Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man narre hønemor til at tro dag gamle er hende egne?  (Læst 3053 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sigurd

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Hej alle,
Jeg vil gerne have nogle opper ind i min gård, jeg har en skruk høne som får 10 små creve couer æg at ligge på.
min tanke er, hun får de 10 æg samme dag som jeg sætter et kuld opper over i rugemaskine og den dag hvor det hele klækker kommer jeg alle kyllingerne in under hende.

kan man narre hende til at tro det er hendes kyllinger alle sammen?
og kan der blive tale om for mange kyllinger hvis man får ca. 10 ud?

Mange tak for det super gode lærrige forum.

MVH
Sigurd
En kone, En søn og en R.ø.v.fuld høns

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Kan man narre hønemor til at tro dag gamle er hende egne?
« Svar #1 Dato: 24 April , 2008, 10:23 »
Hej Sigurd.

Nogle skrukker tager gladeligt imod fremmede børn, andre hakker dem ned. Hold godt øje når du gør det.

Får du mange kyllinger ud ag det f.eks alle 20 æg, er det i overkanten for hende. Hun vil ikke kunne have alle 20 under sig, men kommer der 10 - 12 er det fint.

Det lyder spændende! Jeg tror forresten ikke vi har creve couer i vores galleri, så tag gerne nogle billeder hvis du har lyst :D

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Kan man narre hønemor til at tro dag gamle er hende egne?
« Svar #2 Dato: 24 April , 2008, 10:41 »
I en varm periode kan en sussex passe 20 kyllinger uden ekstra varme, altså egne kyllinger.

Nu kender jeg ikke din race, men 10 orpingtonkyller fylder jo godt under en lille høne. Så du skal næsten håbe på et dårligt rugeresultat.

Ellers kan du sætte en lampe op, så vil kyllingerne søge under den, hvis der ikke er varmt nok under 'mor'.
Hilsen Susanne

Offline Sigurd

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Kan man narre hønemor til at tro dag gamle er hende egne?
« Svar #3 Dato: 24 April , 2008, 10:45 »
det perfekt! jeg skal sørge for det får en godt start på livet med en nød varmelampe og deres egen gård hvor de kan gå i fred for den noget hidsige hane som jeg frygter vil være lidt hård i modtagelsen ved de små.

MVH
Sigurd
En kone, En søn og en R.ø.v.fuld høns

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Kan man narre hønemor til at tro dag gamle er hende egne?
« Svar #4 Dato: 24 April , 2008, 11:25 »
Creve couer er små høns, der minder om paduander så vidt jeg husker :D

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: Kan man narre hønemor til at tro dag gamle er hende egne?
« Svar #5 Dato: 24 April , 2008, 19:24 »
Jeg har nu aldrig haft problemer med familiesammenføring, bare det er sket dag 1/2.
Har også flere gange sat æg i maskinen uden at ha en skruk. Er der så en som lægger sig skruk får hun lidt snydeæg. 4-5 dage før maskinen er færdig lægger jeg så lidt æg derfra under skrukken, og hun ruger dem ud selvom hun måske kun har lagt på æg i 12 dage. De kyllinger som hun har ruget ud suplere jeg så med kyllinger fra maskinen.

Mvh    Jørgen