Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: øv øv øv og atter øv  (Læst 2997 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mejsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
øv øv øv og atter øv
« Dato: 26 Juni , 2010, 09:49 »
Så blev det vores tur til at miste alle vores kære og smukke silkehøns.

Forleden morgen lå kun fjer ud over hele hønsegården..

Jeg havde glemt at lukke ind til hønsegården om natten, og det var der åbenbart en ræv eller andet der benyttede sig af.

Jeg synes det er meget mærkeligt, for jeg havde 3 høner, 1 hane og 3 kyllinger - hvordan pokker kan de allesammen forsvinde?

Anyway.. Jeg må have nogle nye, mine børn ( og jeg selv) var så glade for at have hønsene omkring sig når de legede i haven.

Nu er det jeg bliver i tvivl om race.. Jeg elskede jo de smukke kræ, men mine børn kunne ikke lide deres æg. Så hvad skal vi så have?

Den lille kan ikke så godt lide andre høns, da han synes de har "stikkende" øjne, og det har silkehøns jo netop ikke.

Og når vi allgevel skal have nye, så kan jeg lige så godt få nogle vi kan avle og spise selv ( vi brød os ikke om smagen af de blå silkehøns)

Så mit spørgsmål er nu:

Hvilke høns skal jeg have, når de ikke må have stikkende øjne, de skal smage godt og gerne må være smukke at se på også?

Og så er jeg altså blevet lidt vild med ænder også.. men det er vel en no go at have høns og ænder sammen?

Kh May-Britt


Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: øv øv øv og atter øv
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2010, 09:56 »
Øv, hvor ærgerligt! Og man kan blive så vred på sig selv..

Hvad med at finde en race med mørke øjne? De ser altså meget venligere ud  :D F.eks. sort australorps - de findes vist også i dværg.

Men silkeæg smager da lige som alle andre æg... ??? Måske kan børnene bare ikke lide æg fra eget hønsehus fordi det er for 'mærkeligt' i forhold til at købe dem i køledisken, som der måske er vant til  ;D

Mvh Marianne

Offline Mejsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: øv øv øv og atter øv
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2010, 10:03 »
ej, den ser rigtig fin ud.. og endelig en med sorte øjne.. Jeg har søgt hele aftenen i går på racer, og har ikke fundet en eneste med sorte øjne.

Hmm.. Jeg synes nu også vores egne æg smagte anderledes, men det kan måske også være fordi de får majs i foderet? Det er som om de er mere søde i smagen..

Ja jeg er så vred på mig selv, hvor var det dumt at glemme at lukke.. øv øv.. Men den fejl sker så ikke mere..

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: øv øv øv og atter øv
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2010, 12:49 »
Den smag af æg du har haft i dine silkeæg, vil du få i alle hønseæg fra alle slags høns der går frit i haven, det er netop den fantastiske forskel på industriæg og haveæg, som de fleste hønseholdere virkelig værtsætter, jeggider slet ikke spise industriæg, fordi de ikke smager af ret meget. så lige det med ægene er ikke et spørgsmål om race.

Hvad de milde høns angår, så er der nok andre dværge end silkehøns der er søde og rare, men i mange tilfælde er dværg racerne lidt mere iltre end de store lidt tunge racer.

Hvad kødet angår, så er det min opfattelse at silkehøns ikke smager meget forskelligt  fra andre, hvis man spiser dem med bind for øjnene, man bliver lidt forstyrret af den mørke farve på kødet.
Og hjemmeavlede høns smager ligesom ægene ikke ligeså lligegyldigt som industrihøns, så det er måske det du skal have bearbejdet i din familie i stedet for at tro det er racebundne forskelle.


Til sidst vil jeg lige minde om at det er forbudt i DK at holde høns og ænder sammen, de kan sagtens gå i samme gård, men iflg. loven skal der være 15 m mellem hønsegård og svømmefugle,,,, bare til orientering.

Håberdu finder lige det, du og børnene ønsker jer.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mejsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: øv øv øv og atter øv
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2010, 13:21 »
Tusind tak for dit svar.. Så blev jeg meget klogere...

Jeg går ikke efter dværghøns.. Mine silkehøns var også store.. Jeg går efter nogle der er søde at se på, der kan blive rimelig tamme og som min lille dreng ikke synes har uhyggelige øjne ;-)

Hmm.. Jeg vil overveje et par ænder også.. Det kan jo ikke gå værre end at nogen kommer og siger jeg ikke må..

Er der andre arter der har sorte øjne?

Og mht smagen.. Ja, måske det bare er os der skal vænne os til en sund høne frem for industrihøns;-)

Det må vi så arbejde lidt på.. ;)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: øv øv øv og atter øv
« Svar #5 Dato: 26 Juni , 2010, 13:42 »
Har australorpser ikke sorte øjne?
Kan huske jeg stod og svimede over dem ved en udstilling... ::)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: øv øv øv og atter øv
« Svar #6 Dato: 26 Juni , 2010, 13:47 »
Er der mon ikke noget om, at hvis man får sine høns fra små kyllinger, så går det uhyggelige af dem, fordi man kender dem godt.
Mon ikke dine børn kan acceptere deres øjne feks. hvis de hedder Bella og Bodil og har været der fra helt små dunbolde.....

Det giver dig jo frihed til at vælge llige det du synes kunne være sjovt at have i haven. /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: øv øv øv og atter øv
« Svar #7 Dato: 26 Juni , 2010, 14:28 »
Sorte araucana har også smukke sorte øjne, og så får du turkisblå æg med i købet  /o
Jeg har selv haft araucana i dværg, og de var meget venlige og tillidsfulde. Lige pt har jeg tre halvstore sorte araucanahøner i stor, men dem har jeg haft så kort tid, at jeg ikke "kender" dem godt nok endnu.

Det var rigtig ærgerligt, at du glemte at lukke - en dyrkøbt erfaring, man bliver bare så ærgerlig på sig selv, men heldigvis sker den slags fejl som regel kun en gang. *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mejsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: øv øv øv og atter øv
« Svar #8 Dato: 26 Juni , 2010, 16:39 »
Det er den lille på 6 år.. Han er utryg når de er i nærheden.. Vi havde nemlig til start almindelige høns fra de var helt puttesmå.. men den lille kunne bare ikke lide dem da de blev voksne..

Og ja, det er en dyrekøbt erfaring - og det er vist sidste gang jeg glemmer at lukke til hønsene for natten. Jeg har bare passet så godt på dem, kun ladet dem være i haven når vi var der osv - og så skulle de alligevel ende som føde for vilde dyr.

Tusind tak for alle jeres gode råd  :)

Jeg håber vi finder nogle snart, for det er sgu lidt tomt i haven.
« Senest Redigeret: 26 Juni , 2010, 17:07 Fra Mejsen »