Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om rugning  (Læst 2842 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sandie86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 110
Spørgsmål om rugning
« Dato: 29 Marts , 2013, 16:08 »
Hej Fjerkræ forum

Jeg er helt ny i det her, skal jeg lige nævne!

Men har købt mig en rugemaskine, og har første hold der i... Har læst side op og side ned omkring rugning føler jeg...

Har læst at man en gang om dagen bør åbne for rugemaskinen i 15-30 minutter for at lade æggene "gasse af"....

MEN så er der så sket det total åndsvage, at tåben her har glemt at ligge låget på igen   :'(  Rugemaskinen står i stue temperatur på 20-25 grader... Kan æggene være gået til, af at have været uden låg et par timer???

Det er en uges tid siden, og synes umidelbart (ud fra den smule jeg synes at have forstået omkring at lyse dem), at de ser ud til stadig at have udviklet sig...

HÅBER sådan at de klare den.. for har VIRKELIG glædet mig.... 

Nogen som kan linke til et billede af hvordan et æg på dag 14 ser ud????

Vh. Sandie

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Spørgsmål om rugning
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2013, 16:21 »
Der er en chance for at de ikke er "gået til ".Du skriver ikke om det er en motorruger eller en fladruger du har købt.Hvis det er en motorruger,altså med blæser i,skal du ikke lufte æggene. /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Spørgsmål om rugning
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2013, 16:34 »
Specielt når maskinen har stået i stuetemperatur så er det sandsynligvis sket absolut ingenting.

Jeg har flere gange (5-6 gange) glemt at tænde maskinen igen, efter at jeg har gennemlyst æggene om aftenen. Her har maskinen været slukket en hel nat, typisk 6-8 timer, inden at jeg har opdaget det og tændt den igen. Alle gangene har det alligevel givet kyllinger. Om der er et par æg der er "gået til" skal jeg ikke kunne svare på med sikkerhed men som sagt: jeg tror ikke at skaden er så stor.

At jeg har prøvet det forholdsvis mange gange er fordi at det er sket over flere år, og altså ikke i samme rugning.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline sandie86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 110
Sv: Spørgsmål om rugning
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2013, 16:44 »
Det er en motor ruger fra America (købt i harald nyborg)...

Men SÅ vil jeg stoppe med at lufte æggene fra nu af, så jeg ikke risikere at dumme mig igen igen :-P  Og så håbe på det bedste...

12 ud af de 20 æg jeg lagde i er befrugtede (alt efter hvad jeg kan bedømme).. Kan prøve at tage billeder af dem  :D

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Spørgsmål om rugning
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2013, 17:04 »
OK. Husk ikke at regne med termometeret der sidder i toppen.Du skal måle 37,8 ved æggenes overflade,ellers går det galt.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline sandie86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 110
Sv: Spørgsmål om rugning
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2013, 19:16 »
argh  den havde jeg ikke lige funderet over  :-/

Men så er det jo nok gået galt, når æggene er 14 dage inde i rugningen??

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Spørgsmål om rugning
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2013, 21:13 »
Hej Sandie.

Jeg har også prøvet at glemme æggene nogle timer uden der er sket noget ved det. Jeg har alligevel erfaret min hukommelse har nydt godt af at sætte et minutur til at ringe når jeg lufter ud. Min er også motorruger, men jeg lufter ud dagligt så kan jeg også lige benytte chancen til lyse og følge den daglige udvikling med foster og luftlommer. Det er rart at vide hvornår et æg er gået i stå, så kan jeg bedre hitte ud af om det er noget jeg kan ændre på eks. hos avlsdyrene, hvis man ser i fejlrugningsskemaet ude til højre side.
Jeg har brugt luftlomme tegningen fra rugevejledning ude i højre side og linket til at lære hvordan det går med udvklingen.

http://www.backyardchickens.com/t/261876/chicks-are-here-egg-candling-pics-progression-though-incubation

Håber du får rigtig pip om en uges tid, husk at have varmelampe og pære, strøelse, kyllingestarter og vandbeholder klar.  <L *k
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Spørgsmål om rugning
« Svar #7 Dato: 29 Marts , 2013, 23:08 »
der er ikke sket en dyt ved at de er glemt nogle timer :)

jeg har oplevet mine ænder er kommet uden for reden og indhegning og ikke er kommet på ægene igen i 1-2 døgn. (dog om sommeren) den ene gang få dage før ægene skulle klække. og her kom fint med ællinger ud, dog er måske en enkelt eller to gået til.

jeg har samme maskine, ja faktisk to af dem. og jeg har et check up thermometer ekstra i for at tjekke temperaturen i ægenes overflade, da jeg også hørte fra flere at man ikke kan stole på det der sidder i maskinen. maskinernes eget thermometer følger dog check up 99% der er så lidt forskel at det næsten ikke kan ses. så jeg ville ikke være så bekymret. mine æg er på 15. dagen nu, har dog ikke et billede.

jeg åbner kun for maskinen når jeg fylder vand på og lyser. og vandet er hver 3-4 dag og lyser på 7, 14 og igen på 18. dagen inden jeg fjerner skillerummene og hælder vand i det andet kar.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.