Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: at vælge sin hane  (Læst 5239 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
at vælge sin hane
« Dato: 26 Juni , 2010, 07:50 »
Hej med jer,

vores kyllinger er slet ikke små mere. De er fra 3. maj og er nu uden varmelampe, sover på pind og er nemme at kønsbestemme. Vi har 4 haner i flokken, og de sidste par dage har vi oplevet 2 af dem kæmpe. De hopper op i luften og støder brystkasserne sammen, stritter kløerne frem mod hinanden og giver den gas.

Så nu tænker jeg - øver de bare, er de bare søskende, som søskende nu engang er, eller er det nu, vil skal til at mærke dem med  /d og  /o eller et lille suppegrydetegn? De er jo slet ikke færdige med at vokse, men jeg har hele tiden haft en forkærlighed for den største, som også er den roligste.

Min mands kriterier er: den skal være flot og ikke en psycho-hane. Det dækker vel også næsten det hele, gør det ikke?  :D Hvordan vælger man en rolig hane, som vil kunne forsvare sine høns alligevel? Hvordan vælger man den flotteste - og hvornår? Kigger man på løb, fjer, størrelse, kam... hvad mere? Hvordan kan man være sikker på, at man ikke har valgt en psycho? Hvad skal vi ellers huske? Det her hold skal ikke bruges til udstilling, men måske deres kyllinger skal engang, så vi vil jo gerne have de fineste tilbage.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: at vælge sin hane
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2010, 09:20 »
Jeg ville nok vente et par måneder endnu med en endelig bestemmelse. De vokser jo meget endnu og fjerdragten er langt fra færdig. Men hvis der er nogen af dem du allerede nu ikke kan lide af en eller anden grund, kan du jo enten tage den fra eller mærke den. Men måske skifter du mening hen ad vejen de er jo knap teenagere endnu. Og deres kampe er slet ikke alvorlige endnu.

Nu ved jeg ikke om du håndfodrer dem, men jeg synes det giver god mening og man kan den situation se lidt på deres temperament og hvor rolige/venlige de er.
Mvh Marianne

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: at vælge sin hane
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2010, 09:20 »
Jeg har fået fortalt at man ikke med sikkerhed kan vælge dyr fra før de er mere eller mindre udvokset...

Jeg har det samme med mine brahma'er, vil jo gerne sortere i god tid. men har lidt svært ved evt. at se forskel på haner og høner..
Mvh

Michael

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: at vælge sin hane
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2010, 09:34 »
Det eneste man rigtig kan sortere på allerede nu er kamfejl. Resten kan ændre sig rigtig meget. Desværre også temperamentet. Jeg har selv haft en hane, som vi blev nødt til at slagte, da han var omkring et år, fordi han blev en rigtig lille aggressiv bisse.  <B
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: at vælge sin hane
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2010, 14:45 »
ok super svar alle sammen, tak for det. Jeg tænker lidt, at dem, der slås, kommer bagerst i køen, men det kan jo godt være, at der er 2 der slås, fordi den ene hele tiden spiller op og den anden så bliver tvunget. Det ser ikke alvorligt ud overhovedet, mere som om de øver sig. Deres matte førstegangsfjer er stille og roligt begyndt at blive skiftet ud/ændret til fine blanke sorte fjer med det smukkeste grønne skær og ih hvor de vokser! Jeg tror jeg vil holde et halvt øje på dem, men ikke mere - kigge efter kammen og hvem der driller og sådan.

Hvis vi ikke ringmærker dem, er det så neglelak på tæerne, eller er der noget ligeså lidt generende men med mindre kemikalier, der kan gøre det samme? tricks modtages med kyshånd.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: at vælge sin hane
« Svar #5 Dato: 26 Juni , 2010, 15:32 »
Svaret er elektrikerstrips (ikke helt det samme som elektrikerstrip)  ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

smilla25

  • Gæst
Sv: at vælge sin hane
« Svar #6 Dato: 27 Juni , 2010, 10:22 »
Jeg står også i den samme situation, mine er dog fra 25 april og jeg er rimelig sikker på hvem der er haner...
Når du siger elektrikerstrips, kan det ikke gøre ondt på dem? Selvfølgelig skal de ikke strammes til, men alligevel kan de vel genere dem?

