Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: DværgWyandotte er forsvundet fra gården  (Læst 1472 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stengaarden

  • Bruger
  • Indlæg: 3
DværgWyandotte er forsvundet fra gården
« Dato: 01 Maj , 2022, 23:11 »
Hej allesammen. Det her er et hjælperåb. Vi er chokeret og meget ked af det: for anden gang er der forsvundet et hold af 5 høns på vores gård i udkanten af Ranum. Og når jeg siger forsvundet, så mener jeg, at vi ikke kunne finde et eneste fjer af dem. Et dyr (ræv, mårhund, mår) kan det ikke være, da hver gang samtlige 5 høns på engang forsvandt. Vi bor langt ude, så, vi tror ikke, at nogen kunne finde på, at besøge vores gård og få fat i 5 fritgående høns. Vi har søgt dem i et område over ca. 10 ha. Vi kan faktisk ikke forestille os, hvordan det kan ske. Er der nogen, som kunne fortælle lignende? Er det sket før i Ranum og omegn? Har nogen en idé, hvad der kunne været sket? Vel mærket … to gange forsvandt et hold af 5 høns sporløst, uden at vi bemærkede noget her i huset.
Vi håber meget, nogen kan komme med en forklaring. Mvh Ute

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: DværgWyandotte er forsvundet fra gården
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2022, 23:57 »
Det er da en kedelig sag den her. Men jeg kan fortælle dig, at jeg ha været ud for det samme - flere gange, da mine høns går frit og der bliver åbnet for udgang automatisk, når lyset kommer om morgnen.
Oftest er hønsene bare væk og der ligger ikke fjer - men en morgen, så jeg ræven snuppe en høne på gårdspladsen. Hønen trykkede sig  som om det var hanen der kom for at træde hende og vubs tog ræven hende og stak af.
En gang tog han 8 samme dag og jeg fandt kun een efterladt i bores brændeskur.
Kun en gang, hvor hønsene blev taget direkte i hønsehuset, var der mængder af fjer alle vejne.
Så mit bud er, at det er en ræv der tager dem i et snuptag og der ikkeopstår kamp

Offline Stengaarden

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: DværgWyandotte er forsvundet fra gården
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2022, 00:35 »
Mange mange tak, Hans-Kurt, du har givet os med dine erfaringer en forklaring på sagen. Nu ved vi i det mindste, at sådan noget kan ske. Jeg ville aldrig tro, at en ræv kunne hente mere en én høne, suk. Og her render massevis ræve rundt … Ja, du har ret, en virkelig trist oplevelse og erfaring for os. Vi har været meget glad for vores smukke og venlige høns. Godnat og hilsen fra Limfjorden. Ute

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: DværgWyandotte er forsvundet fra gården
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2022, 14:04 »
Ræven nakker alt hvad den kan og så henter den ellers dem den kan nå. Så det kan være ræven, som har været på spil.
Og nu har ræven også unger, så den er extra sulten.
Og desværre kan ræven også komme når det er lyst, og går hønsene frit eller de ikke er lukket forsvarligt inden om natten... så er der mange kontant afregning.

Men de kan jo også være blevet stjålet. For jeg har selv prøvet at få stjålet fjerkræ hele to gange.....
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Stengaarden

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: DværgWyandotte er forsvundet fra gården
« Svar #4 Dato: 03 Maj , 2022, 20:24 »
Ja, Lene, tak for dine infoer, du har selvfølgeligt ret. Vi har oplevet og set ræven også om dagen, men jeg har ikke været klar over, at den kan hente mere end en høne og det sågar fuldstændigt uden kamp … Og vi tænkte også over, om de kunne være blevet stjålet. Men det er meget usandsynligt, her hvor vi bor. Det er for langt ude på landet.
Om natten er hønsene i en godt sikret staldbygning. Nå, men nu har vi jo ingen høns mere, suk … Mvh Ute