Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hundehvalp opflaskes.. Ina kig og hjælp  (Læst 35522 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Hundehvalp opflaskes.. Ina kig og hjælp
« Dato: 11 April , 2008, 08:47 »
Jade fødte i onsdags sit sidste hold hvalpe, 2 små sorte piger, så det var jo pragtfuld. 124 g og 148 g. men da jeg kontrolvejede i går havde den mindste tabt sig til 118 og den største taget på til 158, så jeg observerede hvordan de suttede.
Den mindste tager ikke fat om patten, den klemmer den kun, og kræfterne var ikke store. Jeg har givet den modermælkserstatning hver 2. time, ca 5 ml af gangen og i dag er den på sin fødevægt igen, mens den store har taget yderligere på og vejer 177 g.

De hedder Minimus og Maximus lige pt :)

Nogen gode råd? Jeg har aldrig prøvet at flaske en hundehvalp op før.

« Senest Redigeret: 11 April , 2008, 08:49 Fra Helen Ørndorf »

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hundehvalp opflaskes.. Ina kig og hjælp
« Svar #1 Dato: 11 April , 2008, 08:54 »
Tillykke med Jades små piger  <I

Er den lille begyndt af patte selv nu hvor kræfterne vender tilbage?
Ellers må du bare fortsætte og så længe Jade sørger for varme, vask og strygning så skal den lille nok klare sig.

Har du undersøgt om den evt. har ganespalte?
Hilsen Susanne

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Hundehvalp opflaskes.. Ina kig og hjælp
« Svar #2 Dato: 11 April , 2008, 09:07 »
Vi var ved dyrlæge i går morges for at få Jade og de små tjekket efter fødslen, de bemærkede ikke noget. og jeg har haft fingeren inde og mærke ganen efter. Er der et hul er det meget lille

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hundehvalp opflaskes.. Ina kig og hjælp
« Svar #3 Dato: 11 April , 2008, 09:34 »
God morgen Helen og tillykke med de små.
Hvis ikke den lille hvalp patter ordentligt, så kan Susanne have ret i at den måske har ganespalte,,,, se den godt efter i ganen, også langt tilbage i munden,,, hvis det er tilfældet er der ingen vej tilbage.
På den anden side, så siger du at du giver den mad 5 ml hver 2 time, og det er godt, hvis den kan spise det uden at det sprutter ud af næsen, så tror jeg ikke den har ganespalte, for så er det netop at maden løber bagover ganen og ud i gennem næsen, men der er mange grader af ganespalte.

Det kan være den bare ikke har fundet fidusen, så du kan prøve mange mange gange at lægge den til og stoppe en babs i munden på den, tryk gerne lidt mælk ud først så den får lidt i munden, det kan måske få den til at suge for at få mere, det kan du starte med hver gang inden du selv giver den mad,,,, du skal ikke veje den mere end en gang om dagen og det er fint om morgenen, hvis du vejer hele tiden bliver du bare frustreret over resultatet.
Stop med at sammenligne dens vægt med den anden der klare sig selv, de to ting kan ikke sammenlignes.

Hver gang du går forbi kassen lægger du barnet til babsen, gerne de fyldige bageste hvor det er nemmmest at suge maden ud, og hver gang trykker du lidt mælk ud først.
Hvis den store hvalp er i vejen for at den lille kan holde fast, så tag den lidt fra så den lillle kan få fred.
Bemærk om Jade vil ha' den eller ej, hun kan jo have sine grunde til at afvise den.

Du starter lige med at se dem begge godt efter i munden, start med den der kan, og sammenlign så deres ganer, så du kan se hvis der er forskel.
Tjek den anden ende for om der faktisk er udgang, det sker at hvlape fødes uden, og kan de ikke komme af med aff. ja så kan de heller ikke spise, men det er meget sjællent.

Hvis du synes den bliver ved med at skrante så må du til dyrlægen, og det tror jeg at jeg ville gøre i dag hvor det er fredag og hverdag, i stedet for lørdag nat, hvor det virkelig koster.

DEr er mange hvalpe der ikke kan finde suttefidusen i starten, så det kræver lidt arbejde,,,, så bare klø på, læg hende til hele tiden, så hun finder ud af at det er der, der er mad.

Jeg synes det er flot at du faktisk har fået hende tilbage på fødselsvægten, men det er hådt arbejde at fodre dem op, og husk at lægge mærke til om Jade vasker hende som hun skal så hun både får tisset og skidt, ellers får hun mavepine af modermælkserstatning....

lad os endelig høre om hvordan det går.... <M

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Hundehvalp opflaskes.. Ina kig og hjælp
« Svar #4 Dato: 11 April , 2008, 09:47 »
Der er kommet afføring, en lille fast gul pølse på min arm, og Jade vasker og slikker den, hun afviser den ikke. Tværtimod så får jeg lige "JADE" blikket når jeg tager den, og det blik holder hanhundene væk fra kurven.  ;D

Den vil gerne sutte på Jade, men kan ikke hænge på. Den pjatbabber så at sige. Jeg klemm.er ud af Jade og lægger til og lade den sutte det af mange gange om dagen, men derefter suppl jeg med flaske.

Jeg vil prøve at se dem godt efter i munden begge to, der kan komme bobler ud hendes ene næsebor, men kun hvis den forivrer sig, selv en lille spalte ville vel give bobler hele tiden?

Tak for rådene, godt jeg vi har dig, når det er galt med vore hunde :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hundehvalp opflaskes.. Ina kig og hjælp
« Svar #5 Dato: 11 April , 2008, 09:57 »
Du gør det rigtige Helen, og det er måske netop et lille hul der kan give lidt sprut i næsen ind i mellem, men du kan ikke gøre andet end du gør, og du skal bare blive ved at lægge hende til,,,,, problemet med ganespalte er jo at de ikke kan danne undertryk i mundhulen så de kan suge maden ud af babserne, og det er måske det der gør at hun tager og slipper hele tiden.... jeg håber din dyrlæge har set dem ordentligt efter,,,,, elllers må  du have en gratis konsultation.

Bruger du sutteflaske, eller en sprøjte, for så kan der godt komme mad ud af næsen, da man jo ikke så godt kan dosserer med sådan en, og så løber de nemt over.

Fint at Jade er glad for den, så kan i hjælpes ad.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Hundehvalp opflaskes.. Ina kig og hjælp
« Svar #6 Dato: 12 April , 2008, 08:41 »
Godmorgen, kors jeg er træt, men det går fremad. Minimus vejer i dag 136 g og Maximus vejer 189 g. Jeg giver stadig flaske hver 2 time, men har set den ligge og babbe hos Jade helt af sig selv.

Ina når jeg giver flaske holder jeg hvalpen let opaf, og holder øje med næseborene. Det er ikke hver gang den får flaske jeg kan se lidt vædske ved næseboret, men direkte mælk løber der ikke ud, kun hvis den forsluger sig og det løber ind i næsen. Den er bedre til at bruge tungen til at holde om sutten nu, men har stadig ikke den rette teknik. Sutterefleksen kan vel mangle?

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hundehvalp opflaskes.. Ina kig og hjælp
« Svar #7 Dato: 14 April , 2008, 07:49 »
Hvordan går det Helen?
Hilsen Susanne

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hundehvalp opflaskes.. Ina kig og hjælp
« Svar #8 Dato: 14 April , 2008, 08:23 »
Aj jeg tjekkede ellers hele forum igennem i går, men er da ikke stødt på dit sidste indlæg Helen,,, det må være det med de "ulæste "der stadig ikke virker helt.

Nå men jeg synes det er godt gået at du har fået den lille hund til at tage godt på i vægt, og det er da fint hvis hun af sig selv sutter hod Jade.
Kan du se når hun selv sutter hos Jade om hun har rigtig fat, og får hun noget når du lægger hende til hos Jade?
Jeg kan ikke forstille mig at sutterefleksen mangler, men hu kan jo have været uudviklet da hun kom til verden, men det burde hun jo have indhentet,,,,, Det lyder jo som om det går fremad, og måske er det en god i det at lade hende forsøge selv at tage mad til sig så hun gør det fordi hun er sulten, men det er jo lidt et sats....
 ;D Du skal jo også selv sove ind imellem.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hundehvalp opflaskes.. Ina kig og hjælp
« Svar #9 Dato: 14 April , 2008, 08:26 »
Godmorgen, og tillykke med de 2 små hvalpe, de er nok ikke til at stå for, men jeg ville da også lige høre, hvordan det går med den lille familie, ja så også med dig Helen, du må være død træt nu, kunne dyrlægen ikke se om der var noget galt med den, tager den på nu ?
Kan i have en rigtig god dag.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Hundehvalp opflaskes.. Ina kig og hjælp
« Svar #10 Dato: 14 April , 2008, 08:32 »
Godmorgen. Minimus hænger stadig på og giver selv lyd fra sig om natten, hvis hun er sulten. 2 gange i nat fik hun af flasken. Hun er på 146 g i dag, og stikker jeg fingeren i munden på hende tager hun fat og sutter, men kan ikke fastholde grebet. Hun sutter på Jade, men stadig pjat sut.
Jeg tager dem med på job i dag og fortsætter med at give flaske, og i morgen er det fridag, da runder vi lige dyrlægen igen.
Hun er kvik på alle andre måder, kommer hun om på ryggen, er hun lynhurtig tilbage på maven, og hun arbejder sig selv ud fra Jade, hvis hun er lidt i klemme. Hun kan også møvre sig ind under den store og vippe hende.
Det værste er at jeg ikke aner hvad jeg skal sige til hendes kommende ejere, jeg har sagt at jeg ikke kan sige om hun klarer det, og at jeg under alle omstændigheder ikke vil sælge hende med en fysisk defekt.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hundehvalp opflaskes.. Ina kig og hjælp
« Svar #11 Dato: 14 April , 2008, 08:39 »
Det glæder mig at du siger at hun er i fuld vigør, og jeg synes det er en fin ide at gå til dyrlægen med hende, for det lyder da som om hun har refleksen til at sutte, men ikke kan danne ordentlig undertryk, til at fastholde suget,,,,, måske er det en øvelses ting, men det er bedst at får det ordentligt tjekket,,,, du gør et godt stykke arbejde, for hun tager da fint på. ;D  godt man har haft småbørn ikke :P
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Hundehvalp opflaskes.. Ina kig og hjælp
« Svar #12 Dato: 14 April , 2008, 15:39 »
Småbørn :) jo Ina det hjælper, jeg hører den mindste lyd om natten, manden min han hører intet :D
Lige nu ligger hun og patter på Jade og jeg kan høre hun synker så noget får hun da ud :)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hundehvalp opflaskes.. Ina kig og hjælp
« Svar #13 Dato: 14 April , 2008, 17:57 »
Da jeg i sin tid arbejdede på neonatalafdeling, hvor der også var babyer med ganespalte, brugte vi lammesutter. Den er længere end en alm sut, så mælken kommer ud længere nede i halsen, og således ikke så tæt på ganen.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hundehvalp opflaskes.. Ina kig og hjælp
« Svar #14 Dato: 14 April , 2008, 23:27 »
Debat om dobbeltmoral vedr. aflivning af 'dyrebørn' er flyttet til denne tråd: http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,1040.msg8158.html#msg8158

Benyt den til videre debat om det emne. Så holder vi denne ren til gode råd til Helen  :)
Hilsen Susanne