Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder  (Læst 16327 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

gittelinnm

  • Gæst
Nybegynder
« Dato: 21 April , 2008, 21:34 »
Vi er flyttet til et hus med hønsehus i haven. Hønsehuset er nu gjort fint i stand og rengjort og så vil vi gerne have 3-4 høns. - ingen hane da vi ikke vil genere naboerne. Ikke dværghøns, da vi gerne vil have æg og spise. En god og rolig race? Har en ide om en enkelt høne og når den bliver skruk, så at købe befrugtede æg i håb om kyllinger... er det helt skørt tænkt?
Hvor får vi fat i høns omkring Solrød og omegn? Har læst om en del hønseracer og har efterhånden GOK på hjernen og er lidt rundtosset..... kan nogen hjælpe os nybegyndere?  Hilsen Gitte og Co

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Nybegynder
« Svar #1 Dato: 21 April , 2008, 21:43 »
En ensom høne bliver næppe skruk, men ofte kan man købe en skruk med kyllinger, og det er meget mere underholdende. (Men giver så heller ikke nogen æg det første stykke tid.) Jeg har selv købt (og solgt) en del høns og kyllinger gennem gul&gratis og Den Blå Avis, men der vil det måske være en god ide at tage en erfaren hønsemand/-dame med, for man skal se sig lidt for.
Og ellers er der helt sikkert en masse venlige hønsefreaks her på forum, der vil gøre alt for at hjælpe.. ;)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Nybegynder
« Svar #2 Dato: 21 April , 2008, 21:50 »
Hej og velkommen til.  :D

Er selv i gang med anden omgang med høns og har savnet høns i det sidste år. Det lyder i mine øre som en god plan. Det er skønt med kyllinger og kunne være med til at gøre dem tamme og se dem vokse op. Jeg har fået enormt god hjælp her på forum hvor der er rigtig mange hjælpsomme mennesker.

Vi valgte en lignende løsning, men startede med rugemaskine som vi havde lånt og æg vi fik af en ny ven her på forum. Det fik vi 6 dejlige kyllinger ud af som nu er 1½ uge gamle.

Ulempen ved kyllinger er at du jo ikke ved hvad du får. Derfor må du nok fra starten indstille dig på at skulle i gang med øksen, når du kan se hvilke der bliver til hanekyllinger. Modsat er det et rent vidunder af se æggenne klækkes.

En anden løsning vil være at købe kyllinger som er fri for varmelampe. Hvis i køber af kendere vil I  sikkert kunne styre uden om hanekyllingerne. På den måde vil I heller ikke skulle vente så længe på at de begynder at lægge æg.

Vi har valgt store opringtonner, mest fordi de har en god kluklyd når de går i haven. For at kunne suplere med æg ind til kyllingerne bliver så store at de lægger æg, har jeg også købt 2 dværgsilkehøner. Ved at vælge dværghøns er jeg sikker på ikke at få blandet racerne. De har også en dejlig lyd og er meget tamme. Måske fordi det er godt præget af den tidligere ejer.

Held og lykke med familieforøgelsen.  ;)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

gittelinnm

  • Gæst
Sv: Nybegynder
« Svar #3 Dato: 21 April , 2008, 22:21 »
Tusinde tak for jeres hurtige svar.  :)
Ja, så blev jeg jo allerede lidt klogere. Vi kan sagtens vente med æg til husholdningen.
Jeg vidste ikke at man kan flytte en høne som er skruk til et ny hjem.
Er æg fra dværghøns store nok til at spise?
Og hvordan går det med at have flere racer gående i samme hønsegård?
Jeg synes jo det lyder hyggeligt med flere slags høns, - men kan de enes?
De høns jeg har fundet til salg i den blå avis og gul og gratis er i Jylland - Jyderne er åbenbart mere hønsefreak end sjællænderne??  :-\
Hilsen Gitte.

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Nybegynder
« Svar #4 Dato: 21 April , 2008, 22:48 »
Hvad angår størrelsen på dværghønseæg så varierer de også i størrelse. Vi har tidligere haft dværg wyandottere og de lagde æg på størrelse med de small æg, man kan købe i butikkerne. De æg vi får nu er på størrelse med et dueæg fordi dværgsilkehønerne er meget små. Æggene smager fint som æg gør 8) Man skal bare tage højde for størrelsen når man bager og "regne" ekstra styk i. De små æg passer perfekt til en halv rugbrød, og når man er 5 år som min datter, - ja, så er det et hit  ;D

Det vi har gang i med meget små dværghøns og store orpingtonner kan, efter det jeg har læst mig til, ikke rigtig anbefales. Hvis orpingtonhanen træder en silkedværghøne, ja, så må vi håbe på at hun ikke kommer til skade. En dværgsilkehøne tror jeg vejer omkring 2-2,5 kilo og en orpingtonhane ca. 5-6 kilo. Om I vil få problemer når ikke I skal have hane tror jeg der skal mere erfarne hønseavler til at svare på. :D    Hvis I vælger høns i samme størrelse skulle der ikke være problemer. Det er der jo mange der har.

