hvad hønsehuset angår syntes jeg ikke man kan finde et til fornuftig pris holdt op imod selv at bygge og få det som man ønsker,ved godt det tit blive til en højere pris,men men.
Størrelsen på huset, hvad skal den være?.
Man skal jo ha plads til mange ting, plus der kommer sikkert kyllinger til osv.
Er der ikke nogen der har tegninger over et pænt stort hus? ;D

Offline mew.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
Sv: Hønsehus
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2011, 22:23 »
Jeg er ved at bygge mit hus færdigt. Det er 4 kvm og det vigtigste for mig var at det er til at komme rundt i så det bliver let at muge.
Derudover er det ikke sikkert at hønsene går ud om vinteren, så der skal det heller ikke være for småt.

Noget andet jeg gerne ville have var at man kan tage æg udefra gennem en låge så man ikke skal træde ind i det hver gang. Det gør man inde fra "laden"... så skal der heller ikke skovles sne der om vinteren.

M.h.t pris var jeg heldig at finde alle materialer på min grund, men ellers kan jeg godt se at det bliver en større omkostning.


Offline zykowski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
Sv: Hønsehus
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2011, 22:37 »
Fedt med noget indput,Prisen på huset spiller ingen rolle, det skal bare være iorden og til at arbejde med plus det skal være lyst og et rart sted at komme, og som du siger , regner det i dagevis og hønsene ikke gider ud, skal der også være plads til det.
Min tanke var at der skal være strøm og vand indlagt.'
det hel skal gøres så letpasseligt som muligt.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hønsehus
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2011, 22:48 »
Racen kunne sagtens være Orpington, som er både store og rolige. Og de findes jo i mange farver, så du kan jo have en farvelade af dem.

Hvis du indlægger vand i huset skal du tage højde for frosten i vinterhalvåret, så du ikke pludselig har huset under vand, når det begynder at tø igen, og du konstaterer at rør/slanger er sprængt i frosten.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hønsehus
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2011, 07:29 »
Mht. til racer, så synes jeg at alle de mange farver wyandotter og brahma fås i, er fanstastiske. Jeg har dog selv ingen erfaring med racerne. Jeg holder mig til mine herlige kobberfarvede marans, som også er flotte, men meget ensartet i farven ;).

Mit hønsehus er ca. 12 m2 inkl. et lille forrum. Det var dyrt at bygge, men alle pengene værd. Der er ovenlysvindue, som dog bliver afdækket med flamingo om vinteren pga. kondens, og et lille nordvendt vindue der kan åbnes. Huset er med støbt gulv og isoleret, så det stort set er frostfrit om vinteren. Der er lidt billeder af huset under opførelse her: http://fjerkrae.dk/cpg1416/thumbnails.php?album=762
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Bennetzen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 85
  • //Blessed are the cheesemakers
Sv: Hønsehus
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2011, 07:34 »
Jeg er ved at bygge mit hus færdigt. Det er 4 kvm og det vigtigste for mig var at det er til at komme rundt i så det bliver let at muge.
Derudover er det ikke sikkert at hønsene går ud om vinteren, så der skal det heller ikke være for småt.

Noget andet jeg gerne ville have var at man kan tage æg udefra gennem en låge så man ikke skal træde ind i det hver gang. Det gør man inde fra "laden"... så skal der heller ikke skovles sne der om vinteren.

M.h.t pris var jeg heldig at finde alle materialer på min grund, men ellers kan jeg godt se at det bliver en større omkostning.



Det billed af din hønsegård med tilhørende hus, får mig til at spekulere...

Kan sådan en flamingo godt finde ud af, at komme ind gemmen det lille indgangshul???

Mvh

Jesper
350 l selskabsakvarie m. guppier, sværddragere, maller, neonfisk samt 1 stk. Ildhale Labeo, 1 hustru, 0.1 Yorkshire terrier, 0.1 Schæfer og 2,1 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsehus
« Svar #9 Dato: 28 Juli , 2011, 08:25 »
*g *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mew.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
Sv: Hønsehus
« Svar #10 Dato: 28 Juli , 2011, 11:10 »
ingen problem....

Den havde lidt svært ved siddepindende i starten, men nøj nogle flotte lyserødeæg  /o