Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: NY AFGIFT!  (Læst 21026 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: NY AFGIFT!
« Svar #30 Dato: 04 Maj , 2011, 21:10 »
og det hjælper ikke, at du slet ikke behøver at være registreret i CHR ??? . Faktisk har du jo en meget fin begrundelse for at stoppe med at være i CHR. Det vil spare dig for 108 kr om året...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: NY AFGIFT!
« Svar #31 Dato: 04 Maj , 2011, 21:14 »
Jeg har sandelig også tænkt mig at "afregistrere". Men jeg VAR jo registreret den 31.-12. så hvis de fastholder holdningen at et dyr er et dyr er et dyr - så må jeg jo betale for i år. Undrer mig bare over at det pludselig er hoveder og ikke "dyreenheder", der tæller.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: NY AFGIFT!
« Svar #32 Dato: 04 Maj , 2011, 21:17 »
Jeg mener at der går 167 æglæggende høner på en "dyreenhed". Men det gælder åbenbart ikke her.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: NY AFGIFT!
« Svar #33 Dato: 04 Maj , 2011, 22:05 »
tja, eller også bruge den samme grænse på 100 stk som er kravet for CHR-registrering. Det ville give (lidt) mening.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: NY AFGIFT!
« Svar #34 Dato: 06 Maj , 2011, 10:32 »
Jeg har også modtaget den omtalte opkrævning på 108 kr.
Studsede lidt over, at jeg skal betale til et andet RYK kontor, end det jeg høre under, men sendte dem pænt en mail, hvori jeg gjorde opmærksom på, at jeg kun har dyrene til opdræt og tilskud til husholdning, og ikke sælger hverken kød eller æg.

Svaret kom fra Fødevarestyrelsen:
Det fremgår af dyreværnsloven § 24 f, at "Ejere af besætninger med mindst ti landbrugsdyr eller heste betaler et årligt beløb på 108 kr. til dækning af udgifterne i forbindelse med dyrevelfærdsrejseholdets tematiserede kontroller."

Ved landbrugsdyr forstås forstås "hvirveldyr - bortset fra fisk reptiler og padder - som holdes med henblik på produktion af fødevarer, uld, skind eller pels eller med henblik på andre landbrugsmæssige formål".

Der skal også betales selv om dyrene kun er et eget forbrug. Du anfører, at du selv spiser dyrene og deres æg. Derfor skal du betale. Hvis du fx kun kiggede/fremviste på dine dyr var der ikke tale om landbrugsmæssige formål og du var fritaget.


Fuldstændigt tåbeligt.
Har forøvrigt ikke tænkt mig at betale, af ren og skær princip. Dette er en sag jeg meget gerne ser går videre.
Ved at snuse rundt på nettet, kan jeg se at storproducenter er blevet varslet, og opfordret til at rette deres antal dyr senest den 31.12.10 (Normalt ændre man kun i antallet hvert år i marts)
Som privatperson er jeg ikke blevet varslet - hvis jeg var, havde jeg ikke fået regningen, da jeg på skæringsdagen havde 8 dyr.
Ikke nok med det så går opkrævningen for 01.01.10 - 31.12.10.
Siden hvornår er det blevet legalt at indføre en lov, som kan opkræve penge fra før loven blev vedtaget!
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: NY AFGIFT!
« Svar #35 Dato: 06 Maj , 2011, 22:30 »
JEg havde planer om at lade mig registrere n når vi flyttede.... det tror jeg da engetlig ikke lige jeg gider aligevel.... 
Hvad fik de så lige ud af det ?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: NY AFGIFT!
« Svar #36 Dato: 07 Maj , 2011, 06:46 »
@ Wanda

En regning på 108 kr. fuldstændigt tåbelig regel for høns !!. Hvordan kan man dog sammenligne en høne med et får eller ko f.eks ??

Hvis vi så endda måtte sælge æg til konsum fra vores racehøns..

@ Ankerine

Så forøvrigt dit læserbrev i BT eller var det EB ??

Koster det forøvrigt at have chr. nr. for høns ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: NY AFGIFT!
« Svar #37 Dato: 07 Maj , 2011, 08:01 »
Chr registreringen er gratis. Jeg har været registreret flere år uden at betale. Men nu skal jeg så til det med den nye afgift
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: NY AFGIFT!
« Svar #38 Dato: 07 Maj , 2011, 21:25 »
Nu har jeg betalt afgiften. Det gjorde ondt >:(. Formålet er jo egentligt godt nok når man tænker på alle de produktionsdyr, der lider under forholdene hos fødevareproducenterne. Men det burde jo være producenterne og ikke hobbyhønseholdere, der skulle betale for at få dem på "rette vej" :-\.
@Lene, havde bare sendt et tip til redaktionen af EB omkring den tåbelige afgift. Det var ikke ment som et læserbrev.... Har ikke selv set, hvad de har fået ud af det ???.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: NY AFGIFT!
« Svar #39 Dato: 11 Maj , 2011, 19:05 »
Seneste nyt: Jeg er blevet kontaktet af TV2 Øst, de ville måske have lavet et indslag i dag. Desværre var jeg jo på arbejde <W så det blev ikke til noget. De havde kontaktet nogle fjerkræklubber, hvor de bare havde fået at vide at medlemmerne ville melde sig ud af CHR. Nå, men de havde læst mit indlæg i Ekstrabladet (som jeg ikke selv har set) så måske er der andre, der også har. Jeg mangler stadig svar fra fødevareministeren.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: NY AFGIFT!
« Svar #40 Dato: 11 Maj , 2011, 20:08 »
Jeg talte med flere på Gavnø, som også havde fået en opkrævning og fuldstændig enslydende afslag.

Hvis du spiser dine egne æg, så er det landbrugsdyr og flere end 10 så værsgo at betale...

Følgeeffekten af dette her er jo at næste gang der kommer et sygdomsudbrud, så er der jo ingen der melder sig frivilligt. For kan du huske sidste gang, så kostede det..
Tåbeligt.. i bund og grund tåbeligt.

Prøv evt. at skrive til nogle i fødevareudvalget. De er ofte lidt mere fremme i skoen og stiller spørgsmål til ministeren.
http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegationer_kommissioner/Udvalg/Udvalget_for_foedevarer_landbrug_og_fiskeri/Medlemsoversigt.aspx

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: NY AFGIFT!
« Svar #41 Dato: 11 Maj , 2011, 21:15 »
God idé, Finn. Det har jeg så gjort!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand