Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvedefarvede maran ?  (Læst 8336 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Hvedefarvede maran ?
« Dato: 09 December , 2012, 14:36 »
Er der nogle som har hvedefarvede maran i dk ? Kan de fås i dværg ? Og hvordan er æg farven ? Dem kunne jeg godt tænke mig at arbejde med, hvis det er til at komme til  *p
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Hvedefarvede maran ?
« Svar #1 Dato: 09 December , 2012, 20:36 »
Hej Berit Linea.

Jeg har enkelte hvedefarvede Maraner, som jeg meget gerne vil avle videre på, og jeg havde planer om at prøve at få anerkendt varieteten på LU i december 2013. Jeg supplerede derfor mine franske 1,1 med indkøb af 2,3 fra Tyskland i oktober efter Hannoverudstillingen. Min franske hane har været syg et par gange, og selv om han er rask, er han ikke noget at prale af og de to tyske pragteksemplarer af haner døde efter henholdsvis en og fire uger i DK. Hønerne har hele tiden haft det fremragende, men det kommer der jo ikke kyllinger af. De nærmeste gode Hvedefarvede Maraner er vist desværre hos Bethold Fenske nær Rostock, og det er ikke lige om hjørnet. Jeg har en aftale om daggamle kyllinger fra Berthold til maj, men finder måske en lejlighed til at køre til Rostock inden efter en ny hane.
Skal du have bud med, hvis jeg kører?
mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Hvedefarvede maran ?
« Svar #2 Dato: 09 December , 2012, 20:59 »
Jeg har også hørt om hvedefarvede maran i Nordjylland, men kender ikke kvaliteten.
Er det dværg eller store du har ? Jeg vil helst fortsætte i dværgmaran  :D , men aner ikke om farven fås i den str ?
Pt har jeg kun 1.1 dv. Maran i Gråstribet , og de har bare det skønneste temperament  og er dejlig tillidsfulde. Derfor vil jeg gerne gøre mere i maran.
Ang. Avl kunne det jo være rigtig spændende, hvis man kan gøre i avlsarbejde uden at udstille mm , for det kan jeg ikke pt. Men det som kan gøres herhjemme har jeg tiden til  /o.
Det er da vældig uheldig du har været med de tyske dyr - ærgeligt  *t
« Senest Redigeret: 09 December , 2012, 21:01 Fra Berit Linea »
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Hvedefarvede maran ?
« Svar #3 Dato: 10 December , 2012, 07:43 »
Jeg har kun store Maran, idet brugsværdien til slagt og gode store æg er meget væsentligt for mig, når arbejdet med avl og udstilling er det samme. De store kræver mere plads og mere foder, men jeg får også mere tilbage til køkkenet. Heldigvis er ikke alle enige med mig, for så var der ingen, der gad at have dværgene.
Indtil videre har jeg fra udlandet kun hørt om dværgvarieteter af Maran i Sort Kobber, Sort Sølv og Gråstribet, og de tre varieteter findes også i DK i meget varierende antal.
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Hvedefarvede maran ?
« Svar #4 Dato: 10 December , 2012, 07:52 »
Jeg har også hørt om Hvedefarvede Maran i Nordjylland, bl.a. skrev det tidligere Forummedlem "Bly Viol" for et års tid siden, at han havde købt nogle, men om han har dem endnu, og om kvaliteten er i orden, ved jeg ingenting. Personligt foretrækker jeg at købe dyr fra udstillere eller rutinerede avlere, så jeg ikke får for mange ubekendte i "Lykkeposen", når jeg skal starte på en ny varietet.

mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Hvedefarvede maran ?
« Svar #5 Dato: 10 December , 2012, 14:19 »
Jeg fortsætter pt i mine Gråstribede dv.maran . Jeg ønsker ikke at gå over til stor race, da jeg ikke slagter og spiser mine dyr alligevel. Og dværg udgaven passer så fint i størrelsen for mig  /o
Men det var et flot tilbud Steffen - tak for det  <E
Jeg forstår godt den med at købe fra udstillere, så man er sikker på kvaliteten. Det gjorde jeg også selv med mine Gråstribede  ;)
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvedefarvede maran ?
« Svar #6 Dato: 10 December , 2012, 15:25 »
De hvedefarvede findes i dværg i Frankrig, jeg kender en avler, der har dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Hvedefarvede maran ?
« Svar #7 Dato: 10 December , 2012, 15:26 »

