Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane  (Læst 8280 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tjebbi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Hane
« Dato: 28 Juni , 2013, 13:01 »
Hej Alle
Jeg er ny med høns:-)
Hvordan er min hane i forhold til standarten??
han er fra sidste sensommer og billedet er tager i blæst..
Mange hilsner
Maria

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Hane
« Svar #1 Dato: 28 Juni , 2013, 16:11 »
http://maranklub.dk/wp-content/uploads/2013/03/11-maran-kobberfarvet.jpg
Her er billede af Maran ..
Jeg synes din er lidt for meget brun i det i steden for sort ?
Men ellers er jeg så ny med Maran at der må andre med mere erfaring ind over ..
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline tjebbi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Hane
« Svar #2 Dato: 28 Juni , 2013, 23:47 »
Ja det ville være rart hvis nogle af de garvede ville svare /o

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hane
« Svar #3 Dato: 30 Juni , 2013, 12:38 »
Lad os tage farven først. En sort-kobber skal være sort og kobberfarvet. Og den viste hane er alt for lys (bliver nærmest guldhalset) i hals- og sadelbehæng. Det er desværre en fejl som mange sort-kobber haner har.
Hals-og sadelbehæng skal være kobberfarvet med sort ribstribe, som ikke må være gennembrudt. Ribstriben er den sorte "streg" i fjeren og gennembrudt er når den går helt ud i spidsen i fjeren.

Kammen er noget stor og "gror"  næsten ud over næbbet og hagelapperne er åbne, dvs. folder udad når man ser dem forfra. For store og grove hoveddele er også et problem hos Maran, selvom det er et kardinalpunkt (vigtige racepræg).

Størrelsen må hanen er svær at vurdere, men han måtte gerne være lidt længere af krop og have mere brystfylde. Til gengæld synes jeg at halestigningen er okay, for er problemet mange gange alt for stejle haler (egernhaler).
« Senest Redigeret: 30 Juni , 2013, 12:42 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hane
« Svar #4 Dato: 30 Juni , 2013, 13:22 »
Ja der var så bedømmelsen på den hane, og jeg tænker at man jo kan sammenligne den en del med hanen på billedet, fra linket, og der ret tydeligt se, hvad det er Lene mener.
Lige en kommentar, de farvede ringe han har om benene, ser ud til at være ret stramme, og det kan hurtigt gå galt, så af med dem, og noget større på, hvis det er for at genkende ham i forhold til andre...
Hvis han var min hane, og skulle gå i min have, og være hane og ikke andet, så ville jeg beholde ham, hvis han på den anden side skulle være far til mine kommende udstillingshøns, så ville jeg skifte ham ud med en bedre...  /o

Man kan jo beslutte hvad man vil med sine høns,,, der er ikke langt fra have til udstilling, men der er få fejl der diskvalificerer dyret med det samme.. men det forhindre ikke, at den kan være den mest elskelige hane i egen hønsegård   :) og man kan altid ombestemme sig, hvis man får blod på tanden til udstilling
« Senest Redigeret: 30 Juni , 2013, 23:27 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn