Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad skal der til - lokalklubber  (Læst 77558 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline John Jacobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #75 Dato: 20 Februar , 2011, 14:01 »
FLOT skrevet John, og længere er den ikke ;)
Jo, det er den faktisk! Jeg ved ikke hvorfor, men der syntes at være en slags berøringsangst eller "kunne gøre det hele selv" mentalitet, som har gjort at Forum idag har den store berettigelse og afløst klubbernes rolle i forhold til gamle dage. Man kan/tør tilsyneladende ikke ringe til bestyrelsen (de erfarne) i klubben når man har brug for et råd. Så hellere kaste det ud i cyberspace og håbe på at en eller anden tilfældig uoptaget sjæl/"mangel på bedre at fortage sig person" er der ude og gider/kan svare. Det er forbavsende, hvor lidt kontakt medlemmer ta'r til bestyrelsen, vi har endda valgt at vi vil stå til rådighed. Der samme gælder jo på udstillinger, nogle skriver her tråden (undskyld jeg ikke citerer) at de ikke får nok information når de er på udstillinger. Jeg skal love for at jeg og hele min bestyrelse gerne ville fortælle halve eller hele timer om hvad det går ud på. Det skriver jeg også som det første i vort katalog, men sjovt nok er der aldrig (meget sjældent) nogen som spørg om noget særligt. Jeg mener aldrig, at jeg har affærdiget nogle med korte eller afvisende svar ligegyldigt hvor uvidende spørgsmål de måtte stille. Så hvad er det egentlig der er galt i tiden?
Berøringsangst?
Jeg kan selv!
De kan da ikke vide mere end mig? 
--ñ--
Avler og udstiller af: Australorps i sorte, blå-randtegnede, moskusænder i sort broget
-og ejer af en dejlig brun labrador ;)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #76 Dato: 20 Februar , 2011, 15:16 »
Det er nok nemmere, John, at skrive her - man er lidt mere anonym, det er uforpligtende, og så er der næsten altid 'nogen hjemme' - som regel skal man heller ikke vente ret længe, før der er et eller flere kvalificerede bud på ens problem eller forespørgsel. Der er selvfølgelig også mange ukvalificerede bud  :D men ofte starter det sjove eller spændende diskussioner, og man ender et helt andet sted.
Vi skal jo heller ikke glemme underholdningsværdien  :D

Men når man først er i sin klub, og kender de forskellige, og hvad de står for, er det jo lige så fint og naturligt at ringe til en af dem.

Når man melder sig ind i en klub bestemmer man jo selv, i hvilket omfang man ønsker at deltage i arrangementer - som aktivt deltagende, evt. i bestyrelses- eller arrangementsudvalg el. lign. eller som blot besøgende - eller endelig, hvis man bliver hjemme, at man med sine få kroner årligt bidrager til, at det kan lade sig gøre. De fleste lokalklubber tager vel ikke meget mere end 100-150 kr. om året, så det er jo ikke nogen herregård, vel...
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #77 Dato: 20 Februar , 2011, 18:41 »
Vi skal og må ikke glemme, at mange af de 'gamle mænd' jo faktisk er rigtigt flinke og er omvandrende  skattekister af viden ! De fleste vil jo rigtigt gerne dele ud af deres ofte livslange erfaringer med en eller flere racer.

Vi yngre, der bruger informationsteknologien hver dag, har et langt højere tempo, har alverdens information og misinformation liggende lige foran os i cyberspace - og har ofte ikke tålmodighed og skal have svar nu - resultater meget snart - osv. osv. Vi har også lært at sætte spørgsmålstegn ved alting (sikkert møgirriterende for nogle!) i stedet for at affinde os med 'at sådan er det'. Det er jo både sundt og godt, men nogle gange kan det jo også være godt at geare lidt ned, at lære 'face to face', at gøre sine egne erfaringer. Lade tingene tage den tid de tager.

