Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nedsat ægproduktion  (Læst 3043 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JBIN

  • Bruger
  • Indlæg: 1
    • Idomlundvej
Nedsat ægproduktion
« Dato: 31 Oktober , 2019, 16:19 »
Hej
Mine 15 røde amerikanere med en tilhørende hane som jeg anskaffede mig i december måned 2018, er pludselig i løbet af de sidste par uger gået fra 14 til 15 æg om dagen til nu faretruende 11 æg. Der er lys ved dem fra kl 4 til 8 om morgenen, der er foder nok fra foderautomaten, der  er masser af vand og skaller, og de går på et stort område, fra om morgenen kl 8 hvor den automatiske lem åbner til de selv finder ind om aftenen ved 17 tiden. DE har 4 forsvindingsredekasser, som det tog lidt tid at vænne dem til, men nu går det fint. Har undersøgt den store hønsegård for at de evt. skulle have lagt dem andetsteds, men nej, Forstår ikke hvorfor? Skulle de ikke kunne holde fuld produktion i ca 1 1/2 år?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Nedsat ægproduktion
« Svar #1 Dato: 31 Oktober , 2019, 16:35 »
Jeg har gerne æg fra mine isa'er stort set hver dag, indtil de er 2 år, hvorefter produktionen går ned og de, som de fleste racehøner, begynder at holde vinterpause.
Dog er der nedgang i æggemængden under dere fældning, hvilket kan være årsagen hos dig.
De fleste isa'er er langomme fældere, som fælder over lang tid, så man ofte ikke lægger mærke til det, men det påvirker æggemængden. Mon ikke dine høner kommer op i produktion igen.

Et godt signal om, at hønerne begynder at nærme sig 'æggepensionsalderen' er, når æggeskallerne bliver sprøde og tynde på trods af adgang til skaller/kalk.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14