Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ringmærkes høns med fjerede ben?  (Læst 3649 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Makasi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
  • En fugleglad gås c",)
Ringmærkes høns med fjerede ben?
« Dato: 30 Oktober , 2016, 14:38 »
Halløjsa.

Jeg har prøvet søgefunktionen, og at lede rundt i emner men kan ikke rigtig finde svaret, så nu prøver jeg at spørge direkte  ;)

Hvad gør I ved høns der har fjer på benene? Jeg mener for at mærke dem.

Vi har fem kyllinger (teenage-størrelse) som rigtig begynder at vise deres forskelligheder i adfærd nu, men de ligner jo hinanden som bare pokker, hehe  :laugh:
Så vi leger med tanken om at mærke dem så vi kan se hvem der er hvem.

Men umiddelbart vil jeg tro at det er frygteligt irriterende for en fod-fjeret høne at skulle have ring på? Fjerene må blive belastet/ødelagt og have svært ved at vokse ud, samler der ser mon en masse skidt og evt infektioner der hvor fjerene vokser ud og sådan?

Eller hvad - jeg er ret interesseret i at høre hvad I andre har gjort, og om der er andre muligheder for at skelne mellem de forskellige individer. Har tænkt på en dut neglelak på en klo eller næb, men er det mon i orden...

Jeg glæder mig til at læse jeres svar og blive klogere  :)
Høns - vagtler (dværg-, tekhas-, almindelige) - diamantduer - parakitter (græs-, konge-, bjerg-, barnardi-) - spurvepapegøjer - gæs - kanariefugle - deguer - katte - får (texel/gottland) - fisk - melorme - bier

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ringmærkes høns med fjerede ben?
« Svar #1 Dato: 30 Oktober , 2016, 15:23 »
Jeg opdrætter racefjerkræ og der bliver næsten alle ( både dem med og dem uden fjer på benene ) mærket med en fast ring fra henholdsvis Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (DFfR) eller Danmarks Racedue Forening (DRF).
Disse faste ringe bruges KUN til rene racer, og sættes på når dyrene er så små, så ringe kan komme på uden at falde af igen. Farven på disse ringe skifter imellem 6 farver hvert år. hvid, sort, gul, blå, grøn og grå.
I år er farven sort.
Og det generer for øvrigt ikke dyrene at have ringene på-

Man kan også mærke sit  fjerkræ med åbne mærkeringe, hvis man vil kunne "se forskel på dem" eller mærke med forskellige farver fra år til år. Så man kan holde styr på hvor gamle de er.
Nogle bruger også strips til dette.
« Senest Redigeret: 30 Oktober , 2016, 16:27 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Makasi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
  • En fugleglad gås c",)
Sv: Ringmærkes høns med fjerede ben?
« Svar #2 Dato: 08 November , 2016, 11:22 »
Nogle bruger også strips til dette.
Altså helt almindelige plastik-strips, som bruges til at spænde ting fast f.eks?
Høns - vagtler (dværg-, tekhas-, almindelige) - diamantduer - parakitter (græs-, konge-, bjerg-, barnardi-) - spurvepapegøjer - gæs - kanariefugle - deguer - katte - får (texel/gottland) - fisk - melorme - bier

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Ringmærkes høns med fjerede ben?
« Svar #3 Dato: 08 November , 2016, 16:09 »
Ja det er helt alm strips.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Ringmærkes høns med fjerede ben?
« Svar #4 Dato: 09 November , 2016, 11:32 »
Man kan købe strips i forskellige farver i bla Harald Nyborg og biltema 
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