Der hvor jeg vil hen er at foreningerne er gode steder at lære af dem, der har haft det hele inde på livet i masser af år, samt at være med til at bringe foreningerne ind i en ny tidsalder, under hensyn til og respekt for de ældre klubmedlemmer. For der skal holdes liv i dem - synes du ikke?

Jeg kan i øvrigt fortælle, at jeg er medlem af 1 lokalklub, 2 specialklubber og DFfR. Så jeg pudser lige glorien...  ;D - Nej, spøg til side, de giver mig tilsammen et fantastisk supplement til dette fantastiske forum.
Mvh Marianne

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #78 Dato: 21 Februar , 2011, 08:03 »
Tjae.. jeg blev jo, lidt modstræbende, meldt ind i den lokale klub. Modstræbende, fordi jeg ingen planer har om avl og udstilling - det overlader vi til hr. Storm-Olsen, som er medlem samme sted ;D
Hvorfor blev jeg det så?
Fordi jeg gerne ville opleve et hønsefællesskab. På samme måde, som jeg går til hundetræning -ikke nødvendigvis for at lære hunden noget, men fordi jeg gerne vil ud blandt andre med samme interesse.
For mig var det svært at blive meldt ind - fordi der ikke var en hjemmeside, hvor jeg lige kunne lure hvem folk var, og hvad jeg egentlig ville få ud af et medlemskab - (og her vil jeg gerne pointere, at "få ud af" ikke er "jeg skal have" - det er målt i oplevelser, som jeg også gerne bidrager til!). Hvad foregår der i sådan en forening?

Ærligt talt, så blev jeg kun medlem, fordi et der var par andre der skubbede og trak temmelig kraftigt - og så kostede det også nærmest ingenting, og så hva' søren...

Jeg er hverken til bingo eller grill-aftener.
Jeg har travlt program, og der er begrænset tid, så derfor skal det handle om høns!
Det kunne være:
Besøg hos andre hønsenørder,hvor de viser frem og fortæller.
Foredrag om det ene og det andet om høns.
Aftener med gennemgang af dit og dat omkring udstilling og avl.
Kurser i slagtning eller bygning af skrukhuse,
Den slags, hvor man er fælles om at gøre noget, og hvor "de gnavne gamle mænd (hvis de findes) kan få lov til at dele ud af deres erfaringer!
PR-arrangementer, hvor man kan dele ud af sine erfaringer og glæden ved høns til alle andre.

Blade..uh.. jeg elsker medlemsblade og hjemmesider, hvor der er lidt nyt og hvor jeg kan læse om, hvad jeg selv gjorde i sidste uge!

Alt det, vil jeg gerne ha' - og gerne bidrage til.

Og så skal jeg da gerne hjælpe til ved udstillinger også - jeg gider dem ikke rigtig, men de er unægtelig et gigantisk PR-arrangement også!

Hvad fik jeg så?
Tjae, både bingo og grill-aftner er på foreningens program. Fred være med det. Jeg er foreløbig ikke kommet - for jeg magter det ikke (!) Tilgengæld havde jeg en lærerig aften om at klargøre høns til udstilling. Der kom vi så bare nærmest ingen, og det havde ellers været et dejligt sted at møde "de gamle i foreningen". (Det får så en til at overveje det med grill-aftenen igen...)

Generalforsamlingen var en oplevelse.. lad os nøjes med at sige det sådan.. men også et klart vidnesbyrd om, at der skal unge og nye medlemmer til, så dem med mere end 40 års erfaringer kan få lov til at geare ned. Jeg lyver vist ikke, når jeg siger gennemsnitsalderen var.. høj.. og at jeg formentlig var den yngste voksne deltagere.
Det er klart, at det må give dalende medlemstal, for vi mennesker er jo i høj grad sådan indrettet, at vi søger derhen, hvor vi finder nogen, vi kan spejle os i og umiddelbart relatere til. Så det er vel også en del af opgaven; at få vist andre, hvad vi "har inden i" - uanset alder!


Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #79 Dato: 21 Februar , 2011, 08:12 »

Storm-Olsen /o /o

Det kan ikke siges bedre.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #80 Dato: 21 Februar , 2011, 08:43 »
Der hvor jeg vil hen er at foreningerne er gode steder at lære af dem, der har haft det hele inde på livet i masser af år, samt at være med til at bringe foreningerne ind i en ny tidsalder, under hensyn til og respekt for de ældre klubmedlemmer. For der skal holdes liv i dem - synes du ikke?

- Lige for at præcisere: Det var altså foreningerne jeg mente, men selvfølgelig skal vi da også gøre hvad vi kan for også at holde liv i de gamle klubmedlemmer  :D
Mvh Marianne

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #81 Dato: 21 Februar , 2011, 08:55 »
:D :D :D

Synes egentlig, det er tankevækkende, når en generalforsamling starter med at mindes DE medlemmer, der er døde, i løbet af året.

(Altså, skikken er jo smuk. Men det siger unægtelig lidt om alderen hos medlemmerne..)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #82 Dato: 21 Februar , 2011, 09:05 »
Hvad skal der til? Åbenbart en tråd som denne ;D. Har i forgårs netop fået mig meldt ind i en lokalklub - godnok via mail :P. Men har allerede et positivt indtryk, da den vedkommende kasserer, som jeg skrev til, hurtigt skrev tilbage og interesseret skrev ind til, om jeg havde fjerkræ og hvilken slags. Jeg beskrev mit projekt vedr. gul/blå columbia sussex, og fortalte om, hvor jeg skulle hente høns. Han kunne så lige fortælle mig, at de høns jeg skal ud og hente senere i dag, oprindeligt stammer fra en meget dygtig avler og hører til blandt de højst præmierede dyr af denne race og farvevariant i DK. Nu glæder jeg mig endnu mere til at hente de høns og komme i gang med hønseprojekt. Og bare lige for at berolige, så skal jeg nok lade være med at ødelægge stammen helt med mit farveprojekt. Jeg skal nok sørge for at tillægge nogle rene gul/sort columbia sussex, for jeg kunne nemlig få lov til blot at købe hanen, men skulle tage de 3 høns med. Som den han sagde den erfarne hønseavler, så havde han jo ikke noget at bruge hønerne til, hvis han solgte hanen ;D. Se det var en snedig gammel ræv, der på den måde sikrede, at jeg har et godt udgangspunkt for en udstillingskarierre måske allerede fra i år. Om det så har været bevidst, det kan man jo kun gisne om. Men jeg glæder mig helt vildt til at få hentet de nye høns og få sat dem i stamme sammen med min blå australorps, og min nyerhvervede splash australorps, som et medlem her fra forum var så venlig at ville sælge til mig i går <E
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #83 Dato: 21 Februar , 2011, 09:43 »
Sådan, Kevin  /o
Mvh Marianne

GKV

  • Gæst
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #84 Dato: 21 Februar , 2011, 13:00 »
Et eksempel: Kommer lige i tanke om at der da snart må være generalforsamling i vores lokale. Fnatter det sidste grønne blad, for det er det eneste sted jeg kan få information uden at skulle telefonere. Nå, der står ingenting, var det mon i det forrige? Hvor er det nu, nå det må vente til jeg kan finde det.

Som skrevet før, har jeg heller ikke modtaget girokort på vores to medlemskaber.Nu tror jeg, at foreningen gerne vil have os som medlem og jeg skal nok få det bragt i orden, men det fremmer altså ikke lysten.

VH Gunni.

Zoro

  • Gæst
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #85 Dato: 21 Februar , 2011, 13:14 »
Et eksempel: Kommer lige i tanke om at der da snart må være generalforsamling i vores lokale. Fnatter det sidste grønne blad, for det er det eneste sted jeg kan få information uden at skulle telefonere. Nå, der står ingenting, var det mon i det forrige? Hvor er det nu, nå det må vente til jeg kan finde det.

Som skrevet før, har jeg heller ikke modtaget girokort på vores to medlemskaber.Nu tror jeg, at foreningen gerne vil have os som medlem og jeg skal nok få det bragt i orden, men det fremmer altså ikke lysten.

VH Gunni.

@ Gunni.

Kære Gunni.

Desværre skal special klubber og lokal klubber, under D.F.f.R. selv betale for at indrykke disse annoncer i det grønne blad, dette er ofte en af forklaringer på, at der ikke er særligt mange uddybende informationer at finde i det Grønne blad, man spare simpelthen på bogstaverne, og dermed kronerne i egen kasse.

Hilsen fra Jørn.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #86 Dato: 21 Februar , 2011, 15:07 »
Vedrørende generalforsamling, så skal den indvarsles i god tid, for at være lovlig. Og de fleste klubber benytter det "grønne blad" til dette formål + sender blad ud også idet, det ikke er alle medlemmer som er medlemmer  i DFfR.

Og det koster også noget for at få disse meddelser trykt i det "grønne blad" men det koster også penge at få sat det i en avis.
Og det "grønne blad" bliver nok ikke trykt gratis..

De klubber der ikke gør det, tja hvordan de så gør ved jeg ikke, men de må jo også følge reglerne ??

Vedrørende giro kort, så koster det faktisk en del at have en sådan ordning, og derfor er der mange klubber, som ikke bruger  giro kort.

Og man skal så enten betale direkte til en fra bestyrelsen, på generalforsamlingen, på udstillingen,  eller over netbank.
« Senest Redigeret: 21 Februar , 2011, 15:13 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #87 Dato: 21 Februar , 2011, 15:40 »
Ham Zorro er så klog han kunne undvære hovedet.
En del klubber udsender et lille medlemsblad til deres medlemmer - og heri indkalder de til generalforsamling.
En del andre klubber bruger det grønne blad - de første 40 mm i hvert nummer er gratis for både klubber og specialklubber. Annoncer om salg af dyr for medlemmer er gratis - 40 mm.
Venlig hilsen.
Willy Littau, redaktør af "det grønne blad" - Racefjerkræ.

Zoro

  • Gæst
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #88 Dato: 21 Februar , 2011, 17:17 »
Ham Zorro er så klog han kunne undvære hovedet.
En del klubber udsender et lille medlemsblad til deres medlemmer - og heri indkalder de til generalforsamling.
En del andre klubber bruger det grønne blad - de første 40 mm i hvert nummer er gratis for både klubber og specialklubber. Annoncer om salg af dyr for medlemmer er gratis - 40 mm.
Venlig hilsen.
Willy Littau, redaktør af "det grønne blad" - Racefjerkræ.


@ Vlilly Littau.

Kære Villy.

Du er sku en sand menneske kender, men helt ærligt 40 mm gratis informations ret, til at beskrive informativt om hvad der virkeligt passere i en klub, eller en special klub under D.F.f.R. er ikke til ret meget nytte.

Jeg syntes derfor at du skulle tage, og ryste ånden i den gamle flaske, og få ændret på denne procedure så klubber, og special klubber under D.F.f.R. får de aller bedste informations betingelser, helt gratis i det grønne blad.

NB: Det er jo trods alt ikke stram millimeter udligning, som gavner vore aktive betalende medlemmer.

Med Sportslig Hilsen fra din gamle Ven :

Jørn Clevin.
« Senest Redigeret: 21 Februar , 2011, 17:23 Fra Jørn Clevin »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #89 Dato: 21 Februar , 2011, 17:37 »
Men 40 gratis mm. er bedre end slet ingen...

Desuden er alle klubber/medlemmer velkomne til at skrive informative artikler, som sættes gratis i bladet.
« Senest Redigeret: 21 Februar , 2011, 17:43 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub