Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan to skrukhøns med kyllinger gå sammen ?  (Læst 7736 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Kan to skrukhøns med kyllinger gå sammen ?
« Dato: 14 ſeptember , 2015, 23:26 »
Mine to skrukhøns med kyllinger, går ikke sammen. Den ene går i en hønsefræser sammen med sine snart 6 uger gamle kyllinger. Den anden bor i hønsehuset, hvor hun går frit med sine snart 3 uger gamle kyllinger. Så langt så godt  :P

Da hende med 6 ugers kyllingerne snart kan forventes at forlade sit afkom, vil jeg gerne, at hun - af sig selv - finder ind i hønsehuset og ikke som nu, hvor hun troligt går ind i hønsefræserens lille hus, med sine kyllinger hver aften, så jeg kan lukke burret for natten.
Men hun kommer ikke rigtig på den side af gården, hvor hønsegården er og indgangen til hønsehuset. Hun kender ellers godt hønsehuset, for der boede hun indtil jeg flyttede hende og kyllingerne.
Hun holder til på den modsatte side og smutter ofte om i haven, som ligger vest for gården.

For 3 dage siden kom den anden skruk ud med sine kyllinger og opholder sig lige i nærheden af hønsegården med sine kyllinger. Hun kan godt selv finde ind i hønsehuset, men de små kan ikke finde ud af, at de skal benytte indgangsrampen - så dem leder jeg via stald, ind hver aften i hønsehuset.

Og nu kommer så mit dilemma - kan de to gå sammen i hønsehuset, med hver sine kyllinger ??. Det kan de ganske bestemt IKKE. I formiddags lokkede jeg hende med de 4 kyllinger med kyllinge guf (hjemme komponeret ret  ::)) og det lykkedes mig at få de to skrukker helt tæt på hinanden, men ak så gik det galt:

De røg i totterne på hinanden og kyllingerne flygtede til alle sider. De sloges og sloges og ingen ville give sig eller flygte. Men så kom Fatter i fuld 4spring og skilte dem ad. Derefter luskede skrukken fra hønsefræseren væk - det samme gjorde jeg, lidt flov over at have udsat mine skrukker for det slagsmål. /d

Men jeg må jo finde ud af, hvad jeg skal gøre for at få alle ind i hønsehuset. Det kan ikke vare længe før de 4 store kyllinger bliver forladt, for jeg har set, at de ikke altid kommer, når deres mor kalder til festmåltid over en lækker regnorm. De er begyndt at gå deres egne veje.

Er der nogle der kan give mig et godt råd til, hvordan jeg skal gribe dette an ?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kan to skrukhøns med kyllinger gå sammen ?
« Svar #1 Dato: 15 ſeptember , 2015, 07:03 »
Hvis de har plads nok, og der ellers ikke er en stor forskel på hønernes plads i hierakiet, så er det nogen gange et spørgsmål om at de selv får afklaret deres slåskampe. Jeg var også vildt chokeret de første par gange jeg oplevede det, men fandt ud af at det som regel er hurtigt overstået. Det er ofte værst jo yngre kyllingerne er. Hende med de store kyllinger er jo nok ikke så beskyttende mere.

Kunne du måske flytte hønsefræseren om til de andre høns? Måske bare et lille stykke om dagen, så der er langsom tilvænning.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Kan to skrukhøns med kyllinger gå sammen ?
« Svar #2 Dato: 17 ſeptember , 2015, 10:16 »
Tak for svar. Der er kun 3 voksne høner pt hos mig, og de er over 1 år gammel. Dertil har de gået samme - ihvertfald hele 2015 - så ....
Alle mine høns går helt frit, så de kan søge væk, hvis der opstår problemer.
I går så jeg, at hende med de 4 store kyllinger, fulgte efter de andre - på afstand godtnok - .
Der er ligesom 3 grupper der går hver for sig - , Avlshanen og den ene høne der lægger æg, Barnevelderene og de 8 i maj indkøbte Brahmakyllinger.
De blander sig så lidt - især når jeg kommer med godbider. Skrukkerne kan sagtens blande sig med de 3 grupper, det er kun indbyrdes de har et problem.

Jeg vil derfor - som du har erfaret kan gå - lade dem slås, så de kan finde ud af deres indbyrdes rang. Det er ellers rart at se, hvor alle accepter de ny små kræ i flokken. Det er kun madammerne der ikke kan enes <D   

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kan to skrukhøns med kyllinger gå sammen ?
« Svar #3 Dato: 17 ſeptember , 2015, 10:19 »
Ja jeg har heller ikke haft problemer med at de andre ungdyr og voksne vil acceptere kyllingerne. Kun skrukmadammerne indbyrdes. Har haft en enkelt dum hane engang, der hakkede kyllingerne, men han smagte godt ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.