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: at vælge sin hane
« Svar #7 Dato: 27 Juni , 2010, 10:41 »
ja jeg tænker faktisk også, at de er ret skarpe lige dér hvor man klipper dem af, er de ikke..?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: at vælge sin hane
« Svar #8 Dato: 27 Juni , 2010, 13:20 »
Hvis det kun er til midlertidig mærkning, kan du bruge mærkningsspray til grise. Det er fuldstændig ufarligt, og slides/vaskes ud.
Jeg bruger det selv til når jeg skal mærke ænder, og når vi deltager i slædeløb med hundene, er det også mærkningsspray der bruges på alle deltagende hunde.
Sprayen kan købes i foderstoffen.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: at vælge sin hane
« Svar #9 Dato: 27 Juni , 2010, 21:22 »
Jeg bruger altid de små strips til at mærke mine med. Og de kan endda fås i forskellige farver /o

Du behøver ikke at sætte dem strammere, end at de kun lige nøjagtig ikke falder af. Ingen skarpe kanter dér :) Og super nemt lige at klippe over med en bidetang :)

Offline Jane Berg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
  • Se også min hjemmeside : www.dog-speaker.dk
Sv: at vælge sin hane
« Svar #10 Dato: 27 Juni , 2010, 21:28 »
Jeg må lige vide de der strips i snakker om, er det sådan nogen der sidder ved vingen ???

Jeg har en skalborg der har en rød "ting" siddende i hendes ene vinge op mod siden..

Har tænkt på hvad det er.. det kunne godt ligne en strips..

eller er der andre der har nogle ideer, til hvad det kan være...

Jane Berg.
1.1 Kochin
0.2 lyse sussex
0.1 brun new hampshire
0.1 gul sussex
0.1 Orprington
0.1 hvid skalborg.
0.1 sort batmann.
1.3 forskelligt farvede silker
0.0.1 wyandotter
1.0 Rottweiler.
1.0 IKKE hønsegal ægtemand.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: at vælge sin hane
« Svar #11 Dato: 27 Juni , 2010, 21:59 »
Det kan godt være et vingemærke, men det kan også godt være en vingeklemme som forhindre den i at flyve, muligvis står der et eller andet på "dimsen", men det må man kunne se hvis man studere den lidt nærmere.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: at vælge sin hane
« Svar #12 Dato: 27 Juni , 2010, 22:30 »
De strips jeg mener, er sådan nogle små nogle, til at sætte om benet :)

F.eks. disse:

Offline Jane Berg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
  • Se også min hjemmeside : www.dog-speaker.dk
Sv: at vælge sin hane
« Svar #13 Dato: 27 Juni , 2010, 22:41 »
ok.. tak for svar (og billede) /o

Kan se det ikke er sådan en strips som på billedet.. hmm, hvis det er sådan en til at forhindre hende i at flyve virker den ikke..

hun er total hudini og er tit inde ved naboen.. hun flyver over hegnet, den dumme høne.. ::)
men kommer da tilbage når jeg kalder...  :D

jeg prøver at studere den nærmere, og ellers ligger jeg lige et billede på i morgen aften når jeg kan fange hende.. hi hi

Jane Berg.
1.1 Kochin
0.2 lyse sussex
0.1 brun new hampshire
0.1 gul sussex
0.1 Orprington
0.1 hvid skalborg.
0.1 sort batmann.
1.3 forskelligt farvede silker
0.0.1 wyandotter
1.0 Rottweiler.
1.0 IKKE hønsegal ægtemand.