Jeg synes I skal kigge i leksikonet og i galleriet og se hvilke høns I synes der er flotte og lytte til hvad de erfarne hønseavlere her på forum anbefaler og så vælge ud fra det.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Nybegynder
« Svar #5 Dato: 21 April , 2008, 22:53 »
Det var godt nok nogle store dværg-silkehøns du har.
Mine STORE silkehøns vejer vel omkring 1,2 - 1,3 kilo, og dværghønen ligger vel omkring et halvt kilo, eller lidt mere.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Nybegynder
« Svar #6 Dato: 22 April , 2008, 10:14 »
Ups. Har hentet dem i torsdags og har IKKE haft dem på vægten  ;D

Det understreger bare størrelsesforskellen endnu mere ;)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Nybegynder
« Svar #7 Dato: 22 April , 2008, 11:46 »
Helle, de kan nu også godt virke lidt større, end de er, pga. deres silkefjer, og specielt hvis de har pustet sig lidt op.
Min hane kan godt ligne en på en 4 - 5 kilo, når han rigtig skal vise sig.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Nybegynder
« Svar #8 Dato: 22 April , 2008, 12:31 »
 ;D ;D

Offline marc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Nybegynder
« Svar #9 Dato: 22 April , 2008, 15:08 »
Hej Nybegynder !

jeg er ligeså nybegynder, men er overhovedet ikke nået så lang endnu. Min drøm er at finde en avler - helst på sjælland, der kan finde nogle søde små luttehøns-dværg frem til mig ! Men sikke en jungle. Det tog laaang tid bare inden jeg fandt denne side på internettet.
Dernæst at finde frem til nogle der vil sælge høns - jo det tager også tid.. Men på Sjælland, hold da helt op - findes der overhovedet hønseavlere på Sjælland ? Og da slet slet ikke dværghøns ! Inden jeg giver helt op og tænker, "jamen hønsehold er vist en saga blot i Nordsjælland" prøver jeg at pippe lidt her i Dansk Fjerkræ Forum, som vist ser ud til at være en rigtig god site os med kylle kylle på hjernen !
1 Ohiki urdværg, 2 Luttehøns (dværg), En skotte (brindle)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Nybegynder
« Svar #10 Dato: 22 April , 2008, 16:29 »
Hej Marc.

Også rigtig hjertelig velkommen til dig!!

Jeg vil anbefale dig at oprette en tråd i 'efterlyses', hvor du søger efter lutter/landhøns, der er chancen størst, for at den bliver set.

jeg ved Egon som er bruger her, har nogle skønne nogle af slagsen, mon ikke han kan hjælpe med kontakter? ;)

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Nybegynder
« Svar #11 Dato: 22 April , 2008, 16:33 »
Hej Marc
Velkommen her til.
Der er skam mange med høns på Sjæland...... Som jyde syntes jeg at alle de flotte findes der, du ved græsset er altid grønnere hos naboen  ;)
Prøv at gå øverst op på siden der finder du galleri , klik på den og der åbner sig en side fyldt med høns , store som små racer.
Er da sikker på at når du ved hvilken race du ønsker , ja så er der nok en som kan hjælpe dig med det  <C
Her i forumet hjælper man nemlig hinanden  <H <H Go`jagt
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Nybegynder
« Svar #12 Dato: 22 April , 2008, 18:11 »
 hej marc
har du kikket på hjemme siden for danske landhøns
for sidst i maj er der general forsamling i næstved så hvis du finder dyr i jylland kan i nok finde en transport fra jylland til sjælland mhv jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline marc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Nybegynder
« Svar #13 Dato: 22 April , 2008, 23:21 »
Hej alle !
Tak for jeres hjælpsomhed, jeg vil forsøge mig frem !

Ps - vidunderligt at i er så imødekommende - tak end engang...

mvh marc
1 Ohiki urdværg, 2 Luttehøns (dværg), En skotte (brindle)

Offline Alma Lynge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Nybegynder
« Svar #14 Dato: 23 April , 2008, 01:09 »
Hej Marc

Som Egedal-borger lige som du, vil jeg lige fortælle at der er hønsedag ved Skeneklsø Mølle i Ølstykke 3. maj kl 10-12. Det er ikke noget jeg kender til, men så det på Frederikssund fjerkræklubs hjemmeside http://www.sitecenter.dk/fr_sund_fjerkrea/hjemmeside/

Da jeg ikke kender noget til racehøns, har jeg selv tænk mig at tage der hen for at kigge nærmere på de forskellige racer.
Jeg har ikke den store hønse-erfaring (har lige mistet mit første hold Isa Brown-høns), men vi kan sagten staret en lokal erfa-gruppe og så håbe på der kommer nogle "garvede rotter" med :D

Og så vil jeg også sige at dette forum er guld værd for nybegyndere!
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )