Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeæg (fra maskine) under skruk?  (Læst 1301 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LadyEhlena

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Rugeæg (fra maskine) under skruk?
« Dato: 05 Juli , 2022, 22:52 »
Hej alle,

Jeg fik 18-22 ugers gamle høns den 1. Maj og nu har min grünlegger lagt sig skruk. Jeg har dog 12 rugeæg i maskine som i dag er dag 18, forventer altså at de klækker i weekenden :)
Men i stedet for ar afskrukke hende, kan jeg så snige enten æg eller nyklækkede kyllinger under hende allerede? Hun har kun været skruk i nogle dage.

Alternativet er at forsøge at afskrukke hende og så passe kyllingerne selv (som jo hele tiden car planen).

Hvis jeg får enten æg eller kyllingerne under hende, skal de så isoleres fra resten af flokken?

Hvad er den bedste approach her?

Håner I kan hjælpe 😀 8)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Rugeæg (fra maskine) under skruk?
« Svar #1 Dato: 06 Juli , 2022, 07:11 »
Svaret bliver nok et 'måske' til begge dine spørgsmål.

Nogle skrukker bliver glade for at få kyllinger allerede efter meget kort rugetid - andre gør ikke.
Du kan eventuelt nøjes med at give din skruk nogle få æg fra rugemaskinen og se, hvordan hun reagerer, når klækningen går i gang. Hvis hun accepterer kyllingerne, kan hun få resten fra rugemaskinen ind under sig, når kyllingerne er tørre.

Om skruk og kyllinger skal isoleres fra resten af flokken, er også et 'måske'. Det afhænger meget af om hvor meget plads flokken bor på og flokkens indbyrdes adfærd over for hinanden. Hvis du vælger at lade skruk og kyllinger gå sammen med flokken, er det en god ide at lave et lille fristed for kyllingerne, hvor de kan smutte ind uden at de voksne høns kan komme ind - her kan du også stille kyllingemad og vand. Det lille helle kan laves af hønsetråd med masker så store/små at de voksne høns ikke kan komme igennem.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14