Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: sort kobber til blå kobber hvad gør jeg ?  (Læst 3369 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
sort kobber til blå kobber hvad gør jeg ?
« Dato: 28 Marts , 2013, 22:23 »
hej, jeg har købt 24 ruge af sort kobber maran, hvordan gør jeg så, hvis jeg gerne vil have nogle blå også, sagt på en anden måde, hvilken farve kok skal jeg bruge på mine sorte høner ?
håber der er nogle af de erfarne der kan hjælpe her  ;)
hilsen christian

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: sort kobber til blå kobber hvad gør jeg ?
« Svar #1 Dato: 28 Marts , 2013, 22:29 »
Hej

Du har egentligt 2 måder at vælge imellem, hvis du gerne vil have blå kobber Maraner. Enten får du fat i en blå kobberfarvet maranhane til dine sort kobberfarvede høner. I så fald vil ca. halvdelen af afkommet blive blå kobberfarvet, mens resten vil blive sort kobber.

Den anden mulighed er at få fat i en splash kobber, som er faldet efter 2 blå kobberfarvede maraner. I så fald vil al afkom efter denne hane og de sort kobberfarvede høner blive blå kobber.

mvh. Kevin
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: sort kobber til blå kobber hvad gør jeg ?
« Svar #2 Dato: 28 Marts , 2013, 22:34 »
mange tak kevin
tænkte nok det ikke var så kompliseret  :)
så må jeg jo bare på jagt efter et par blå kokke, det kunne være lidt sjovt at få fat i en af hver og se om teori og praksis faktisk følges ad

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: sort kobber til blå kobber hvad gør jeg ?
« Svar #3 Dato: 28 Marts , 2013, 23:24 »
lige et spørgsmål mere

hvordan reagere det blå afkom af splash X sort kobber, den videre avl ??

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: sort kobber til blå kobber hvad gør jeg ?
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2013, 08:34 »
Det "farlige" ved at bruge spættet/splash er at man ikke ved hvordan dette dyr avler blåt, da man ikke kan se tegningsformen på det.

Det sikre er at få en god blå-kobberr hane.

Den blå farve er (uanset hvad race den sidder på) meget svær at avle god, men den er fantastisk flot når den er rigtigt. Så jo blå er kompliseret.

Og igen Maran er god slagterace, så overskudet kan heldigvis spises. /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: sort kobber til blå kobber hvad gør jeg ?
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2013, 11:16 »
lige et spørgsmål mere

hvordan reagere det blå afkom af splash X sort kobber, den videre avl ??

Det blå afkom efter splash X sort arter sig som alle andre blå. Dvs. blå X sort = ca. 50 % sort og 50 % blå.

Jeg har ikke megen erfaring med avl af blå dyr, hvilket jeg ved Lene har - især gennem hendes Jersey Kæmper. Men hun har sikkert ret i hendes pointe med, at det kan være lidt farligt at anvende splash, da den kan være faldet ud af dårligt farvede blå dyr, uden at det kan ses på dyret selv. Derfor har hun sikkert ret i, at det nok er bedre med en blå kobber hane.
Det samme går sig dog nok gældende for de sorte, hvor man sikkert heller ikke ved, hvilken nuance blå de vil avle. Så ja, blå er helt sikkert en svær farve at arbejde med. Men held og lykke med dit blå projekt ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)