Jeg forstår godt den med at købe fra udstillere, så man er sikker på kvaliteten.  ;)
@Berit Det giver desvære ingen garanti.
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvedefarvede maran ?
« Svar #8 Dato: 10 December , 2012, 15:33 »
Alle kan udstille bare hønsene er med faste ringe og vaccineret mod new castle. Men man tage på udstilling og selv se hvordan kvaliteten er hos de forskellige udstillere.

En anden god ting er at sætte sig ind i sin race/farve og vide hvordan den skal se ud ifølge standarden. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Hvedefarvede maran ?
« Svar #9 Dato: 10 December , 2012, 20:05 »
Årh, ja . Sandt nok....  ::)
Da jeg købte de Gråstribede stolte jeg 100 % på sælger og det var fine udstillingsdyr. Jeg havde ingen forstand på race høns overhovedet. I dag har jeg da terpet nogle hønsesider og bøger og læser om hvordan racen bør se ud  ;D.
( men jeg er nok generelt godtroende om hvad folk siger  *o )
Men skal man udstille for at lave avlsdyr ?
Hvis nu det kan lade sig gøre at skaffe rugeæg fra Frankrig og jeg kan komme igang med at lave sådan nogle skønne maran..  :-*.  Skal de så udstilles, eller kan man i første omgang arbejde med dyrene og så udstille hvis man får tid og overskud ?   Jeg har som sagt masser af plads og masser af lyst og masser af tid til det som kan gøres herhjemme. Men da jeg pt er ret bundet herhjemme kan jeg ikke drøne rundt til udstillinger ! Så skal jeg finde en samarbejdspartner som kan drøne rundt mens jeg passer det daglige  *f
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvedefarvede maran ?
« Svar #10 Dato: 10 December , 2012, 20:20 »
Du kan da sagtens arbejde med dem og så når du får tid lyst kan du begynde at udstille hvis det er. Det ser jeg ingen problemer i og heller ikke i et samarbejde hvis man gerne vil se hvordan de kan klare sig, men ikke selv har mulighed for at få dem afsted.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Hvedefarvede maran ?
« Svar #11 Dato: 10 December , 2012, 20:31 »
Berit, der er jo ingen der siger, du skal til alle udstillinger som er i nærheden.

Du kan jo bare vælge at deltage på udstillingen i den lokale klub, det tager 5-10 min at aflevere dyr om fredagen, og så kan du jo bare komme en halv time før de lukker om søndagen.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Hvedefarvede maran ?
« Svar #12 Dato: 10 December , 2012, 21:13 »
 :o jeg troede at man blev på udstillingen og drak kaffe, spiste lækre sandwich og fik en giga masse hønsesnak  <A . For det ville jeg da ønske at jeg kunne  *g Men aflevere og hente ,det kan jeg da, så længe det er i lokalområdet  ;D
Jamen så må jeg jo bare i gang med at finde ud af hvordan jeg finder æg og får dem hjem  <.
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvedefarvede maran ?
« Svar #13 Dato: 10 December , 2012, 23:15 »
Man kan da gøre hvad man vil. Enten bare aflevere og hente dyrene, eller blive på udstillingen, så længe denne er åben for publikum. Eller få nogle andre til at gøre det, men så går man da også selv glip af noget.

Man behøver da heller ikke at udstille på alle udstillinger og hver evig eneste weekend. Jeg udstiller kun lokalt i min "egen" klub og så på LU. Det er da kun 2 weekender ;), LU er dog fra torsdag til søndag, men det er fordi jeg aflevere og hente selv mine egne dyr og dømmer om fredagen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub