Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Maraner og fodbefjering  (Læst 7457 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Maraner og fodbefjering
« Dato: 24 August , 2010, 21:00 »
Jeg har 3 stks, og det er kun hanen som har fodbefjering, er det standarten eller? *r Undskylder på forhånd mit måske lidt dumme spørgsmål *r

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Maraner og fodbefjering
« Svar #1 Dato: 24 August , 2010, 21:10 »
Nej alle skal have fjer, men de fleste maraner i dk lever ikke op til standarden endnu ;)
Men det er rimeligt ligetil att avle fjer på benene af kommende kyllinger
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Maraner og fodbefjering
« Svar #2 Dato: 24 August , 2010, 21:34 »
jeg er også interreseret i svaret. jeg har 1,2 men de er kyllinger, de har fjer men kun på ydersiden af benet, kommer der mere eller falder de ud dem der er der?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Maraner og fodbefjering
« Svar #3 Dato: 24 August , 2010, 23:38 »
Maran skal have løbsbefjering - d.v.s de skal have korte fjer på ydersiden af løbene og på den yderste tå. Det er meget korte fjer - 1-3 cm - ikke så kraftig fodbefjering som ved dværg Kochin eller fodbefjerede dværge.
Kobberfarvede har denne befjering - de gråstribede mangler den, da de oprindelig stammer fra England og her er løbene fri for fjer. - MEN da racen er fransk retter vi os efter den franske standard og den fordre løbsbefjering. I 2005 blev der givet dispensation til de gråstribede så de kunne udstilles uden løbsbefjering, men med den bemærkning at man skulle fremme avlen med løbsbefjering. Det er sket nu ved de få stammer der findes her i landet - og hvis man henter dyr fra Belgien eller Frankrig er der også korrekt løbsbefjering.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Maraner og fodbefjering
« Svar #4 Dato: 25 August , 2010, 06:01 »
Min hønniker er fuld befjerede på løbene, og det er så flot ;D. Man kan fornemme det på billedet på hønniken til venstre på den nederste pind, og hende der er på vej op ad hønsestigen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Maraner og fodbefjering
« Svar #5 Dato: 25 August , 2010, 12:17 »
Tak for gode svar :) Mine er gråstribede, så det er jo rigtig dejligt at hanen har fodbefjering, så kan det være at der kommer flere og flere høner med fodbefjering også :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Maraner og fodbefjering
« Svar #6 Dato: 25 August , 2010, 14:32 »
Tanja, det er ikke med de kobberfarvede, der har været manglende løbsbefjedring i Danmark, og de skal også have det i følge standarden. Det er mht. de gråstribede, at det er tilladt uden løbsbefjedring, men der står at befjedring er ønskelig.
Da jeg startede med mine gråstribede dværg maran sidste år var de uden strømper, men i år er det lykkes mig at få nogle få høner og en del haner med strømpe. Hønerne er komplet nedarvede, og ved at parre dem tilbage på rene gråstribede næste år, regner jeg med at have komplet nedarvede både haner og høner. De haner jeg har med strømper er ikke komplet nedarvede, men det skulle så komme på plads næste år.
Og jeg som bare skulle have lidt høns i haven, så vi kunne holde os selv med æg.......
Jeg vedlægger lige et par "prale"-billeder  ;D

og her er hun i lidt ældre udgave:


Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Maraner og fodbefjering
« Svar #7 Dato: 25 August , 2010, 14:34 »
Den i baggrunden mangler da vist også lidt fjer ;D ;D

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Maraner og fodbefjering
« Svar #8 Dato: 25 August , 2010, 14:41 »
Det er også min "hanekylling" *p, Gunni
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk